Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr mar 09, 2012 7:45 pm

Even
Mijn nieuwe Cameraatje voorzien van een beschermend laagje krimpkous


Afbeelding


Afbeelding



Send from my iPhone
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr mar 09, 2012 8:26 pm

Je bent weer lekker aan de knutsel :) Heb je het beeld al vergeleken met de andere camera?

Die opstelling van mij schiet niet erg op, morgen is die zeker niet af dus zal ik weer "klassiek" vliegen.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr mar 09, 2012 9:12 pm

Hij is zeker wat scherper dan mijn andere camera, echter zat er een "bagger" lens bij die vreemde lelijke kleuren maakte. Ik heb deze vervangen door de lens van mijn eerdere camera. De "kijk"hoek is nu ook wat breder. Ik monteer hem eerst even op mijn test setje die zo op De Bixler past. Echter ben ik naar alle waarschijnlijkheid niet op de club omdat ik 's morgens eerst ga werken, en morgen mijn lieftallige vrouwtje ook jarig is.. Maar wie weet komt de visite pas laat ;) En ben ik gewoon van de partij..
Ik heb trouwens ook nog (voor weinig) een extra ontvanger op de kop getikt via het FPV forum. De kan t.z.t mooi een vaste opstelling in de kantine krijgen. Ik heb hier nog een niet-al-te-grote kleuren tv met scartaansluiting, en het geheel werkt prima voor de "meekijkers" Echter moeten we dan nog even kijken wat voor antenne we kunnen construeren voor een vaste opstelling op een meter of twee boven de keet.. Misschien een CL voor 1,2 Ghz ? Of eerst eens proberen met de standaard spriet ?

see you...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » za mar 10, 2012 8:12 am

Zaktindegeute schreef:Echter ben ik naar alle waarschijnlijkheid niet op de club omdat ik 's morgens eerst ga werken, en morgen mijn lieftallige vrouwtje ook jarig is.. Maar wie weet komt de visite pas laat ;) En ben ik gewoon van de partij.
Gefeliciteerd met je vrouw...... Wat was ook alweer het bereik van je video :roll: hoef je alleen nog iets te bedenken voor de RC en je kunt rustig vliegen en bij je visite zijn :lol:

Ik zal eens wat bedenken voor een antenne want deze moet natuurlijk ook weerbestendig zijn.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za mar 10, 2012 9:50 am

Weerbestendig is geen probleem, we spuiten hem gewoon dik in de WD40, dat stoot heel wat vocht af..
Het bereik vanaf mijn huis is geen probleem...valt makkelijk binnen de 3,6km !!! Nu nog even een UHF setje voor de besturing op de kop tikken.. Of een yagi o.i.d. op de zender met de Frsky module ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » za mar 10, 2012 12:32 pm

Even weer een update hoe ik er op dit moment voor sta met de FPV spullen:
Op dit moment ben ik (nog) bezig met de cameraopstelling op de vleugel. Daarnaast ga ik nu ook bezig met het betrouwbaarder maken van de electronica. Zoals sommigen al (terecht) hebben opgemerkt heb ik nog geen condensators toegepast bij de spanningsregelaars. Dit moet wel om storing te voorkomen. Ook wil ik het grondstation nu degelijker maken. De tijd van wat experimenteren is nu wel voorbij het moet nu betrouwbaar en robust worden want tijdens het vliegen wil ik geen uitval hebben :cool:

De electronica van het grondstation wil ik in een metalen kastje plaatsen. Nu heb ik alleen nog spanningsregelaars maar ik ben ook bezig met een microcontroller die het probleem van het blauwe scherm moet gaan oplossen. Dit moet in hetzelfde kastje komen.

Afbeelding

Een plaatje van het grondstation zoals het moet worden. Voor de monitor moet ik nog wat gaan verzinnen het is een 17" VGA monitor op 12V. De antenne heb ik nu zo geplaatst dat de polarisatie vertikaal is zodat ik ook met sprietantennes op het vliegtuig kan testen. Ook heb ik voor het voorbeeld de kabels van trekontlasting voorzien.

Afbeelding

Het plankje waarop de electronica komt:

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za mar 10, 2012 1:04 pm

Dat krijg je met dat schijtweer! Dan kunnen we lekker alle dingetjes afmaken, en fijn met de kachel op zolder het FPV avontuur verbeteren.. :D

Ziet al aardig uit Erik, "By the way" wil het lukken met de Anti-blue-screen-oplossing ?

Ik ben ook nog even wat aan het vogelen geweest.. Ik heb op Ebay enkele verloop kabeltjes met U.Fl connectortjes besteld voor de Frsky ontvanger. ( je kent ze wel, die super kleine klem connectortjes) Ik wil proberen daar 2 dipooltjes aan te hangen. Sommigen hebben daar zeer goede resultaten mee bereikt..! De antenne kabeltjes van de diverse 2,4 ontvangers schijnen niet secuur te zijn qua afmetingen. En aangezien deze ook met U.Fl connetortjes zijn bevestigd, zijn deze simpel te veranderen..

Ook heb ik enkele U.FL to RP-SMA female Pigtail Cable's besteld. Deze kun je perfect in je zender bouwen om b.v. een 5dB Omni antenne te monteren, of een externe antenne, en/of booster aan te sluiten

Afbeelding
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za mar 10, 2012 1:12 pm

Ook schijnen deze antennes een leuke versterking te hebben, en dus zeer goed bruikbaar te zijn als zendantenne voor een RC zender


Afbeelding
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo mar 11, 2012 4:15 pm

Ik heb net even een range-check gedaan met de nieuwe Frsky module in m'n ouwe Multiplex Cockpit MM
Volgens Frsky is de afstand die ik haal als de module in de "range-check-mode" staat 1/30 van de normale rijkwijdte. Dit beloofd nog wat, aangezien ik volgens de stoeptegels (65 stuks x 0.30m) op een theoretische reikwijdte uitkom van 1950 meter... Enfin de praktijk zal uitwijzen of de rijkwijdte echt verbeterd is.. We moeten maar eens een test met de auto doen, en gewoon net zolang wegrijden tot de "failsave" het overneemt..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo mar 11, 2012 4:35 pm

Ha, weer een testrit ;) de theorie belooft wat :) Kijken of het klopt. Is dat met die richtantenne of komt dat er later nog bij?

Even update voor de Blue Screen project: Ik had problemen met het programmeren van de microcontrollers, het blijkt dat nieuwe computers en RS232 poorten niet lekker werken. Inmiddels heb ik een programmeerset via Ebay binnen gekregen en die doet het goed. Zojuist heb ik het draadje op het MBF-fpv afgerond dus ik heb nu meer tijd beschikbaar.

Nog even wat laatste plaatjes, de camera zit nu op de vleugel en lekker in het zonnetje getest. De camera wil ik nog verder instellen maar de bediening werkt niet lekker dus daar ga ik ook nog wat mee doen. Het groene bakje zat inderdaad eerst onder het model. Ik was aan het bouwen en bedacht me op een zeldzaam helder moment 8-) dat ik het bakje alleen maar hoef om te draaien en dan op de vleugelsteun lijmen. Binnen een paar minuten was het klaar. De antenne doorvoer heb ik ook even aangepast en nu kan de antenne gewoon rechtop staan.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Plaats reactie