Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za jan 19, 2013 5:07 pm

Vanmiddag was een leuke middag om even te testen met FPV... De beelden waren prima, zowel van mij als van jou Erik..

Ik denk dat je de hoek proef-ondervindelijk moet vaststellen..Heb ik ook gedaan..

Zodra het weer het toelaat moeten we de testen maar weer eens oppakken.. Ietsje warmer aan de handjes is geen overbodige luxe... ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » za jan 19, 2013 5:20 pm

Dan moeten we ook eens naar de kleuren instelling van mijn camera kijken. Dat kan vast beter.
Inmiddels heb ik de camera een heel eind naar beneden gericht, eens kijken of het dan een mooier beeld geeft.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » wo feb 20, 2013 8:15 pm

Mijn nieuwe FPV antennes om te testen... CL/SPW combi

Cloverleaf en Skew planar wheel antenne

De Cloverleaf antenne met 3 lobben en de SPW (Skew planar wheel) met 4 lobben hebben zich (zegt men) bewezen als een van de beste antenne ontwerpen voor het FPV (First person view) vliegen.
Een perfecte match in de videoverbinding krijg je (volgens de kenners) als je een rechts, of een links, circulair gepolariseerde Cloverleaf antenne met 3 lobben op de VTx (video transmitter) plaatst en een rechts, of een links, circulair gepolariseerde SPW (Skew planar wheel) met 4 lobben op de VRx (video receiver) plaatst.

De eerste testen leverden zeer goede resultaten op. Ik had mijn reserve videozender (voorzien van de 3-blads Clover Leaf antenne) op de "Bixler" en kon zeker 400 meter wegvliegen zonder dat het videosignaal haperde. Als ontvanger had ik mijn FPV monitor koffer meegenomen, en deze op de pallets gezet. Daarop had ik de 4 Blads SPW antenne geplaatst. Dit stond op een hoogte van 1,50m boven de grond.

Het leuke was dat de ontvangst in de keet al na 100 meter weg was. Maar dat is ook niet verwonderlijk, omdat dit twee totaal verschillende antenne's zijn die verschillend gepolariseerd zijn.

Zaterdag bij redelijk weer maar eens verder testen...

Bovenaanzicht SPW antenne


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Bovenaanzicht CL antenne


Afbeelding

En een filmpien...


http://youtu.be/EXUpP8rTyYA
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » do feb 21, 2013 8:35 am

die zien er netjes uit. Het je de afmetingen met een berekening bepaald of heb je standaard maten gebruikt?

Dus de ontvanger op de keet zal in de toekomst ook een circulaire antenne moeten krijgen? Op zich zou daar wel iets voor te bouwen zijn denk ik.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » do feb 21, 2013 12:45 pm

Hallo Erik

Ik heb ze op maat laten maken... Ik zal eens kijken of ik er 1 kan bestellen voor de keet. Maar dat zou betekenen dat jij dan ook met een. CL moet vliegen... Terwijl jij net was terug gegaan naar verticaal toch ? Anders plaatsen we er gewoon 1 bij... En schakelen dan handmatig...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr feb 22, 2013 4:56 pm

Ik kan natuurlijk ook weer op CL antennes over gaan, dat is geen probleem voor mij.
Schakelen met antennes geeft wel meer kans op storing dus ik denk dat we het op CL antennes moeten houden.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr feb 22, 2013 5:35 pm

Ik had gehoopt morgen verder te kunnen testen, echter is het naar alle waarschijnlijkheid bere-koud met een N-O wind ?

Mijn bedoeling was om ergens op de Keteldijk ( waar we wel vaker gestaan hebben met testen ) de Bixler met de videozender te vliegen, en te kijken of het signaal in de keet te ontvangen was met mijn ontvanger en SPW antenne op het statief..

Eerst het weer maar eens afwachten...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr feb 22, 2013 7:12 pm

Inderdaad: windkracht 4 rond de 0 graden, niet echt warm

Morgen kan ik niet komen omdat ik moet rijden met korfbal (1 uur in Bolsward). Volgende week mogelijk wel weer, dan moet ik ook rijden maar moeten we 12 uur in Marknesse zijn, dus zou ik eind van de middag naar het veld kunnen.
Daarna hoop ik weer wat vaker te kunnen komen.

[edit : aanvulling]
Ik ga even de CL antenne aanpassen zodat die dezelfde polarisatie heeft als die van jou Gert. Dan hoeven we op de keet maar 1 antenne te hebben.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr feb 22, 2013 7:45 pm

Ik zal zorgen dat er op de keet een SPW komt, moeten we even kijken hoe we dat aan de coax fabriceren...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr feb 22, 2013 8:00 pm

De kabel heeft "N male" dus een verloopje moet voldoende zijn denk ik.
1e antenne is al klaar en de tweede ga ik zo even maken. Later moet ik ze nog even meten, die spullen heb ik (nog) niet standaard thuis leggen :(

Misschien iets overheen tegen de weersinvloeden?
Groeten,
Erik

Plaats reactie