Murphy was gewoon niet aan het filmen toen ik de bloemen raakteMurphy was waarschijnlijk aan het slapen of had een dagje vrij
Ik neem hem zeker mee naar het indoorvliegen.
Het grappige van een monocopter is dat dit het meest eenvoudige vliegtuig is. Maar twee bewegende delen en daarmee is het mogelijk hem volledig te kunnen besturen. Hieronder een lang technisch verhaal over mijn zoektocht.
Nu de grootste uitdaging en dat is om hem te kunnen sturen. Ik heb afgelopen dagen veel gezocht naar informatie over hoe en waar mee. Om een monocopter te kunnen sturen moet je de hoek van de vleugel veranderen tijdens 1 rotatie van het toestel. Hierdoor ontstaat in één deel van de rotatie lift en een ander tegenovergestelde deel minder lift. hierdoor word hij naar een richting gestuwd. Je imiteert hiermee de swashplate van een helikopter die de rotorbladen tijdens het draaien laat kantelen om voortstuwing te krijgen.
hieronder een verklarend plaatje:
in het plaatje hieronder zie je dat de gewenste beweging van de vleugel 90° eerder moet gebeuren in de rotatie dan dat je zou verwachten om de gewenste beweging te krijgen
Er is (zo ver ik kon zoeken) geen kant en klare besturing op de markt die dit kan doen. Ik heb 3 verschillende partijen gevonden die dit wel is gelukt namelijk 2x een afstudeerproject op een universiteit en lockheed martin. Op http://diydrones.com/ is wel iemand die met zijn 'marcy' monocopter heel veel experimenten heeft gedaan maar geen succesvolle besturing.
lockheed martin samarai
University of Maryland
James Houghton and Woody Hoburg
Opvallend aan deze drie werkende modellen is dat ze heel verschillend zijn aan elkaar. De motoren zitten alle drie op een andere plek en ook hebben ze heel verschillende opstellingen. Wel gebruiken ze alle drie een drie blads prop. Het schijnt dat een 2 blads prop gaat resoneren door het draaien van de monocopter.
morgen meer....