de Bolero: een F5j zwever
- Nanni
- Lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
Zo, de kleurtjes zijn binnen.
Na de kleine bouwwerkjes te hebben gedaan, zijn de vellen Oracover in de diverse kleuren besteld en al binnen. Zoals je kunt zien lijkt het wel een regenboog te worden.
De boven kant van de vleugel wordt wit met transparant geel, de onderkant donkerblauw met transparant geel en transparante blauwe vlakken. De tippen transparant rood. De stabilo met kielvlak weer transparant geel. Om het model in de lucht gemakkelijker te kunnen waarnemen zijn de transparante kleuren fluorescerend gekozen.
Zo, en nu … bekleden!!!
Nanni
Na de kleine bouwwerkjes te hebben gedaan, zijn de vellen Oracover in de diverse kleuren besteld en al binnen. Zoals je kunt zien lijkt het wel een regenboog te worden.
De boven kant van de vleugel wordt wit met transparant geel, de onderkant donkerblauw met transparant geel en transparante blauwe vlakken. De tippen transparant rood. De stabilo met kielvlak weer transparant geel. Om het model in de lucht gemakkelijker te kunnen waarnemen zijn de transparante kleuren fluorescerend gekozen.
Zo, en nu … bekleden!!!
Nanni
- Nanni
- Lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
Eindelijk zijn de beide vleugelhelften met Oracover ingekleurd! Doordat er met zoveel verschillende kleuren gewerkt is was dit een heel karwei.
En nu naar het kielvlak en stabilo. Gelukkig heb ik nog wat Oracover over zodat we snel van start kunnen gaan.
En nu naar het kielvlak en stabilo. Gelukkig heb ik nog wat Oracover over zodat we snel van start kunnen gaan.
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
ziet er flitsend uit!
Ik zie nog lege servo plekjes... kun je de servo's na het coveren ook nog plaatsten?
Ik zie nog lege servo plekjes... kun je de servo's na het coveren ook nog plaatsten?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- Nanni
- Lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
Zie zo, het plakwerk zit er op.
Zie het resultaat:
Ik voel mij net een behanger! Wat een plakwerk.
Nu de inbouw van de besturing en aandrijving.
De draden voor de servo's had ik al gelegd. De servo's kunnen worden geplaatst en aangesloten.
Ik gebruik hiervoor VIGOR servo's VS-12M:
Operating Voltage: 4.8 - 6.0 V DC
Operating Speed: 0.14 sec/60 graden at 4.8 V
Output Torque: > 1.5 Kgf.cm at 4.8 V
Weight: 8.0 g
Size: 25.0x8.7x21.6 mm.
Daarna de romp geschikt maken voor de accu, motor met regelaar, de ontvanger en een bevestiging van de cockpitkap.
.... Wel een kort neusje he? Ik vraag mij af waar het zwaartepunt moet komen te liggen.....
Nou ja, eerst maar weer verder bouwen .
Nanni
Zie het resultaat:
Ik voel mij net een behanger! Wat een plakwerk.
Nu de inbouw van de besturing en aandrijving.
De draden voor de servo's had ik al gelegd. De servo's kunnen worden geplaatst en aangesloten.
Ik gebruik hiervoor VIGOR servo's VS-12M:
Operating Voltage: 4.8 - 6.0 V DC
Operating Speed: 0.14 sec/60 graden at 4.8 V
Output Torque: > 1.5 Kgf.cm at 4.8 V
Weight: 8.0 g
Size: 25.0x8.7x21.6 mm.
Daarna de romp geschikt maken voor de accu, motor met regelaar, de ontvanger en een bevestiging van de cockpitkap.
.... Wel een kort neusje he? Ik vraag mij af waar het zwaartepunt moet komen te liggen.....
Nou ja, eerst maar weer verder bouwen .
Nanni
- Zaktindegeute
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
- Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
Petje af Nanni..
Wat een beeldschoon zweverke...
Wat een beeldschoon zweverke...
gr. G.
"Live your life, like there's no tomorrow"
"Live your life, like there's no tomorrow"
- Jan Jaap
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
Meestal ligt dat op 1/3 van de voorkant van de vleugel en dat zal ongeveer zijn op de ligger waar de overgang zit van wit naar doorschijnend geel.Nanni schreef:.... Wel een kort neusje he? Ik vraag mij af waar het zwaartepunt moet komen te liggen.....
Zal krap worden.
Motor, regelaar en accu zullen waarschijnlijk voor het zwaartepunt moeten komen te liggen.
Vliegen op 3S met een 2200mAh? Beter accu dan lood!
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
Staat het zwaartepunt dan niet aangegeven op de tekening? Of in de bouwbeschrijving? Ik denk eerlijk gezegd dat op de overgang van wit naar geel iets te voorlijk is, met name doordat de vleugel wat taps is.
- Nanni
- Lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
De ligging van het zwaartepunt staat helaas niet op de tekening.
Ik zal het maar op 1/3 van de koorde van af de voorkant van de vleugel houden.
Trouwens daar ben ik nog niet uit; waarom op 1/3 van de vleugelkoorde vanaf de voorlijst? "Vroeger" had ik het c.g. altijd liggen op 1/3 van de koorde gerekend vanaf de achterlijst! Ik heb nog zo'n oude foto uit 1957....
(Een foto is toch iets waardevols!)
Wat is er toch allemaal veel veranderd.
Via Google ben ik achter de ontwerper van de Bolero gekomen en heb het ook aan hem gevraagd. Terwijl ik dit zit te typen kreeg ik zijn mail:
Dear Mr. Nannenberg,
many thanks for nice picture... I think, with this model you can come in our FAI-F5J competitions
(see F5J Inter Tour calendar here: http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J_IT ... 12_09.html )
Position of C.G is as usual for AG24 profile.... I can recommend 67 - 76 mm from the leading edge (step by step).
Thank you for your interest about my model and wish you many happy flights with this bird
Will be really nice meet you here in Slovakia this Summer
With best regards
Palo Lishak
Aardig he?
Aangezien de koorde 22 cm is, is 7 cm ongeveer 1/3 van de vleugelkoorde.
Jullie zijn geweldig!
Ik zal het maar op 1/3 van de koorde van af de voorkant van de vleugel houden.
Trouwens daar ben ik nog niet uit; waarom op 1/3 van de vleugelkoorde vanaf de voorlijst? "Vroeger" had ik het c.g. altijd liggen op 1/3 van de koorde gerekend vanaf de achterlijst! Ik heb nog zo'n oude foto uit 1957....
(Een foto is toch iets waardevols!)
Wat is er toch allemaal veel veranderd.
Via Google ben ik achter de ontwerper van de Bolero gekomen en heb het ook aan hem gevraagd. Terwijl ik dit zit te typen kreeg ik zijn mail:
Dear Mr. Nannenberg,
many thanks for nice picture... I think, with this model you can come in our FAI-F5J competitions
(see F5J Inter Tour calendar here: http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J_IT ... 12_09.html )
Position of C.G is as usual for AG24 profile.... I can recommend 67 - 76 mm from the leading edge (step by step).
Thank you for your interest about my model and wish you many happy flights with this bird
Will be really nice meet you here in Slovakia this Summer
With best regards
Palo Lishak
Aardig he?
Aangezien de koorde 22 cm is, is 7 cm ongeveer 1/3 van de vleugelkoorde.
Jullie zijn geweldig!
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
Sipko, wat een machtige foto! Op welke hei was dat?
Dat je vroeger het zwaartepunt verder naar achteren had heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je een dragend stabilo had.dwz een stabilo met profiel dat ook lift leverde.
Max
Dat je vroeger het zwaartepunt verder naar achteren had heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je een dragend stabilo had.dwz een stabilo met profiel dat ook lift leverde.
Max
- Nanni
- Lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: de Bolero: een F5j zwever
"Vroeger" vlogen wij, "de Zwolse Luchtvaartclub", op de heide bij Wezep.
Tegenwoordig is ook daar veel veranderd. Je kunt er nu nog alleen RC electro vliegen.
Onderstaande afbeelding is gemaakt met Google Map en heeft de coordinaten:
52 27'21.36" N; 06 01'17.72" O.
Nu nog de questie van het dragend stabilo. Dat heeft mij enigszins verontrust.
Na enig zoeken via internet vond ik het volgende:
(http://xflr5.sourceforge.net/docs/XF...y_analysis.pdf )
Er zijn dus twee situaties waarbij stabiliteit op kan treden. Blijkbaar hadden wij vroeger het zwaartepunt (CG) achter het CP (centre of pressure) liggen.Tegenwoordig ligt het CG voor het CP. Dat is een hele verandering en moet, in de overgangsfase, heel wat dicussies hebben opgeleverd!
Ik zou wel eens willen weten waarom deze transformatie is gemaakt.
Het verontrust mij wel een beetje. Immers ik heb een dragende stabilo gemaakt: deze geeft straks een lift naar boven terwijl er een lift naar beneden nodig is! In het laatste geval zou de "bolle" kant onder moeten zijn of, eenvoudiger, gewoon een "platte" profiel moeten hebben.
Misschien is het beter om een nieuw stabilo te maken met een "plat" profiel.
Tegenwoordig is ook daar veel veranderd. Je kunt er nu nog alleen RC electro vliegen.
Onderstaande afbeelding is gemaakt met Google Map en heeft de coordinaten:
52 27'21.36" N; 06 01'17.72" O.
Nu nog de questie van het dragend stabilo. Dat heeft mij enigszins verontrust.
Na enig zoeken via internet vond ik het volgende:
(http://xflr5.sourceforge.net/docs/XF...y_analysis.pdf )
Er zijn dus twee situaties waarbij stabiliteit op kan treden. Blijkbaar hadden wij vroeger het zwaartepunt (CG) achter het CP (centre of pressure) liggen.Tegenwoordig ligt het CG voor het CP. Dat is een hele verandering en moet, in de overgangsfase, heel wat dicussies hebben opgeleverd!
Ik zou wel eens willen weten waarom deze transformatie is gemaakt.
Het verontrust mij wel een beetje. Immers ik heb een dragende stabilo gemaakt: deze geeft straks een lift naar boven terwijl er een lift naar beneden nodig is! In het laatste geval zou de "bolle" kant onder moeten zijn of, eenvoudiger, gewoon een "platte" profiel moeten hebben.
Misschien is het beter om een nieuw stabilo te maken met een "plat" profiel.