K8 Bis
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do okt 16, 2014 12:31 pm
K8 Bis
Ik zal proberen de komende tijd de reparatie van de K8 van Han in beeld te brengen.
Zoals bekend kwam deze kist niet helemaal goed neer en kon bijna in een schoenendoos afgevoerd worden. Voor Han was er maar één oplossing en wel direct een nieuwe halen. Tja en het wrak? Dat stond op de nominatie voor het Paasvuur.
Afgelopen maandag heb ik de brokstukken in ontvangst genomen en gelukkig...de stukken waren nog heel
Uiteraard was bij thuiskomst de opmerking van de Directie: de container is al vol!!. Ik heb uit kunnen leggen dat er slechts één pot lijm van de Action nodig is om er weer een vliegende kist van te maken. Denk niet dat ze de smoes geloofd.
De schade aan roer, kielvlak, stabilo, hoogte roeren, rolroeren en vleugel tipdelen viel wel mee ( in mijn optiek). Het linker vleugel binnendeel was wat ernstiger aangedaan en het rechter binnendeel was geheel gebroken en een behoorlijke ravage. De romp is helemaal een uitdaging maar ach...het wiel was nog goed.
Eerst alle bekleding verwijdert en voor elk onderdeel een schriftelijk plan van aanpak gemaakt. Na een kleine week ligt het slechtste (de rechter) vleugel binnendeel uitgelijnd op de bouwplank en de rest ( ex romp) is gereed om te bekleden. De reparatie van die delen is niet het vermelden waard. Het waren wel heel wat uurtjes en bovenal heb ik niet te klagen over de inrichting van mijn werkplaats en staan er alle benodigde machines voor hout en metaal bewerking ter beschikking. En 60 jaar modelbouwervaring is natuurlijk ook nooit weg.
Kijken we eerst maar eens naar dat rechter vleugel binnendeel:
Alle losse stukken verwijdert en zowel het worteldeel als het andere stuk geinspecteerd en diverse scheuren gelijmd en bij de indekking aan binnenzijde versterkingslagen aangebracht. De hoofd buisligger stond 30 graden krom en deze afgezaagd en een recht stuk( van de vleugelkoppelbuis welke niet hergebruikt kunnen worden) dmv een inwendige stalen sok welke met alu 2k lijm vastgezet is weer op lengte gemaakt.
Alle liggers en lijsten scheef afgekort zodat er een koppelstuk aan kan en vervolgens een extra verbinding. Maar dat zien we later.
Eerst een paar foto's.:
Het belangrijkste is nu om de sterkte in langsrichting te herstellen. Dat daarvoor een aantal ribben doorgezaagd moeten worden (om de benodigde ruimte voor de lasplaten op de webbing en lasstrippen op de liggers te maken) is niet erg. Een rib is eenvoudig qua sterkte te herstellen door de capstrips van sterker materiaal te maken en deze waar nodig een stukje in de indekking te laten vallen. Ook dat zien we later.
Op de foto's kun je zien dat de twee delen dmv de originele koolstof staven ( even geleend van m,n andere K8) uitgelijn zijn en geheel gefixeerd dmv op de bouwplank gelijmde klosjes. Een paar gewichten doen de rest.
Wordt vervolgd.
Zoals bekend kwam deze kist niet helemaal goed neer en kon bijna in een schoenendoos afgevoerd worden. Voor Han was er maar één oplossing en wel direct een nieuwe halen. Tja en het wrak? Dat stond op de nominatie voor het Paasvuur.
Afgelopen maandag heb ik de brokstukken in ontvangst genomen en gelukkig...de stukken waren nog heel
Uiteraard was bij thuiskomst de opmerking van de Directie: de container is al vol!!. Ik heb uit kunnen leggen dat er slechts één pot lijm van de Action nodig is om er weer een vliegende kist van te maken. Denk niet dat ze de smoes geloofd.
De schade aan roer, kielvlak, stabilo, hoogte roeren, rolroeren en vleugel tipdelen viel wel mee ( in mijn optiek). Het linker vleugel binnendeel was wat ernstiger aangedaan en het rechter binnendeel was geheel gebroken en een behoorlijke ravage. De romp is helemaal een uitdaging maar ach...het wiel was nog goed.
Eerst alle bekleding verwijdert en voor elk onderdeel een schriftelijk plan van aanpak gemaakt. Na een kleine week ligt het slechtste (de rechter) vleugel binnendeel uitgelijnd op de bouwplank en de rest ( ex romp) is gereed om te bekleden. De reparatie van die delen is niet het vermelden waard. Het waren wel heel wat uurtjes en bovenal heb ik niet te klagen over de inrichting van mijn werkplaats en staan er alle benodigde machines voor hout en metaal bewerking ter beschikking. En 60 jaar modelbouwervaring is natuurlijk ook nooit weg.
Kijken we eerst maar eens naar dat rechter vleugel binnendeel:
Alle losse stukken verwijdert en zowel het worteldeel als het andere stuk geinspecteerd en diverse scheuren gelijmd en bij de indekking aan binnenzijde versterkingslagen aangebracht. De hoofd buisligger stond 30 graden krom en deze afgezaagd en een recht stuk( van de vleugelkoppelbuis welke niet hergebruikt kunnen worden) dmv een inwendige stalen sok welke met alu 2k lijm vastgezet is weer op lengte gemaakt.
Alle liggers en lijsten scheef afgekort zodat er een koppelstuk aan kan en vervolgens een extra verbinding. Maar dat zien we later.
Eerst een paar foto's.:
Het belangrijkste is nu om de sterkte in langsrichting te herstellen. Dat daarvoor een aantal ribben doorgezaagd moeten worden (om de benodigde ruimte voor de lasplaten op de webbing en lasstrippen op de liggers te maken) is niet erg. Een rib is eenvoudig qua sterkte te herstellen door de capstrips van sterker materiaal te maken en deze waar nodig een stukje in de indekking te laten vallen. Ook dat zien we later.
Op de foto's kun je zien dat de twee delen dmv de originele koolstof staven ( even geleend van m,n andere K8) uitgelijn zijn en geheel gefixeerd dmv op de bouwplank gelijmde klosjes. Een paar gewichten doen de rest.
Wordt vervolgd.
- Theo
- Lid
- Berichten: 284
- Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
- Contacteer:
Re: K8 Bis
Mijn respect heb je als je hem weer de lucht in krijgt Henk.
Ik zou er niet aan moeten denken om van het schroot weer een vliegtuig te moeten maken.
Ik zou er niet aan moeten denken om van het schroot weer een vliegtuig te moeten maken.
- Nanni
- Lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: K8 Bis
Wat een uitdaging, respect alleen al voor de moed om hieraan te beginnen. Ik blijf het met belangstelling volgen.
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Je bent weer goed bezig Henk!
Dit ga ik met veel belangstelling volgen.
Dit ga ik met veel belangstelling volgen.
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: K8 Bis
Prachtig wat je er van weet te maken Henk en wat ik zo kan zien past dit gezegde wel bij jou *goed gereedschap is het halve werk*
Die schuurplaat is dat eigen fabricaat?
Ik ben benieuwd naar de eerste foto`s van de rompopstelling.
Overigens is er nog een mooi knutselklusje voor je, want je kunt je zo aanmelden in Gilze Rijen om de reststukken van die kist van MH17 in elkaar te zetten.
Gr. Rob
Die schuurplaat is dat eigen fabricaat?
Ik ben benieuwd naar de eerste foto`s van de rompopstelling.
Overigens is er nog een mooi knutselklusje voor je, want je kunt je zo aanmelden in Gilze Rijen om de reststukken van die kist van MH17 in elkaar te zetten.
Gr. Rob
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: K8 Bis
Ja ook hier respect. Ik bouw vaak liever een nieuw vliegtuig dan dat ik een paar uurtjes moet repareren. Dit is al helemaal een project.
Succes!
Succes!
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
- Contacteer:
Re: K8 Bis
Ziet er goed uit Henk,ondertussen heb ik mijn nieuwe zover klaar dat de powerbox kan worden ingebouwd.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do okt 16, 2014 12:31 pm
Re: K8 Bis
Het vervolg van de vleugel reparatie: Eerst een sleufje onder de liggers van de voorste en achterste hoofdliggers zagen:
Dan een stukje ligger er in lijmen welke op de lassen is afgeschuind:
En binden met Kevlar garen en impregneren met cyano:
Het bovendste deel van de ribben en de toplaag van de gerepareerde voorste ligger zit er in. Net onder de achterste ligger is een extra versterking te zien tw een strip grenenhout. Ook is de versterking te zien in koorde richting om de verbinding tussen vleugelkoppelbuizen en vleugel liggers te realiseren.De onderste van de drie strips is doorlopend en gaat onder de extra ligger strip door. Links op de foto is de lasplaat (twee lagen 1,5 mm op elkaar gelijmd) voor de D- doos indekking te zien:
De eerste laag capstips is van dun (1,2 mm) triplex en de tweede laag van 1,5 mm balsa zodat het later zuiver in profiel geschuurd kan worden met een schuurbalk. De achterste buisligger zit ondertussen ook dmv schetsplaten aan de ribben:
De voorste buisligger is doorgetrokken tot de wortelrib (ipv tot de 2e rib zoals origineel) voor meer sterkte. Met twee schalmen en alu houdende 2K lijm zit dat vast als een huis.:
Hier een schuurbalk om de ribben onder de D-doos indekking in profiel te schuren. Aan de uiteinden is het schuurlinnen er op de kop opgeplakt en kun je net zolang schuren totdat die uiteinden over het referentie punt glijden zonder die te beschadigen:
De indekking (moet 2,5 mm zijn) is gemaakt uit een laag 1mm en een laag 1,5 mm zeer hard balsa en staat hier te drogen in de "pers" (tussen twee lagen folie). Door twee lagen op elkaar te lijmen ontstaat er door het verschil in nerf positie en door de lijmlaag meer sterkte in de plaat. Om een "vlakke" plaat te maken laat ik het 48 uur in de pers. Na het er uit halen een keer of 10 om de 15 minuten omdraaien zodat het vlak opdroogt ( restvocht). De indekking welke bedoeld is voor de D- doos van de neus blijft 12 uur in de pers. Die wordt dan na het uitnemen met de 1 mm laag naar boven te drogen gelegd zonder om en om te draaien. Na een uurtje is het restvocht van de lijm er uit en de plank door en door droog waarbij het ook "hol" getrokken is en zodoende aardig klopt met de curve van het profiel.
Als nieuw...maar dan nog sterker. De kleine oneffenheden zijn geplamuurd met epoxy plamuur en glad geschuurd (op resterende zeer kleine oneffenheden wat na geplamuurd met 1 K plamuur/vuller). De bovenkant is nu klaar:
Dan volgt het zelfde proces voor de onderzijde en hier het laatste stukje indekking en klaar is Kees!!( uh..Henk).
Ik hoop dat je nooit zo'n zware zware crash maakt en een dergelijke reparatie moet doen. Maar..misschien dat je hier wat aan hebt gehad. Het is best leuk werk om een dergelijke uitdaging aan te gaan.
De volgende keer komt het begin van de romp reconstructie ( Zal half januari zijn dat ik weer wat kan laten zien want eerst moet nu toch echt de P 47 af).
Oh ja.. die schuurschijf is eigen fabricaat en heb ik zo'n 45 jaar. Samen met een lintzaag vormen ze de belangrijkste gereedschappen om dit soort houtbewerkingen comfortabel te doen.
Voor het vervolg zie :http://www.modelbouwforum.nl/forums/vli ... en-k8.html
Dan een stukje ligger er in lijmen welke op de lassen is afgeschuind:
En binden met Kevlar garen en impregneren met cyano:
Het bovendste deel van de ribben en de toplaag van de gerepareerde voorste ligger zit er in. Net onder de achterste ligger is een extra versterking te zien tw een strip grenenhout. Ook is de versterking te zien in koorde richting om de verbinding tussen vleugelkoppelbuizen en vleugel liggers te realiseren.De onderste van de drie strips is doorlopend en gaat onder de extra ligger strip door. Links op de foto is de lasplaat (twee lagen 1,5 mm op elkaar gelijmd) voor de D- doos indekking te zien:
De eerste laag capstips is van dun (1,2 mm) triplex en de tweede laag van 1,5 mm balsa zodat het later zuiver in profiel geschuurd kan worden met een schuurbalk. De achterste buisligger zit ondertussen ook dmv schetsplaten aan de ribben:
De voorste buisligger is doorgetrokken tot de wortelrib (ipv tot de 2e rib zoals origineel) voor meer sterkte. Met twee schalmen en alu houdende 2K lijm zit dat vast als een huis.:
Hier een schuurbalk om de ribben onder de D-doos indekking in profiel te schuren. Aan de uiteinden is het schuurlinnen er op de kop opgeplakt en kun je net zolang schuren totdat die uiteinden over het referentie punt glijden zonder die te beschadigen:
De indekking (moet 2,5 mm zijn) is gemaakt uit een laag 1mm en een laag 1,5 mm zeer hard balsa en staat hier te drogen in de "pers" (tussen twee lagen folie). Door twee lagen op elkaar te lijmen ontstaat er door het verschil in nerf positie en door de lijmlaag meer sterkte in de plaat. Om een "vlakke" plaat te maken laat ik het 48 uur in de pers. Na het er uit halen een keer of 10 om de 15 minuten omdraaien zodat het vlak opdroogt ( restvocht). De indekking welke bedoeld is voor de D- doos van de neus blijft 12 uur in de pers. Die wordt dan na het uitnemen met de 1 mm laag naar boven te drogen gelegd zonder om en om te draaien. Na een uurtje is het restvocht van de lijm er uit en de plank door en door droog waarbij het ook "hol" getrokken is en zodoende aardig klopt met de curve van het profiel.
Als nieuw...maar dan nog sterker. De kleine oneffenheden zijn geplamuurd met epoxy plamuur en glad geschuurd (op resterende zeer kleine oneffenheden wat na geplamuurd met 1 K plamuur/vuller). De bovenkant is nu klaar:
Dan volgt het zelfde proces voor de onderzijde en hier het laatste stukje indekking en klaar is Kees!!( uh..Henk).
Ik hoop dat je nooit zo'n zware zware crash maakt en een dergelijke reparatie moet doen. Maar..misschien dat je hier wat aan hebt gehad. Het is best leuk werk om een dergelijke uitdaging aan te gaan.
De volgende keer komt het begin van de romp reconstructie ( Zal half januari zijn dat ik weer wat kan laten zien want eerst moet nu toch echt de P 47 af).
Oh ja.. die schuurschijf is eigen fabricaat en heb ik zo'n 45 jaar. Samen met een lintzaag vormen ze de belangrijkste gereedschappen om dit soort houtbewerkingen comfortabel te doen.
Voor het vervolg zie :http://www.modelbouwforum.nl/forums/vli ... en-k8.html
- Erikf
- Lid
- Berichten: 779
- Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
- Contacteer:
Re: K8 Bis
Han,
De link waarover we het maandagavond over hadden is: http://www.modelbouwforum.nl/forums/vli ... en-k8.html
Het laatste berichtje (25 december) van Henk met foto's van de romp in herstel is: http://www.modelbouwforum.nl/forums/3494164-post5.html
De link waarover we het maandagavond over hadden is: http://www.modelbouwforum.nl/forums/vli ... en-k8.html
Het laatste berichtje (25 december) van Henk met foto's van de romp in herstel is: http://www.modelbouwforum.nl/forums/3494164-post5.html
Groeten,
Erik
Erik
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
- Contacteer:
Re: K8 Bis
Erik bedankt voor de informatie ,het ziet er goed uit.