Multifunctionele sleper
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Ik heb weer een hele rits foto's gemaakt....
Als eerste heb ik een vervanger gezocht voor mijn koffersluiting die ik eerder al op de kale romp gemonteerd had. Hier de oude foto daar van:
Het is erg dun blik en dat is mooi want dat weegt heel weinig. 40 gram voor 4 sluitingen maar je ziet aan de onderkant ook hoe ze de lipjes hebben gebogen om de boel bij elkaar te houden en dat is nu niet echt waar je blij van word:
Na een kracht test blijkt hij bij redelijk veel kracht pas te falen
Ik zocht dus een iets andere sluiting waarbij een lus om een haak zou vallen en dan strak trekken. Nadeel is alleen dat die meteen een stuk groter zijn en ruim 4x zo zwaar met 160 gram
Toch maar een kleinere sluiting gezocht die wel een stukje degelijker is dan de eerste. Wanneer deze sporen van misforming gaat tonen kan ik de hele zware nog monteren (als hij niet is gecrashed ) Ik heb bij deze de lipjes aan de achterkant vast gesoldeerd zodat die niet vanzelf los buigen.
Ik heb de hele vleugel nu in de folie alleen gingen helaas de lampen glaasjes ook wat smelten en er is nu één die wat kreukeltjes heeft. Helaas niks meer aan te doen en gelukkig valt het niet erg op
De servo's zitten mooi weg gewerkt achter een naar mijn mening net dekseltje
Hier twee foto's van de vleugel in de folie. Omdat hij zo groot is moest hij naar buiten. De rolroeren heb ik dit keer wel expres net andersom gekleurd.
En natuurlijk de hele handel even in elkaar gestoken om te zien hoe het eindresultaat er uit ziet. Ook de prop en spinner er op gezet omdat die ook wel bepalen hoe het uiteindelijk er uit ziet. Met als laatste foto de onderkant en die hoop ik dan ook nog vaak te zien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem toch behoorlijk gelukt vind. Het is echt een model geworden die eigenlijk op geen ander vliegtuig lijkt.
Nog genoeg te doen voordat hij vliegt want ik moet alle elektronica voor verlichting en besturing intern nog koppelen via stekkerverbindingen en een schakelmodule.
Als eerste heb ik een vervanger gezocht voor mijn koffersluiting die ik eerder al op de kale romp gemonteerd had. Hier de oude foto daar van:
Het is erg dun blik en dat is mooi want dat weegt heel weinig. 40 gram voor 4 sluitingen maar je ziet aan de onderkant ook hoe ze de lipjes hebben gebogen om de boel bij elkaar te houden en dat is nu niet echt waar je blij van word:
Na een kracht test blijkt hij bij redelijk veel kracht pas te falen
Ik zocht dus een iets andere sluiting waarbij een lus om een haak zou vallen en dan strak trekken. Nadeel is alleen dat die meteen een stuk groter zijn en ruim 4x zo zwaar met 160 gram
Toch maar een kleinere sluiting gezocht die wel een stukje degelijker is dan de eerste. Wanneer deze sporen van misforming gaat tonen kan ik de hele zware nog monteren (als hij niet is gecrashed ) Ik heb bij deze de lipjes aan de achterkant vast gesoldeerd zodat die niet vanzelf los buigen.
Ik heb de hele vleugel nu in de folie alleen gingen helaas de lampen glaasjes ook wat smelten en er is nu één die wat kreukeltjes heeft. Helaas niks meer aan te doen en gelukkig valt het niet erg op
De servo's zitten mooi weg gewerkt achter een naar mijn mening net dekseltje
Hier twee foto's van de vleugel in de folie. Omdat hij zo groot is moest hij naar buiten. De rolroeren heb ik dit keer wel expres net andersom gekleurd.
En natuurlijk de hele handel even in elkaar gestoken om te zien hoe het eindresultaat er uit ziet. Ook de prop en spinner er op gezet omdat die ook wel bepalen hoe het uiteindelijk er uit ziet. Met als laatste foto de onderkant en die hoop ik dan ook nog vaak te zien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem toch behoorlijk gelukt vind. Het is echt een model geworden die eigenlijk op geen ander vliegtuig lijkt.
Nog genoeg te doen voordat hij vliegt want ik moet alle elektronica voor verlichting en besturing intern nog koppelen via stekkerverbindingen en een schakelmodule.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- frahati
- Berichten: 824
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Hallo, luppie
wel voor 30 juni klaar toch kan ie tijdens de zweefwedstrijd aan het werk.
Frans
wel voor 30 juni klaar toch kan ie tijdens de zweefwedstrijd aan het werk.
Frans
happy landings
- Erikf
- Lid
- Berichten: 779
- Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Het begint lekker op te schieten, niet vergeten filmpje te maken van de maiden
Leuk gevonden met die kofferdekselgrendels.
Leuk gevonden met die kofferdekselgrendels.
Groeten,
Erik
Erik
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
HIJ HEEFT GEVLOGEN!!!
jaha maar dit is even een teaser want ik moet eerst nog even de nachtverlichting laten zien. Ik heb een module in elkaar geknutseld op een plankje. Hier zit een knippermodule op een module zodat ik met twee proportionele kanalen 7 schakelfunctie kan maken en wat zwakstroomrelais die de wat hogere stroom van de verlichting kan schakelen. Dit alles loopt via vele draadjes en twee paar 12 polige stekkers door naar de lampjes. Bij de eerste tests werkte alles in één keer vlekkeloos. Ik heb in de +12V nog voor de zekerheid een 5A glaszekering gesoldeerd dat in geval van sluiting niet de hele handel af brand.
Het geheel gevoed door een 3S 2200 lipo.
Ik zie nu pas het katte pootje van de kat die nog even nieuwsgierig was. De beschadiging is van de romp na de eerste vlucht omdat het wat trilt is hij er doorheen gesleten maar dat blijft uit het zicht.
Ik denk dat ik morgen het filmpje pas geüpload heb want het gaat wat traag dus dan ook meer over de eerste vlucht ook op film....
jaha maar dit is even een teaser want ik moet eerst nog even de nachtverlichting laten zien. Ik heb een module in elkaar geknutseld op een plankje. Hier zit een knippermodule op een module zodat ik met twee proportionele kanalen 7 schakelfunctie kan maken en wat zwakstroomrelais die de wat hogere stroom van de verlichting kan schakelen. Dit alles loopt via vele draadjes en twee paar 12 polige stekkers door naar de lampjes. Bij de eerste tests werkte alles in één keer vlekkeloos. Ik heb in de +12V nog voor de zekerheid een 5A glaszekering gesoldeerd dat in geval van sluiting niet de hele handel af brand.
Het geheel gevoed door een 3S 2200 lipo.
Ik zie nu pas het katte pootje van de kat die nog even nieuwsgierig was. De beschadiging is van de romp na de eerste vlucht omdat het wat trilt is hij er doorheen gesleten maar dat blijft uit het zicht.
Ik denk dat ik morgen het filmpje pas geüpload heb want het gaat wat traag dus dan ook meer over de eerste vlucht ook op film....
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Oke jullie hebben geluk want het filmpje van de eerste vlucht is toch al klaar
Natuurlijk thuis even kort een testgedaan op vol gas in de tuin helaas zonder ampère meter. Ik heb al vaker tegen andere mensen geroepen dat een ampèremeter onmisbaar is bij een test en nu was ik zelf eigenwijs genoeg om er niet één te pakken. Alles leek aardig al had ik iets onbalans en werd de regelaar een tikkie warmer als dat ik comfortabel vond. Maar gewoon de hele handel achter in de auto gedaan en richting vliegveld. Daar de boel in elkaar gezet en alle trims goed gezet voor zover noodzakelijk. Toen was er nog maar één ding te doen en dat was gas geven.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L3DkVR7GX1s[/youtube]
Hij vloog dus als een trein! Ik moest drie klikjes up trimmen maar verder vloog hij kaarsrecht en power over. Ik starte met 50% gas en vloog op 30% op rechte stukjes. Volgas was weinig extra snelheid maar ik verwacht juist wel extra veel trekkracht! Ik moet wel even wennen aan het wat langzamere stuurgedrag omdat ik vaak alleen met kleine wendbare dingen vlieg.
De motor heeft het dus op een zeker moment begeven. Er is een ring los gegaan tussen de bel en achterkant en die heeft wat koper kapot gemaakt. Dit kan na of voor oververhitting zijn gebeurd waardoor de bevestigingschroeven los gingen door uitzetting van de motor (schat ik) en toen lag hij er los in en toen heb ik de landing in gezet.
Schade is wat geschuurd bij de motoropening en een kapote motor.
Natuurlijk thuis even kort een testgedaan op vol gas in de tuin helaas zonder ampère meter. Ik heb al vaker tegen andere mensen geroepen dat een ampèremeter onmisbaar is bij een test en nu was ik zelf eigenwijs genoeg om er niet één te pakken. Alles leek aardig al had ik iets onbalans en werd de regelaar een tikkie warmer als dat ik comfortabel vond. Maar gewoon de hele handel achter in de auto gedaan en richting vliegveld. Daar de boel in elkaar gezet en alle trims goed gezet voor zover noodzakelijk. Toen was er nog maar één ding te doen en dat was gas geven.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L3DkVR7GX1s[/youtube]
Hij vloog dus als een trein! Ik moest drie klikjes up trimmen maar verder vloog hij kaarsrecht en power over. Ik starte met 50% gas en vloog op 30% op rechte stukjes. Volgas was weinig extra snelheid maar ik verwacht juist wel extra veel trekkracht! Ik moet wel even wennen aan het wat langzamere stuurgedrag omdat ik vaak alleen met kleine wendbare dingen vlieg.
De motor heeft het dus op een zeker moment begeven. Er is een ring los gegaan tussen de bel en achterkant en die heeft wat koper kapot gemaakt. Dit kan na of voor oververhitting zijn gebeurd waardoor de bevestigingschroeven los gingen door uitzetting van de motor (schat ik) en toen lag hij er los in en toen heb ik de landing in gezet.
Schade is wat geschuurd bij de motoropening en een kapote motor.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Hier nog het flimpje van de verlichting die ik vanavond nog snel even heb opgenomen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y8B0ITL0JUY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y8B0ITL0JUY[/youtube]
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Dankzij JJ hier nog twee filmpjes direct na het landen van de eerste vlucht....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lkud3_FWBbQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4agphvubZAU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lkud3_FWBbQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4agphvubZAU[/youtube]
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Ik ben op zoek naar een nieuwe motor als vervanger voor de 50-65 500KV
Ik heb twee motoren gevonden die voldoen aan vermogen en budget.
een 50-50 motor met 580KV 2000W http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2000W.html
of een 50-60 motor met 270KV 2400W http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2400W.html
De 50-60 is iets zwaarder als de oude 50-65 maar ook maar 270KV. Ik ben bang dat ik een veel grotere prop nodig heb om toch het zelfde vermogen te houden.
Ik ga dus toch maar voor de 50-50 580KV omdat die mijn 16x10 prop net zou moeten kunnen hebben wanneer je niet altijd vol gas gaat. En een max stroom van 90A wat veel is voor deze afmeting van motor. Net een tikje lichter is altijd goed.
15x8 - 22.2V / 1961W / 88.8A / 6.15kg thrust dus een 16x10 is misschien iets te groot........
Ik heb twee motoren gevonden die voldoen aan vermogen en budget.
een 50-50 motor met 580KV 2000W http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2000W.html
of een 50-60 motor met 270KV 2400W http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2400W.html
De 50-60 is iets zwaarder als de oude 50-65 maar ook maar 270KV. Ik ben bang dat ik een veel grotere prop nodig heb om toch het zelfde vermogen te houden.
Ik ga dus toch maar voor de 50-50 580KV omdat die mijn 16x10 prop net zou moeten kunnen hebben wanneer je niet altijd vol gas gaat. En een max stroom van 90A wat veel is voor deze afmeting van motor. Net een tikje lichter is altijd goed.
15x8 - 22.2V / 1961W / 88.8A / 6.15kg thrust dus een 16x10 is misschien iets te groot........
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- frahati
- Berichten: 824
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Hallo Johannes,
let er op dat de grote van de prop trekkracht is en,
in jou geval 16x10 staat de 10 voor spoed
die spoed heb je niet nodig je kan dan beter een 18x6 proberen bijvoorbeeld.
Frans.
let er op dat de grote van de prop trekkracht is en,
in jou geval 16x10 staat de 10 voor spoed
die spoed heb je niet nodig je kan dan beter een 18x6 proberen bijvoorbeeld.
Frans.
happy landings
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Multifunctionele sleper
Aaaaah komt HK net vandaag met de perfecte motor voor mijn kist..... de andere is net onderweg
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2665W.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 2665W.html
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.