We weten allemaal wel dat weinig gewicht wel belangrijk is................ maar hoe belangrijk?
Dus tijd voor een experimentje:
Ik heb 3 gelijke stukken papier genomen van verschillende gewicht. Daarmee heb ik 3 vliegtuigjes gevouwen die wel aardig op elkaar lijken


de vliegtuigen hebben een span van 8,5 cm en lengte van ongeveer 9 cm
De eerste is van gewoon printerpapier is 1,13 gram en een vleugelbelasting van 2,9 g/dm2. Het papier was zelf 0,75 g/dm2.
De tweede is van vouwpapier van de Aldi. 1,7 gram "zwaar" en vleugelbelasting van 4,4 g/dm2. Dit "karton" is 1,13 g/dm2 zwaar.
De derde is ook van printerpapier maar dan 0,82 gram en vleugelbelasting van 2,19 g/dm2. Het lichtste velletje papier met 0,54 g/dm2.

Dan de vliegtest. Na diverse afstel vluchten kon ik met de testen beginnen, tenminste van de vele testvluchten waren een aantal die niet eindigden tegen een stoel of in de planten

De start was iedere keer van 2 meter hoogte.
Het eerste model (1,13 gram) vloog 3 keer over een afstand van 6 meter in ongeveer 4 seconden.
De tweede (zware) vloog iedere keer 3 seconden maar eerst 4 meter, daarna 7 en 6.
de derde vloog beter dan de anderen: 7 meter in 5 seconden en de laatste twee vluchten zouden waarschijnlijk 9 meter in 5 seconden en 8 meter in 4 seconden geweest zijn. Echter de kamer was niet groot genoeg

conclusie is dat het gewicht wel veel uitmaakt in de snelheid van het vliegen. Een lichter vliegtuig vliegt veel rustiger en mooier.
Dat we licht "moeten" bouwen wisten we al maar het is leuk om dit ook terug te zien in dit experimentje.
Dat was een avondje indoor vrije vlucht
