Graupner Comet !!
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Graupner Comet !!
Jullie hebben hem vast nog wel in het clubhuis zien liggen.. De Comet van graupner.
Hier een fotoverslag van mijn knutselpraktijken aan dit vliegtuig.
Ooit is al iemand gestart met het bouwen van dit vliegtuig maar hij is nooit ver gekomen. Ik ben begonnen met het (schoon) maken van de vleugel. De motorgondel bevestiging zat er niet helemaal naar mijn wens aan en ook zat er een behoorlijk gat in de onderkant.
Ik heb de motorbevestiging er af gesloopt en ik ben bezig het gat in de vleugel te dichten.
Ik heb de orginele speed 400 EDF behuizing er bij die is gemaakt van koolstof en kunstof en dat zijn mooie impellers. Ik mis alleen één fan en ik wil ze natuurlijk niet op een speed 400 laten draaien.
toevallig vandaag een pakketje gekregen met de nieuwe motoren, regelaars en twee 64mm diameter 7 blads fan. Ter vergelijking liggen de twee nieuwe naast de oude die een paar milimeter kleiner is. Daar moet nog aan geknutseld worden dus.
één van de bladen op de "fan" is niet zo netjes gemaakt maar ik verwacht dat het geen kwaad kan .
De as die tussen de motor en de fan komt is eigenlijk ietsje te kort ik heb toen de fan zelf aangepast zodat de as aan de onderkant er dieper in gaat en dus aan de andere kant er verder uit komt, net genoeg voor een moer.
En toen kwam het probleem van de te grote fan...
Één van de motoren heb ik op een plankje gemonteerd...
Toen de regelaar er aan solderen en op een 2S accu laten draaien en schuren totdat hij de gewenste diameter heeft.
Hier het verschil tussen de geschuurde fan en de orginele maat.
De volgende uitdaging was het plaatsen van de motor. Bij één van de impellers lag de binnenkant al los dus die kon er mooi uit om te passen. Ik heb een 28mm motor besteld omdat die net zo groot is als de orginele speed 400 en dus in de behuizing moet passen. Hij past ook perfect alleen had ik een grote uitdaging met de motordraden omdat die uit de zijkant van de motor komen en ik had minder dan 1mm speling. En toen hij eenmaal op de plek zat liep hij toch aan omdat het een buitenloper is
Kortom de achterkan moest verdwijnen...
Hier een foto met de op maat gemaakte fan op de motor die in de motorhouder zit.
Hier is het zaakje in de behuizing geschoven en ligt de 2e ook al klaar om gemonteerd te worden.
Hier het eindresultaat van een middag knooien.
hier de achterkant
Hier een fotoverslag van mijn knutselpraktijken aan dit vliegtuig.
Ooit is al iemand gestart met het bouwen van dit vliegtuig maar hij is nooit ver gekomen. Ik ben begonnen met het (schoon) maken van de vleugel. De motorgondel bevestiging zat er niet helemaal naar mijn wens aan en ook zat er een behoorlijk gat in de onderkant.
Ik heb de motorbevestiging er af gesloopt en ik ben bezig het gat in de vleugel te dichten.
Ik heb de orginele speed 400 EDF behuizing er bij die is gemaakt van koolstof en kunstof en dat zijn mooie impellers. Ik mis alleen één fan en ik wil ze natuurlijk niet op een speed 400 laten draaien.
toevallig vandaag een pakketje gekregen met de nieuwe motoren, regelaars en twee 64mm diameter 7 blads fan. Ter vergelijking liggen de twee nieuwe naast de oude die een paar milimeter kleiner is. Daar moet nog aan geknutseld worden dus.
één van de bladen op de "fan" is niet zo netjes gemaakt maar ik verwacht dat het geen kwaad kan .
De as die tussen de motor en de fan komt is eigenlijk ietsje te kort ik heb toen de fan zelf aangepast zodat de as aan de onderkant er dieper in gaat en dus aan de andere kant er verder uit komt, net genoeg voor een moer.
En toen kwam het probleem van de te grote fan...
Één van de motoren heb ik op een plankje gemonteerd...
Toen de regelaar er aan solderen en op een 2S accu laten draaien en schuren totdat hij de gewenste diameter heeft.
Hier het verschil tussen de geschuurde fan en de orginele maat.
De volgende uitdaging was het plaatsen van de motor. Bij één van de impellers lag de binnenkant al los dus die kon er mooi uit om te passen. Ik heb een 28mm motor besteld omdat die net zo groot is als de orginele speed 400 en dus in de behuizing moet passen. Hij past ook perfect alleen had ik een grote uitdaging met de motordraden omdat die uit de zijkant van de motor komen en ik had minder dan 1mm speling. En toen hij eenmaal op de plek zat liep hij toch aan omdat het een buitenloper is
Kortom de achterkan moest verdwijnen...
Hier een foto met de op maat gemaakte fan op de motor die in de motorhouder zit.
Hier is het zaakje in de behuizing geschoven en ligt de 2e ook al klaar om gemonteerd te worden.
Hier het eindresultaat van een middag knooien.
hier de achterkant
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- Nanni
- Lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Indrukwekkend! Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Nanni
Nanni
- Zaktindegeute
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
- Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Ik neem graag een abonnementje op dit draadje.....
Mocht je nog iemand zoeken om op te gooien of in te vliegen... I'm your man !
Mocht je nog iemand zoeken om op te gooien of in te vliegen... I'm your man !
gr. G.
"Live your life, like there's no tomorrow"
"Live your life, like there's no tomorrow"
- frahati
- Berichten: 824
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Hallo,
zorg maar voor een goede pen aan de voorzijde dan doen we wel een elastiekstart.
Frans.
zorg maar voor een goede pen aan de voorzijde dan doen we wel een elastiekstart.
Frans.
happy landings
- Zaktindegeute
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
- Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Nog beter! Dan kan ik filmen !...
Wanneer klaar Luppie ?
Wanneer klaar Luppie ?
gr. G.
"Live your life, like there's no tomorrow"
"Live your life, like there's no tomorrow"
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Hoeveel Amp trekken die motoren straks Johannes?
Mocht je geen watt meter hebben geef dan even een brul, dan neem ik de mijne mee.
Ziet er wel gaaf uit !
Mocht je geen watt meter hebben geef dan even een brul, dan neem ik de mijne mee.
Ziet er wel gaaf uit !
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Ik heb een watt meter en dat ook wel nodig zijn. De motor is geschikt voor een 64mm fan maar er staat niet bij hoeveel bladen die dan moet hebben met wat voor spoed. Bij EDF propjes word trouwens nooit verteld wat de spoed is dus ik ben benieuwd hoe dat normaal word berekend.
Ik las in de revieuws wel iemand die een hem gebruikte met een 4S accu en een 5 blads 64mm prop en die trok dan 35 ampère. 35A is ook de max stroom voor de motor en ik heb ongeveer een 60mm fan en 7 blads prop.
Ik weet dus nog niet of ik voor 4S of 3S accu ga dat is afhankelijk hoeveel stroom ze trekken. Wat ik wel weet is dat een speed 400 ongeveer 100 watt vermogen heeft en deze motoren hebben 520 watt dus hij moet wel een beetje kunnen vliegen.
Ik las in de revieuws wel iemand die een hem gebruikte met een 4S accu en een 5 blads 64mm prop en die trok dan 35 ampère. 35A is ook de max stroom voor de motor en ik heb ongeveer een 60mm fan en 7 blads prop.
Ik weet dus nog niet of ik voor 4S of 3S accu ga dat is afhankelijk hoeveel stroom ze trekken. Wat ik wel weet is dat een speed 400 ongeveer 100 watt vermogen heeft en deze motoren hebben 520 watt dus hij moet wel een beetje kunnen vliegen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
In de reviews word gewaarschuwd dat 4S eigenlijk een no-go is voor deze motoren, zelfs met 5blads impellers.
Beetje raar dat HK dat wel adverteert, maar goed ze zitten er wel vaker naast.
Als je voor 7 blads gaat zou ik zeker gaan meten, want je gaat vrij snel over de max. toelaatbare stroom heen (geldt voor motor en esc).
Als 200W genoeg is volgens Graupner (zie filmpje) dan zou je het eindpunt van de stick gewoon op 75~80% kunnen zetten, dan hou je de boel waarschijnlijk langer heel
http://www.youtube.com/watch?v=HYZm3jjaB3M
Wel leuk overigens 2 van die haardrogers onder je vleugel
Edits: sorry ik was het niet helemaal eens met mijn eigen tekst.
Beetje raar dat HK dat wel adverteert, maar goed ze zitten er wel vaker naast.
Als je voor 7 blads gaat zou ik zeker gaan meten, want je gaat vrij snel over de max. toelaatbare stroom heen (geldt voor motor en esc).
Als 200W genoeg is volgens Graupner (zie filmpje) dan zou je het eindpunt van de stick gewoon op 75~80% kunnen zetten, dan hou je de boel waarschijnlijk langer heel
http://www.youtube.com/watch?v=HYZm3jjaB3M
Wel leuk overigens 2 van die haardrogers onder je vleugel
Edits: sorry ik was het niet helemaal eens met mijn eigen tekst.
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
- Jan Jaap
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Wel een slordige landing in het filmpje
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen
- Zaktindegeute
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
- Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
- Contacteer:
Re: Graupner Comet !!
Je haalt me de woorden uit de mond J.J.
Zal wel Amerikaans zijn... Die gasten vliegen redelijk goed, maar het landen hebben ze niet onder controlle...
Zal wel Amerikaans zijn... Die gasten vliegen redelijk goed, maar het landen hebben ze niet onder controlle...
gr. G.
"Live your life, like there's no tomorrow"
"Live your life, like there's no tomorrow"