Sleep kist voor 52cc
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sleep- /acrokist
Dat gaat niet want de Youtube en URL tags werken dan niet, die zijn hier anders (of daar, net hoe je het bekijkt)
Kijk maar:
Kijk maar:
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Stiekem toch een Stik :)
Hoe vreemd kan het lopen?
Een gezellig babbeltje met Max en een artikel (uit 1989) over de Stik later en ik ben weer terug bij optie 3.
Na wat te hebben gezocht en e.e.a. gelezen (PDF over historie van de Stik) te hebben lijkt het me toch wel een leuke uitdaging om zelf een kist te bouwen. Ja ik ben :n00b: op dat gebied!
Daarom wil ik 'm op de club gaan bouwen en hier dan een bouwdraadje bijhouden (en jullie om input vragen).
Ik zou 'm de "TowStik 66" willen dopen, als kleurenschema dient de Das Ugly Stik van Paul Kraft medio '66.
Alleen wel met rechte vleugels, dus niet die rare kartelrandjes eraan.
Ook een recht richtingsroer/stabilo ala biglift met struts, liefst afneembaar
Nu zit ik te denken aan een kist met ongeveer de volgende maten:
Spanwijdte: 93" (ik wil er 2400 mm van maken)
Lengte: 1950 mm (76.7")
Koorde: 546 mm ( 21.5", word bij mij 550mm)
Vleugel opp: bijna 130 dm2
Motor: 52cc benzine
Start gewicht: onder 7 kg
De maten zijn afgeleid van de Drastik van Texasrcmodels welke ik tijdens het zoeken heb gevonden.
Nu heb ik Profilli2 en zou die graag eens willen gebruiken voor het maken van de ribben.
Ik kan alleen niet vinden welk profiel hiervoor gebruikt is.
Het is een semi-symmetrisch profiel, de onderkant van de vleugel loopt vlak vanaf de hoofd ligger.
Voor de vleugel zat ik te denken aan zoiets als dit:
[YOUTUBE]FNFFHY8u8hU[/YOUTUBE]
Een paar vragen welke ik heb bij de vleugels:
- waar zijn die buizen tekoop en moet je nog ergens op letten (behalve de prijs)?
- Is het zinvol verlichting-gaten erin te maken? (gezien het vermogen van een 52cc)
- Is het zinvol om er Flaps in te bouwen?
- Instelhoek op 0 graden zoals het origineel?
De romp is een simpele doos constructie met een aantal spanten erin.
De romp wil ik van zg. Gammaply bouwen.
Bij de Karwei heb ik laatst 12mm vierkant gekocht wat heel licht is maar toch hard en taai, erg mooi spul.
Hier kan ik dus mooi driehoeken van zagen voor de lijsten aan de binnenkant van de romp.
Wat is praktisch (en betaalbaar) voor het motor schot?
Voor de servo's zit ik te denken aan HV uitvoeringen; puur om het gemak van 2S zonder BEC.
Welke stelkracht is er ongeveer nodig voor zo'n kist? (8Kg?)
Zijn er nog speciale eisen ivm de motor? (MG?)
(Ik zat te denken aan Savöx SV-0220MG Servo's oid namelijk)
De motor krijgt de spanning via een Ultra IBEC van Tech-Aero uit de 2S cellen.
Het landingsgestel zal waarschijnlijk uit draad-staal gemaakt worden (tail dragger).
Als kers op de taart een mooie sleepkoppeling erin (maar dat was wel duidelijk denk ik)
Waar moet ik verder nog over nadenken voor ik dit project aan ga?
Een gezellig babbeltje met Max en een artikel (uit 1989) over de Stik later en ik ben weer terug bij optie 3.
Na wat te hebben gezocht en e.e.a. gelezen (PDF over historie van de Stik) te hebben lijkt het me toch wel een leuke uitdaging om zelf een kist te bouwen. Ja ik ben :n00b: op dat gebied!
Daarom wil ik 'm op de club gaan bouwen en hier dan een bouwdraadje bijhouden (en jullie om input vragen).
Ik zou 'm de "TowStik 66" willen dopen, als kleurenschema dient de Das Ugly Stik van Paul Kraft medio '66.
Alleen wel met rechte vleugels, dus niet die rare kartelrandjes eraan.
Ook een recht richtingsroer/stabilo ala biglift met struts, liefst afneembaar
Nu zit ik te denken aan een kist met ongeveer de volgende maten:
Spanwijdte: 93" (ik wil er 2400 mm van maken)
Lengte: 1950 mm (76.7")
Koorde: 546 mm ( 21.5", word bij mij 550mm)
Vleugel opp: bijna 130 dm2
Motor: 52cc benzine
Start gewicht: onder 7 kg
De maten zijn afgeleid van de Drastik van Texasrcmodels welke ik tijdens het zoeken heb gevonden.
Nu heb ik Profilli2 en zou die graag eens willen gebruiken voor het maken van de ribben.
Ik kan alleen niet vinden welk profiel hiervoor gebruikt is.
Het is een semi-symmetrisch profiel, de onderkant van de vleugel loopt vlak vanaf de hoofd ligger.
Voor de vleugel zat ik te denken aan zoiets als dit:
[YOUTUBE]FNFFHY8u8hU[/YOUTUBE]
Een paar vragen welke ik heb bij de vleugels:
- waar zijn die buizen tekoop en moet je nog ergens op letten (behalve de prijs)?
- Is het zinvol verlichting-gaten erin te maken? (gezien het vermogen van een 52cc)
- Is het zinvol om er Flaps in te bouwen?
- Instelhoek op 0 graden zoals het origineel?
De romp is een simpele doos constructie met een aantal spanten erin.
De romp wil ik van zg. Gammaply bouwen.
Bij de Karwei heb ik laatst 12mm vierkant gekocht wat heel licht is maar toch hard en taai, erg mooi spul.
Hier kan ik dus mooi driehoeken van zagen voor de lijsten aan de binnenkant van de romp.
Wat is praktisch (en betaalbaar) voor het motor schot?
Voor de servo's zit ik te denken aan HV uitvoeringen; puur om het gemak van 2S zonder BEC.
Welke stelkracht is er ongeveer nodig voor zo'n kist? (8Kg?)
Zijn er nog speciale eisen ivm de motor? (MG?)
(Ik zat te denken aan Savöx SV-0220MG Servo's oid namelijk)
De motor krijgt de spanning via een Ultra IBEC van Tech-Aero uit de 2S cellen.
Het landingsgestel zal waarschijnlijk uit draad-staal gemaakt worden (tail dragger).
Als kers op de taart een mooie sleepkoppeling erin (maar dat was wel duidelijk denk ik)
Waar moet ik verder nog over nadenken voor ik dit project aan ga?
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
ow dat is een klein ding. bij url moeten de " weg voor en na de url en youtube heeft bij ons geen tag nodig dat gaat automatisch
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
Dat weet ik, maar daarom kan ik het niet 1:1 overnemen
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
Welk profiel bedoel je nu Samder? Het plaatje laat een symmetrisch profiel zien. Dat staat er ook op:fully symmetrical.
Een Naca 0015 kan dan prima werken. Zit ook op de PAF trainer.
Max
Een Naca 0015 kan dan prima werken. Zit ook op de PAF trainer.
Max
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
Ik zou bij hk een carbon landingsgestel halen is veel mooier en makelijker.
Waarom hv Servos neem aan dat je gas en choke Servos geen hv zijn.
Gewoon die diamond 7550 er in en een jeti max 2 er in of emcotec magneetschakelaar.
Heb zelf ook in de bigjim.
Zitten 15kg servos in.
Het is geen 3,5m+ kist
Dus 7x 7550 Servos en 2 normale 3001 en klaar.
Eventueel een orbit powerjack maar is er dacht ik alleen voor futaba.
Waarom hv Servos neem aan dat je gas en choke Servos geen hv zijn.
Gewoon die diamond 7550 er in en een jeti max 2 er in of emcotec magneetschakelaar.
Heb zelf ook in de bigjim.
Zitten 15kg servos in.
Het is geen 3,5m+ kist
Dus 7x 7550 Servos en 2 normale 3001 en klaar.
Eventueel een orbit powerjack maar is er dacht ik alleen voor futaba.
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
Op choke kan geen servo.
(Is ook niet nodig je kan er zo bij)
Qua servo's zie ik nog wel, ik wil alleen de stel kracht ff weten.
Carbon kan ook idd
Eerst de B4 afbouwen en dan maar eens een bouwplan voor de stik maken.
(Is ook niet nodig je kan er zo bij)
Qua servo's zie ik nog wel, ik wil alleen de stel kracht ff weten.
Carbon kan ook idd
Eerst de B4 afbouwen en dan maar eens een bouwplan voor de stik maken.
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
10kg is goed
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
Sander, ik zoe bij RC-Planes de RC-pilot Trainer. Misscien ook een alternatief voor de Paf trainer of de Stick. 249 euro voor een ARF.
Max
Max
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sleep kist voor 52cc
Dat ziet er mooi uit Max, zeker het overwegen waard!
Na wat zoeken, kwam ik onder andere dit draadje tegen op RCGroups met wat plaatjes (hier alvast eentje).
Mooi compleet en incl. crash kit
Ik zie alleen geen vleugelbuis, maar twee plaatjes hout...
Op MBF een mooi draadje met foto's van de fabriek, hoe e.e.a. gebouwd word (dat geeft de burger moed).
http://youtu.be/FgNeZkSjJpk
In een ander YouTube filmpje hovert hij al met een DLE-20 dus vermoed dat mijn 52cc wat teveel is voor deze kist.
Ik vraag me ook af of dit niet te licht gebouwd is?
MaartenX schreef op MBF ook dat je de sleper niet te licht wil hebben omdat landen dan problematisch wordt.
Aangezien een sleepkist veel starts moet maken wil je ook makkelijk kunnen landen, klinkt logisch in mijn oren
Was zijn jouw ideeën hierover?
Gelijk nog een vraag; Wat is er het voordeel/nadeel tussen taildragger t.o.v. een 3 benig landingsgestel?
(met het oog op slepen)
Al met al word ik hier wel heel vrolijk van, misschien een kleine motor?
Na wat zoeken, kwam ik onder andere dit draadje tegen op RCGroups met wat plaatjes (hier alvast eentje).
Mooi compleet en incl. crash kit
Ik zie alleen geen vleugelbuis, maar twee plaatjes hout...
Op MBF een mooi draadje met foto's van de fabriek, hoe e.e.a. gebouwd word (dat geeft de burger moed).
http://youtu.be/FgNeZkSjJpk
In een ander YouTube filmpje hovert hij al met een DLE-20 dus vermoed dat mijn 52cc wat teveel is voor deze kist.
Ik vraag me ook af of dit niet te licht gebouwd is?
MaartenX schreef op MBF ook dat je de sleper niet te licht wil hebben omdat landen dan problematisch wordt.
Aangezien een sleepkist veel starts moet maken wil je ook makkelijk kunnen landen, klinkt logisch in mijn oren
Was zijn jouw ideeën hierover?
Gelijk nog een vraag; Wat is er het voordeel/nadeel tussen taildragger t.o.v. een 3 benig landingsgestel?
(met het oog op slepen)
Al met al word ik hier wel heel vrolijk van, misschien een kleine motor?
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn