Farman Sport 1926

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
luppie
Beheerder
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » zo mar 16, 2014 9:31 pm

Hoe gaat het met de bouw erik? Ik ben deze week nog even druk geweest in de hoop hem zaterdag vliegklaar te hebben maar omdat ik er wat (leuke) details op wil maken schiet het niet erg op.

De vleugel is elkgeval af en dat was wat meer werk door balsa ligger en ribben maar dat ziet het er ook wel leuk uit.

Afbeelding

de bovenkant waar 6 cilindertjes op liggen voor de stermotor :D

Afbeelding

gemaakt van een 1cm balsa plank waar ik een 2cm diameter stok van heb gemaakt. de ronde stok in 6 stukjes gehakt en daar cilindertjes uitgezaagd. Met veel dunne cyano er over voor sterkte en een spijker als bougie.

Afbeelding

ziet er wel grappig uit toch samen met het landingsgestel

Afbeelding

de uitlaat word wel erg lastig dus misschien dat ik die even vergeet.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Erikf
Lid
Contacteer:

Bericht door Erikf » ma mar 17, 2014 9:59 pm

die van mij begint langzaam wat te worden. maar zeker niet zo mooi als die van jou Johannes. Jij maakt hem echt mooi.
Voor mij is het wel een stimulans om aan een echte schaalmodel te beginnen.
Ik ga eerst de romp af maken en dan de hoofdvleugel erop bouwen. Zo heb ik wat ruimte om overal bij te kunnen.

Laat jij de vleugel open van onderen?

Even een plaatje van de huidige stand van de bouw:
Afbeelding
Groeten,
Erik

flymax
Lid
Contacteer:

Bericht door flymax » ma mar 17, 2014 10:43 pm

Allebei goed bezig jongens!

En op tijd klaar voor het nerf schieten :D :D

Max

luppie
Beheerder
Contacteer:

Bericht door luppie » ma mar 17, 2014 11:13 pm

Ik laat de onderkant van de vleugel gewoon open want het is veel werk om hem netjes dicht te maken. Ik denk dat hij ook wat beter kan vliegen (langzamer) met open onderkant. Ik moet deze week nog wel aan de bak om hem klaar te hebben voor zaterdag. Er gaat veel werk in die friemel dingetjes zitten. Ik wil de roeren bijvoorbeeld aansturen met draadjes dmv pull pull systeem met alle servo's in de romp. Niet voor de betrouwbaarheid maar gewoon voor de fun.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

flymax
Lid
Contacteer:

Bericht door flymax » di mar 18, 2014 5:18 pm

Indoorvliegen is toch volgende week zaterdag?
Moet te doen zijn lijkt mij!
Max

luppie
Beheerder
Contacteer:

Bericht door luppie » di mar 18, 2014 7:07 pm

Klopt Max ik had het verkeerd ik dacht al a.s. zaterdag maar dan gaat het zeker lukken.
Ik heb net nog even de vleugel gespoten met hoogglanslak en dat is goed gelukt. Misschien dat ik zo nog even een foto maak.

luppie
Beheerder
Contacteer:

Bericht door luppie » do mar 20, 2014 9:55 pm

Ik heb toch even stevig door geknutseld en hij is nu bijna klaar.
De romp is geverfd en de vleugel heb ik dus gespoten. Met een zwarte stift heb ik de letters op de romp gemaakt en de wielen zitten er nu vast onder. Van isolatie van een draad heb ik een uitlaat gemaakt en dat ging behoorlijk makkelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog de letters op de vleugel, tordering uit de vleugel halen :shock: en dan de vleugel vast maken en de besturing in orde maken. Hij is alleen wel wat te zwaar voor de motor, ergens rond de 330 gram.

turbo mac kwek
Lid
Contacteer:

Bericht door turbo mac kwek » do mar 20, 2014 10:28 pm

Ziet er gaaf. Uit top

Cor :!:
groeten cor

wat omhoog gaat komt altijd weer naar beneden!!

Erikf
Lid
Contacteer:

Bericht door Erikf » vr mar 21, 2014 9:18 am

Die ziet er erg mooi uit hoor.
Wat gaat de vleugelbelasting worden? 300 gram is wel veel maar het heeft ook een grote vleugel dus het zou goed moeten gaan.

Dit weekend ga ik ook weer verder met die van mij maar die zal niet zo mooi worden :oops:
Groeten,
Erik

luppie
Beheerder
Contacteer:

Bericht door luppie » vr mar 21, 2014 6:47 pm

de vleugel is ongeveer 85 x 33 cm en met alles er op en er aan word hij misschien 350 gram dan is het 12,5 gram per vierkante decimeter. Ik sta er nooit zo bij stil wat de vleugelbelasting is maar dit voelt wel goed aan. De motor trekt ongeveer 200 gram op papier dus dat zal ook wel een beetje schaal vliegen worden.

Plaats reactie