Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo feb 12, 2012 7:22 pm

Hou je ook rekening met de openingshoek van de antenne? Hoe meer de versterking hoe kleiner de hoek en minder ruimte je hebt om te vliegen zonder dat je uit de "bundel" vliegt. Of ben je al stiekem bezig met tracking 8-)
Heb je ook al een helical antenne bekeken? Die is wat eenvoudiger te maken denk ik.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Jan Jaap » zo feb 12, 2012 7:27 pm

Erikf schreef: :oops: sorry, ik werk te vaak alleen blijkt wel weer, ik denk daar niet eens aan :oops: ....................
Er zijn niet veel mensen, die de theorie en de praktijk van zenden, ontvangen, audio en video beheersen.
Dat betekent dat je veel dingen zelf moet uitvogelen. Dat andere mensen willen helpen, komt niet eens in je op. Niet meer dan een logisch gevolg :lol:

Wij hebben Gert van 't zomer op een wat mindere vliegdag geholpen om te kijken wanneer er nog beeld is. Dat bleek ergens op de dijk te zijn. Vanaf Cumulus helemaal door naar achteren.

Ben benieuwd waar de zender voor de besturing van het vliegtuig er mee op houdt?
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 12, 2012 8:23 pm

k' Was er min of meer al van uit gegaan dat jij/jullie wel weer van de partij zouden zijn J.J. :lol:

@Erik - Ik zou dus eigenlijk voor een Yagi kunnen gaan met een stuk of 7-8-9-10 elementen die een versterking heeft van pakweg 10-12 dB..? Zou dan de openingshoek wat groter c.q. groot genoeg blijven blijven voor een afstand van 2-3 km ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » ma feb 13, 2012 1:56 pm

Hangt een beetje af van waar je wilt vliegen. Als je alleen richting IJssel wil en weer terug hoeft de openingshoek niet groot te zijn maar wil je wat breder vliegen, meer richting Flevoland, dan kom je met een kleine hoek in de problemen. En als je naar de toekomst kijkt heb je meer mogelijkheden om te vliegen.
Ik ben nu even kaarten aan het uitprinten, kunnen we vanavond even kijken wat er mogelijk is en dan kunnen we ook gaan bekijken wat voor antenne je nodig hebt. Want volgens mij kom jij met die patch antenne al heel ver ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » ma feb 13, 2012 2:53 pm

Dat die patch antenne voor een redelijk goeie ontvangst zorgt wist ik, maar ik mag ook graag antenne's bouwen.. ;) Vandaar dat ik wel eens weer een yagi wou maken.. Voor 2m en 70cm heb ik er ooit al een paar gemaakt, vandaar dat ik het voor 24/23cm ook wel eens wou proberen :D
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr feb 17, 2012 10:19 pm

@Luppie
Heb jij deze set? http://www.ebay.com/itm/Wireless-1-2GHz ... 1c2204c194
Het lijkt er wel op, weten we gelijk de frequentie
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za feb 18, 2012 11:39 am

Afbeelding

Weer een mooie vracht (verschillende soorten) SMA kabeltjes binnen gekregen.. Met dat prachtige weer kan ik dan weer lekker verder klooien..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo feb 19, 2012 8:47 pm

Zaterdagmiddag was het niet echt vliegweer dus we konden rustig het bereik testen van de FPV spullen.
Voor mij hield het wel snel op, ik had m'n Charter met camera op de pallets gezet maar dat werkte niet lekker of omdat m'n antenne toch niet zo goed werkte als ik had verwacht of het stond gewoon te laag om echt ver te komen.

Met de spullen van Gert ging het beter. De zender stond samen met Han (onze dappere helper) op het dak van de keet en Gert in ik gingen met de auto naar de testpunten.
Bij het eerste testpunt hebben we alleen gekeken onder welke hoek de patchantenne nog de zender ontving zodat ik later kon bepalen hoe breed de bundel van de antenne is waarbinnen Gert nog ontvangst zou hebben.
Bij het tweede testpunt, ongeveer 3 km van het veld, hebben we weer gekeken onder welke hoek de antenne nog werkte maar nu kreeg Han het ook druk ;) Hij mocht telkens een andere antenne op de zender schroeven. Uiteindelijk bleek dat de V-antenne het beste werkte.

Het beeld was niet echt mooi maar er stonden toch nog wat bomen tussen de zender en de ontvanger in en dat dempt toch nog wel.
Hieronder de kaart met de testpunten en ook het gebied waarin Gert rustig kan vliegen zonder het videosignaal kwijt te raken. We hebben niet vlakbij het veld getest maar daar zal het ook goed gaan.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 19, 2012 9:53 pm

Afbeelding

De volgende keer maar weer eens proberen met een vliegende videozender..Mijn verwachting is dat het bereik nog verder zal zijn..
Ik wil dan ook thuis een ontvanger laten staan met mijn laptop gekoppeld aan de ontvanger zodat ik later (thuis) de opname kan bekijken...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 19, 2012 9:58 pm

De afstand tot mijn huis is kleiner dan de afstand die we tot nu toe getest hebben !!

Afbeelding

Dat creeerd mogelijkheden... ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie