Een week geleden wou ik even bij ons aan de dijk vliegen met de Bixler ( zoals ik wel vaker doe), echter had ik na een meter of 50 bijna geen ontvangst meer.
Hard achter de bixler aangelopen tot ik weer ontvangst had, en direct teruggevlogen om vervolgens te landen..
Thuis gekomen een schone Pamper aangetrokken, en gekeken wat het probleem was... en ziedaar..

De antenne draadjes zaten niet meer zo lekker, en konden wel eens aan vervanging toe zijn.
Nou had ik al eens op het Amerikaanse RC forum gelezen dat de antenne lengte van sommige merken ontvangers niet echt overeen kwam met de daadwerkelijke golflengte. en dus weer even tijd voor een test.
Ik heb eerst de originele lengte aangehouden, en de 2 nieuwe draadjes aan de ontvanger gesoldeerd.
Vervolgens heb ik een reikwijdte gedaan, en kwam ik met gereduceerd vermogen tot een ruime 40 meter ! ( Spektrum schrijft voor dat 30 passen voldoende is, dus geen probleem.)
Daarna heb ik de draadjes ingekort tot 29,20mm, en opnieuw een rijkwijdte gedaan... Ik stond versteld....Nu kon ik ruim 80 meter weglopen voordat de failsafe inschakelde..

Zoals je op de onderstaande foto kan zien hebben de zogenaamde "Orange ontvangers" en langere antenne dan de verbeterde versie..
Op deze frequentie is 8-9mm een verschrikkelijk groot verschil..!

Ik heb mijn ontvangers die ik nog had liggen ( en nagekeken moesten worden) inmiddels tevoorschijn getoverd, en ga er zeker verder mee testen..