Zelf een benzine motor maken..kan dat??
Om met het goeden nieuws te beginnen: ja volgens mij kan dat (heb er nu zeker 15 "gemaakt"). Het slechte nieuws is dat je er een stevige bankschroef, wat eenvoudig metaalbewerkings gereedschap, een kolomboormachine een collega/kennis met een eenvoudig draaibankje voor een uurtje werk en 60 á 100 euries voor nodig bent. Lijkt je dat haalbaar dan zou je dit stukkie onder deze titel de komende tijd kunnen volgen.
Allereerst iets over benzine motoren in het algemeen voor wat wij zo al toepassen. De stukjes wonder van techniek die kant en klaar te koop zijn, liggen voor zelfbouw op een enkele uitzondering na niet binnen bereik van de eenvoudige doe het zelver. Ook meercilinder motoren zijn vaak een te complex gebeuren. Maar wanneer je zelf wat wilt experimenteren met bv één cilinder motoren van bv zo ongeveer 20 tot 80 cc dan zijn er goede mogelijkheden.
Even de 2 soorten motoren:
4 takt: complexer, zwaarder, stiller en technisch interessanter.
2 takt: krachtiger, eenvoudiger, lichter, zijn relatief eenvoudig maar moeten een beter uitlaatsysteem hebben.
Verder kan een tweetakt beide kanten op draaien wat van groot belang kan zijn dus we houden het maar eens even op de "bouw" van een tweetakt.
Voor dat ik dit gedeelte afsluit toch even het geheim van de smit: we gaan de komende tijd bekijken hoe je van een tuinmachine of kettingzaag tot een zeer acceptabele modelvliegtuig motor komt.
Wordt vervolgt...
Zelf een benzine motor maken..kan dat??
Re: Zelf een benzine motor maken..kan dat??
We gaan nu eens kijken naar een concreet voorbeeld van een zelf te bouwen motor. Allereerst ben ik op zoek gegaan naar een goedkope kettingzaag met in de specificaties duidelijk aangegeven wat de motorinhoud is. Al zoekende kwam ik bij een collega modelvlieger die een leuke kettingzaag had en deze wel wou ruilen voor enkele 35 mHz ontvangers. Alle twee blij.
De motor is 42 ccm dus leuk voor bv. een motorkist van rond de 12 tot 14 kg of een motorzwever van 14 tot 19 kg.
Nadat alles wat los te schroeven er af was (inclusief het magneetwiel/waaier) bleef het handvat/behuizing met daarin aangegoten het blokje over. Door het boren van diverse gaatjes op rij en die dan wat op te boren "viel" het blok vrij. Met de kolomboormachine en een conische raspfreesje het overtollige materiaal weggehaald en na een uurtje of 3 werk( inclusief glasparelen) is dit het resultaat:
Van het vliegwiel is na een kwartiertje draaien niet veel meer over dan de naaf ( voor eventueel de prop aan deze zijde).
Magneetwiel zijde:
Ketting aandrijf zijde:
Wat de voorzijde moet worden is nu ook duidelijk tw de magneetwiel zijde wordt de voorkant (zodat de bougie naar achter wijst).
Nogmaals voor de duidelijkheid: het blokje is niet open geweest en er is ook geen reden om dat te doen dus alle pakkingen blijven intact.
De originele draairichting van de motor is niet meer van belang. Door later een elektronische ontsteking toe te passen ipv de originele magneet ontsteking kan de gewenste vóórontsteking vrij ingesteld worden en de motor loopt even gemakkelijk linksom als rechtsom bij de juiste afstelling van de ontsteking.
Kosten tot nu toe:
- 2 afgedankte ontvangers
- € 10 voor het glasparelen
Wordt vervolgt.
De motor is 42 ccm dus leuk voor bv. een motorkist van rond de 12 tot 14 kg of een motorzwever van 14 tot 19 kg.
Nadat alles wat los te schroeven er af was (inclusief het magneetwiel/waaier) bleef het handvat/behuizing met daarin aangegoten het blokje over. Door het boren van diverse gaatjes op rij en die dan wat op te boren "viel" het blok vrij. Met de kolomboormachine en een conische raspfreesje het overtollige materiaal weggehaald en na een uurtje of 3 werk( inclusief glasparelen) is dit het resultaat:
Van het vliegwiel is na een kwartiertje draaien niet veel meer over dan de naaf ( voor eventueel de prop aan deze zijde).
Magneetwiel zijde:
Ketting aandrijf zijde:
Wat de voorzijde moet worden is nu ook duidelijk tw de magneetwiel zijde wordt de voorkant (zodat de bougie naar achter wijst).
Nogmaals voor de duidelijkheid: het blokje is niet open geweest en er is ook geen reden om dat te doen dus alle pakkingen blijven intact.
De originele draairichting van de motor is niet meer van belang. Door later een elektronische ontsteking toe te passen ipv de originele magneet ontsteking kan de gewenste vóórontsteking vrij ingesteld worden en de motor loopt even gemakkelijk linksom als rechtsom bij de juiste afstelling van de ontsteking.
Kosten tot nu toe:
- 2 afgedankte ontvangers
- € 10 voor het glasparelen
Wordt vervolgt.