@ton,
Toch even de discussie levend houden om brokken te voorkomen:
Let op: frequentie hopping en dat soort technieken verminderen de kans op storing sterk maar voorkomen het niet!
En het gaat niet alleen om de frequenties maar ook de sterkte van de signalen op 2.4 GHz. Voor een zender op 1.3 GHz met 200 mW is de harmonische met zender zonder filter -50dBm op 2.4 GHz en met filter -70dBm en dat laatste is binnen de wettelijke norm. Dit zijn de waarden die ik aan m'n eigen zender heb gemeten.
Als iemand met een videozender op 2.4 GHz gaat zenden met een vermogen van bijvoorbeeld 0,5 W ( +27 dBm) is dat videosignaal al 77 dB sterker dan het signaal van 1.3 GHz zender zonder harmonischen filter.
Voor jou beeldvorming, iemand heeft met een model 600 meter ver kunnen vliegen toen hij storing kreeg van zijn videozender(zonder filter) op 1.3 GHz, de besturing was toen 2.4 GHz en met frequentie hopping. De zender stond op het model nog geen 50 cm van de ontvanger. Met filter op de zender was dit probleem weg. Conclusie: frequentiehopping betekend nog niet radiostoringvrij.
Als we dan een 2.4 GHz videozender van 0,5 W zouden nemen dan zou op dat punt waar de besturing radiostoring kreeg, die 2.4 Videozender op een afstand van 100 meter van het model dezelfde storing geven (path loss op 2.4 GHz is over 100 meter ongeveer 77 dB). Dus die storing is vele malen sterker.
Dus ja, 1.3 GHz kan storen op 2.4 GHz maar die storing is zo zwak dat je al een mid-air botsing moet hebben om voldoende dicht bij de zender te komen. Vandaar dat dit in de praktijk dus geen problemen geeft.
Ik zeg niet dat het 100% zeker storing gaat geven maar de kans dat er storing ontstaat met een 2.4 GHz videozender is vele malen groter.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is wat mijn zorg is als iemand met een 2.4 GHz videozender het veld op komt en waarom ik toch nog even reageer op die opmerking van video op 2.4 GHz.
In ieder geval Gert en ik toen ik nog met FPV op vliegtuigen bezig was. Volgens mij Sander ook. Dus ja die zijn er En daarbij maakte ik ook nog gebruik van 2.4 GHz besturing .ton schreef: Maar hoeveel mensen vliegen op 1.2 op de club?