Aan de helling...
- eric_laermans
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
- Contacteer:
Aan de helling...
Soms is het leuk iets te doen dat niet voor de hand ligt, iets dat misschien een klein beetje van de geëffende, platgetreden paden afgaat...
Paar jaar geleden kreeg ik tijdens een wandeling met mijn vriendin op IJsseloord 2 van iemand (ene Rob) een zender in de handen geduwd. 'Probeer maar 's, het is niet moeilijk', zei Rob. We hadden nog maar net met elkaar kennisgemaakt en klaarblijkelijk had hij wel vertrouwen in mijn vliegkunsten. Daar stond ik dan bovenop een groene piramide die jaren geleden nog dienst deed als vuilstort. Met een ferme armzwaai zwierde ik het EPP-Frettchen tegen de wind in van de helling. Het hellingzwevertje vloog naar links en... verdween in een paar seconden uit het oog. Ondanks deze mislukte poging was een nieuwe interesse geboren... het hellingzweven.
Paar jaar geleden kreeg ik tijdens een wandeling met mijn vriendin op IJsseloord 2 van iemand (ene Rob) een zender in de handen geduwd. 'Probeer maar 's, het is niet moeilijk', zei Rob. We hadden nog maar net met elkaar kennisgemaakt en klaarblijkelijk had hij wel vertrouwen in mijn vliegkunsten. Daar stond ik dan bovenop een groene piramide die jaren geleden nog dienst deed als vuilstort. Met een ferme armzwaai zwierde ik het EPP-Frettchen tegen de wind in van de helling. Het hellingzwevertje vloog naar links en... verdween in een paar seconden uit het oog. Ondanks deze mislukte poging was een nieuwe interesse geboren... het hellingzweven.
- eric_laermans
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
Terug naar het oorspronkelijke doel van dit draadje... een bouwverslag van een hellingzwever. Als er interesse is, zal ik ook wat locaties noemen in een straal van 3km rond Kampen waar het prima hellingzweven is.
Ik weet niet of jullie geloven in de relevantie van een profiel voor vliegtuigen kleiner dan 2m. Er zijn vele opvattingen. Sommige RC-piloten zweren bij een vrij eenvoudige KF-m2, andere gaan ver met het uitdokteren van het 'ideale' profiel. Met name op de Duitse fora wordt veel doorgerekend in computerprogramma's die precies weergeven in grafieken wat de verschillende profielen doen onder bepaalde omstandigheden. Een profiel dat erg veel toegepast wordt (ook in gemodificeerde vorm) is het PW-51 profiel van Peter Wick. Ontwikkeld voor vliegende planken en andere flying wings. Afgaand op de beschrijving een prima profiel.
Nu had ik al een airframe gekozen, namelijk dat van de Weasel, ook wel Wiesel genoemd.
Ik weet niet of jullie geloven in de relevantie van een profiel voor vliegtuigen kleiner dan 2m. Er zijn vele opvattingen. Sommige RC-piloten zweren bij een vrij eenvoudige KF-m2, andere gaan ver met het uitdokteren van het 'ideale' profiel. Met name op de Duitse fora wordt veel doorgerekend in computerprogramma's die precies weergeven in grafieken wat de verschillende profielen doen onder bepaalde omstandigheden. Een profiel dat erg veel toegepast wordt (ook in gemodificeerde vorm) is het PW-51 profiel van Peter Wick. Ontwikkeld voor vliegende planken en andere flying wings. Afgaand op de beschrijving een prima profiel.
Nu had ik al een airframe gekozen, namelijk dat van de Weasel, ook wel Wiesel genoemd.
- Zaktindegeute
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
- Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
Hallo Eric
Ik heb uit ZEER betrouwbare bron vernomen dat de zwever (die een aardig aantal leden heeft gebouwd het ook prima doet aan de helling.) Ook de schuimzwevers doen het prima. Zo heb ikzelf al diverse malen de MPX Easyglider gebruikt, en dat gaat formidabel. Dus ook de graupner Ripp-off's zullen het dan goed doen. Wel heb ik in de vleugelbuis een draadeind zitten om hem wat meer gewicht mee te geven ..
Ik verneem graag de plekken die je vind in een straal van een paar KM rond Kampen..
Ik heb uit ZEER betrouwbare bron vernomen dat de zwever (die een aardig aantal leden heeft gebouwd het ook prima doet aan de helling.) Ook de schuimzwevers doen het prima. Zo heb ikzelf al diverse malen de MPX Easyglider gebruikt, en dat gaat formidabel. Dus ook de graupner Ripp-off's zullen het dan goed doen. Wel heb ik in de vleugelbuis een draadeind zitten om hem wat meer gewicht mee te geven ..
Ik verneem graag de plekken die je vind in een straal van een paar KM rond Kampen..
gr. G.
"Live your life, like there's no tomorrow"
"Live your life, like there's no tomorrow"
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
Ik denk dat een goed profiel zeker belangrijk blijft alleen zal het verschil in vliegeigenschappen tussen de verschillende profielen misschien minder merkbaar worden naarmate het vliegtuig kleiner word.Ik weet niet of jullie geloven in de relevantie van een profiel voor vliegtuigen kleiner dan 2m
Ik denk dat het ook een vorm van hobby is om je profiel tot in detail uit te rekenen. Voor het gros van de vliegers zal een standaard profiel voldoen omdat er toch niet heel correct word gevlogen en dus een heel efficiënt profiel teniet word gedaan door verkeerd vliegen, verkeerde instellingen van zwaartepunt, instelhoek en trim.
Ondanks dat ik in meervoud praat heb ik het uiteraard over mezelf
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- eric_laermans
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
@Luppie: True, feitelijk gaat het om het totaalplaatje en idd, de Germans gaan soms wel erg ver in micro-optimalisatie . Al moet ik zeggen dat er in Duitsland ook juweeltjes van vliegtuigen worden ontwikkeld en gebouwd, waar aan alles gedacht lijkt te zijn (zoals SNAP, zie nurflügel-thread op RC-Network.de).
Zelf heb ik me laten inspireren door SpeedsterDEN die zich op zijn beurt heeft laten inspireren door Richter en beide ontwikkelaars moedigen het gebruik van hun concept aan. Hieronder een plaatje van het airframe:
Bouwwijze: indekken (vacuüm bij voorkeur) met >49gr/m² GFK-weefsel. De Elevons maak ik waarschijnlijk kleiner, niet over de gehele spanwijdte.
Zelf heb ik me laten inspireren door SpeedsterDEN die zich op zijn beurt heeft laten inspireren door Richter en beide ontwikkelaars moedigen het gebruik van hun concept aan. Hieronder een plaatje van het airframe:
Bouwwijze: indekken (vacuüm bij voorkeur) met >49gr/m² GFK-weefsel. De Elevons maak ik waarschijnlijk kleiner, niet over de gehele spanwijdte.
- eric_laermans
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
Voor de profielkeuze heb ik een studie op youtube gedaan en 's gekeken naar welke profielen uitzonderlijk succesvol zijn. Nu moet ik wel opmerken dat hellingen waarop gevlogen wordt in de filmpjes van een ander (beter) kaliber is als hier in regio Kampen. Één die er echt uitspringt:
http://www.youtube.com/watch?v=LnePnkmig7w (Let niet op het prachtig mooie strand ).
Profielkeuze is dus PW-51 geworden. Een uitvinding van Peter Wick die prachtige airfoils ontwikkelt voor wings type 'plank' net als Dirk Pflug dat heeft gedaan voor Dynamic Soaring en Mark Drela voor de DLG's.
Achteraf gaf Dirk (Schipper) me het advies de PW-75 te kiezen, wegens betere all-round eigenschappen. Bij de volgende wordt dat het profiel.
Afgelopen zondag heb ik overigens nog even gevlogen met m'n zagi in 's-Heerenbroek aan de dijk. De hellingshoek is daar minimaal en de 'updraft' is dan ook niet perfect. Maar... het ging. Er is een tweetal hellingen regio Kampen die kwalitatief echt goed zijn bij de juiste windrichting (W, N-W).
http://www.youtube.com/watch?v=LnePnkmig7w (Let niet op het prachtig mooie strand ).
Profielkeuze is dus PW-51 geworden. Een uitvinding van Peter Wick die prachtige airfoils ontwikkelt voor wings type 'plank' net als Dirk Pflug dat heeft gedaan voor Dynamic Soaring en Mark Drela voor de DLG's.
Achteraf gaf Dirk (Schipper) me het advies de PW-75 te kiezen, wegens betere all-round eigenschappen. Bij de volgende wordt dat het profiel.
Afgelopen zondag heb ik overigens nog even gevlogen met m'n zagi in 's-Heerenbroek aan de dijk. De hellingshoek is daar minimaal en de 'updraft' is dan ook niet perfect. Maar... het ging. Er is een tweetal hellingen regio Kampen die kwalitatief echt goed zijn bij de juiste windrichting (W, N-W).
- frahati
- Berichten: 824
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
Hallo Eric,
Kun je de ligging van de hellingen ook in kaart brengen of aangeven welke je bedoelt.
Frans.
Kun je de ligging van de hellingen ook in kaart brengen of aangeven welke je bedoelt.
Frans.
happy landings
- Zaktindegeute
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
- Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
Voel ik een helling-vlieg-meeting aankomen ?
gr. G.
"Live your life, like there's no tomorrow"
"Live your life, like there's no tomorrow"
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
ik ben voor!
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- eric_laermans
- Berichten: 93
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
- Contacteer:
Re: Aan de helling...
Uiteraard alleen bij N-W - W, en bij de gele peil, met een goed uitgebalanceerd/ uitgetest vliegtuig. Persoonlijk kies ik er dan voor om lichtgewicht te gaan (<500gr) en niet al te groot (<1,2m). De dimensies op de foto vertekenen. Als je bovenaan het viaduct staat, valt op hoe enorm hoog en breed het gevaarte is en de kans is zo goed als uitgesloten dat je op de N50 zou kunnen uitkomen met het vliegtuig. Er zit namelijk spoor met rasterwerken tussen evenals de nodige meters niemandsland. Zelfs met windkracht <1Bft nog meer als voldoende lift voor m'n Zagi, bij 3-4 Bft wordt het echt leuk!
(PS niet voor onervaren piloten, afstand houden van de weg en het doorgaande verkeer.)