Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » za feb 11, 2012 10:21 am

Luppie,
Leuk dat je ook ermee bezig bent :D
Inderdaad wat Gert al zegt, gewoon proberen wat je ermee kunt bereiken.
Die ontvanger van jou heeft de aansluitingen op dezelfde plek zitten als mijn ontvanger maar ik denk ook dat die van jou op 2.4 GHz zit. Voor het verbeteren van het bereik verwacht ik dat je die bij de camera/zender moet zoeken.

Gert,
Het testen probeer ik volgende week zaterdag te doen, smiddags buiten vliegen en s'avonds binnen 8-) Een drukke dag :lol:
De eerste mogelijkheid daarna is 3 maart, dus ik heb nog even de tijd om het grondstation netter te maken.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za feb 11, 2012 10:24 am

Dan moet ik zeker volgende week zaterdag van de partij zijn..
Deze zaterdagmiddag kan ik niet...kinderverjaardag...hoi hoi hoi :mrgreen:

Ben momenteel een ontwerpje aan het zoeken voor een DIY Yagi voor 1,2 gHz..Heb al wel wat gevonden, echter nog niet veel soeps om "even" zelf in elkaar te sleutelen :?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za feb 11, 2012 2:36 pm

Vlug nog even een 1,2 gHz dipooltje gemaakt, kijken of dit beter werkt dan de gepiekte spriet

Afbeelding


Send from my iPhone
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 12, 2012 3:57 pm

Op deze regen-sneeuw-achtige zondagmiddag ook maar even een gepiekte spriet met afscherming gemaakt..

Het bovenste (gele) gedeelte is de daadwerkelijke straler, het onderste gedeelte van de dipool is dubbel afgeschermd. 1 x door de gevlochten mantel van de coax kabel, met daarover heen een messing buisje
Ik kwam dit ontwerp tegen op internet, en het was simpel te construeren..

Nu heb ik dus een mooi aantal antennes om de volgende keer reikwijdte testen uit te voeren.

van links naar rechts:

Ground Plane - Dipool - Inverted Vee

Afbeelding

De bedoeling is deze keer om een (tijdelijk) vaste opstelling te maken ( b.v. een statief op het dak van de keet ) en dan met de ontvanger in de auto een eind weg te rijden.
We kunnen dan op de zender ( van de vast opstelling ) om beurten diverse antennes schroeven om te zien welke de beste is qua afstand..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 12, 2012 4:01 pm

Voor de geinteresseerden bij deze het theoretische schema van een Inverted Vee antenne

De lengte op de tekening is niet de lengte die ik heb berekend..De antenne op de tekening is voor een hogere frequentie

Afbeelding
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo feb 12, 2012 5:01 pm

Mooi duidelijke tekening van de antenne.
Zaktindegeute schreef: De bedoeling is deze keer om een (tijdelijk) vaste opstelling te maken ( b.v. een statief op het dak van de keet ) en dan met de ontvanger in de auto een eind weg te rijden.
We kunnen dan op de zender ( van de vast opstelling ) om beurten diverse antennes schroeven om te zien welke de beste is qua afstand..
Is het niet handiger om de zender op de keet te voorzien van de patchantenne en de ontvanger van de te testen antennes? Dan hoef je maar 1 keer te rijden en dat lijkt me voor langere afstanden handiger ;)

Ik heb even een paar meetpunten gezocht: afstand tot hoek Vossemeerdijk is 5 km, tot schokkerhaven 10 km en tussen schokkerhaven en ramspol waar je de dijk op kunt is 8 km.
zijn dat de afstanden die je wilt halen? :) Het zijn in ieder geval de afstanden die ik zelf voor mijn setje in gedachten heb.
Ik zal nog even kijken of ik met berekeningen kan achterhalen wat we kunnen verwachten aan afstand. :ugeek: Misschien ben ik te enthousiast ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 12, 2012 5:05 pm

We zijn toch in het bezit van communicatie apperatuur Erik ? ;) En we hebben GSM...dus dat maakt het een stukkie makkelijker
En zo kunnen we meer personen betrekken bij de diverse testen.. Ik denk dat er wel wat mensen staan te popelen om te helpen.. 8-)

1 of 2 personen op de keet om de antenne ste wisselen, en 1 of 2 wagens met ontvangers op weg..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Jan Jaap » zo feb 12, 2012 6:04 pm

Yeeaaah
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo feb 12, 2012 7:04 pm

Zaktindegeute schreef: Ik denk dat er wel wat mensen staan te popelen om te helpen.. 8-)
1 of 2 personen op de keet om de antenne te wisselen, en 1 of 2 wagens met ontvangers op weg..
:oops: sorry, ik werk te vaak alleen blijkt wel weer, ik denk daar niet eens aan :oops: ....................

Even wat theorie:
[ :ugeek: ]
Paddemping per frequentie volgens het programma CELcalc:
Voorwaarde is wel vrij zicht tussen de zender en ontvanger

paddemping in dB
Frequentie 3km 5km 8km 10km
35MHz 72 77 81 83
1.2GHz 103 108 112 114
2,4GHz 109 114 118 120
5,8GHz 117 121 125 127

zendvermogen 100mW 20dBm (gemeten waarde uit m'n zender)
ontvangergevoeligheid -85dBm (volgens verschillende bronnen op internet over dit type ontvanger)

Afstand zonder versterkende antennes:
Maximale paddemping is 105 dBm (het verschil tussen de 20 dBm zendvermogen en -85 dBm ontvangstsignaal.
[/ :ugeek: ]

praktijk:
Met de antennes die ik nu gebruik moet ik dus ongeveer 3 km kunnen halen en om 10 km te halen moet ik een antenne gebruiken met een versterking van 114 – 105 = 9 dB.

Gert, in jou situatie met een patchantenne van 18 dB versterking mag de paddemping 123 dB zijn en zou je de 10 km makkelijk moeten halen. Volgens de berekeningen moet zelfs met vrij zicht de afstand van 20 km mogelijk zijn.

Nu eens kijken of het in de praktijk ook zo werkt want dan zijn er nog weleens boerderijen en bomen tussen de zender en ontvanger.

[EDIT]
Gert, heb je een 8 dB antenne of 18 dB? ik begin nu te twijfelen.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 12, 2012 7:14 pm

BEND'RHELEMAALKLAARVOOR...

Ik zie het wel zitten.. gewoon even maximaal testen...

Ik heb ook diverse ontwerpen van yagi's voor 1,2 gHz gevonden echter nog niet 1 waarvan ik dacht ..Dat word hem ! 19 elements is volgens mij een beetje teveel van het goede.. Heb er wel 1, maar daar word een "boom" gebruikt van niet geleidend materiaal, terwijl ik juist 15x15mm alu wil gebruiken..En ik zat ook een beetje te klooien met de balun voor 1,2...schijnt wel aardig kritisch te zijn..

Maar ik moet toch even wachten tot m'n bestellingen binnen zijn, daar zit de coax voor de balun ook bij ;)

Er is trouwens ook een 520Tvl onderweg..zal mij benieuwen of het beter is dan de camera die ik nu gebruik..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie