Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » za jan 14, 2012 7:32 pm

Zo, nu even gewacht met een berichtje want Gert en ik waren tegelijk met hetzelfde plaatje bezig (zeker van het modelbouwforum gehaald :lol: )

Inderdaad een andere antenne maar ik wil ook kijken of er een oplossing is om het blauwe scherm tegen te gaan. Volgens mij gaat het scherm "op blauw" op het moment dat de VGA omzetter geen sync meer heeft. De oude tv's laten dan ruis zien of in iedergeval een rollend beeld en dat is eigenlijk wat ik weer wil hebben.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za jan 14, 2012 7:33 pm

Liever ruis dan een rollend beeld... ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » za jan 14, 2012 7:35 pm

Kun je toch met rolroeren oplossen :ugeek: ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » za jan 14, 2012 7:36 pm

hahahaha :lol:

die houden d'r in...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » di jan 17, 2012 9:08 pm

even een kleine update:

Het probleem met het blauwe scherm komt ook voor bij zendamateurs die amateur TV doen en na een vraag van mij op een zendamateurforum heb ik een schema met beschrijving gekregen. Echter het duurste onderdeel is $61,-- op ebay. Maar technisch kan het in dus opgelost worden. Ik ga nu naar alternatieven zoeken.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo jan 22, 2012 11:27 am

Dit weekend heb ik er een radioweekend van gemaakt. Hier komt even een erg technisch verhaal :?
De zender heb ik gemeten op vermogen en harmonischen en ik heb hier nog een uitdaging :( Het uitgezonden vermogen is 20dBm (100mW) in plaats van 23 dBm (200 mW) hier kan ik wel mee leven. De harmonische is een ander verhaal: die is 20 dB zachter dan het zendsignaal en dat moet toch 50 dB zijn. Het komt erop neer dat de zender nog 1 mW aan harmonischen uitzend. Daar ga ik nog een filter voor zoeken.

Vanmorgen heb ik 2 CL antennes in elkaar gezet en samen met 2 dipool antennes die ik al eerder had gemaakt, heb ik wat testen gedaan.
Ik wilde weten wat het signaalverschil is tussen een antenne vertikaal en horizontaal (als het vliegtuig dus op z'n kant gaat)

Met twee dipool antennes zakt het signaal met 12dB als een antenne 90 graden kantelt. Volgens de theorie had dat 20 dB moeten zijn maar ik meet in een niet ideale omgeving. Het zendbereik is dan ongeveer 1/4 van wat het was, dus hier heb je hinder van.
Met 1 dipool en 1 CL zakt het signaal 5 dB en dat heeft een halvering van het bereik als gevolg. Dit merk je als je verder weg gaat vliegen.
Met 2 CL antennes is de demping 2 dB. Dat is een waarde waarvan ik zeg: verwaarloosbaar gezien de meetopstelling. Dus eigenlijk geen bereik verlies.

Conclusie: twee CL antennes werkt wel het best
Dus zolang ik nog geen richtantenne heb ga ik de twee CL antennes gebruiken. Als ik toe ben aan richtantennes ga ik een soortgelijke test houden.

De gebruikte antennes:
Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo jan 22, 2012 6:27 pm

Ziet er goed uit..
Maar zijn de CloverLeafs wel voor 1.2Ghz? Ze zien er wat klein uit..Ik zal het zelf ook eens proberen, schijnt goed te werken, echter wel milimeter werk, en de schuinte en de hoek van de "leafs" schijnt ook kritisch te zijn..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo jan 22, 2012 7:24 pm

Dat is inderdaad voor 1.2 GHz. Zelf had ik het ook wat groter verwacht maar de diameter van de antenne is 120 mm.
De afmetingen heb ik op rcgroups gevonden. Als je op de link klikt is afmeting "A" 60 mm en "B" 120 mm.
De drie bladen heb ik op het zicht op de juiste plek gesoldeerd en daarna nog in een min of meer juiste hoek gebogen. De resultaten vielen me erg mee, dus het is minder kritisch dan verwacht.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo jan 22, 2012 7:55 pm

Hallo Erik...

Ik zal er binnenkort ook eens aan beginnen..Al heb ik nog wel het e.a. te doen qua hobby. Ik heb een clubmaatje beloofd zijn Quadrocopter af te bouwen, dus dat komt eerst..( 1 avondje werk als ik me boos maak hahaha )

Ik zal het denk ik gaan proberen met de tips en tricks van David Windestål http://www.rcexplorer.se/page14/CPantennas/CL/CL.html
Gemakkelijk even de frequentie ingeven, en knippen maar...

Ik wil er dan gelijk 1 maken voor de ontvangstzijde, even een extra bevestiging op m'n statief, zodat ik hem kan gebruiken voor mijn FPV koffer...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo jan 22, 2012 10:48 pm

Voor diegene die ook wat met FPV wil gaan doen, en nog een leuke stabiele oplossing zoekt voor de ontvanger en bijhorende antenne.. http://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/f ... ieven.html
Ik heb net de set van 2 besteld...1 voor de FPV koffer, en 1 voor...je weet maar nooit..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie