Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
Na heel wat schuren zijn de vleugels als 1e in de folie gegaan. Zoals al eerder gezegd volgt de folie bij de achter lijst niet helemaal de ribben.
De gebogen tip is weer een lastig klusje maar het is gelukt.
Dan gaan de vleugels aan de nog open romp om de instelhoeken gelijkend te maken daar is een plaatje met sleuf F21 voor bijgevoegd.
In dat plaatje zou de centreerlip A41 die in de vleugel zit in moeten passen. Maar let op de sleuf in dat plaatje is te breed waardoor de vleugel achterzijde toch nog kan bewegen.
Dus een nieuw plaatje maken of pennen.
Nu dat gereed is kan de romp in de folie.
Ik zie daar toch wel een beetje tegenop want er zijn veel rondingen.
De folie op de rompaansluiting ribben kunnen door hun te krappe afmetingen de ribben niet helemaal volgen en zit op diverse punten los van de rib.
Met veel geduld gaat het toch nog wat geworden.
Voor het lange rompdeel had ik het liefst geen of weinig naden maar je ontkomt er hier niet aan.
Ik dacht dat ik toch wel een beetje kon foliën maar de romp is een toch wel een hele klus geworden.
Uiteindelijk zit het er nu redelijk strak op maar je blijft strijken.
Nu de romp in de folie zit kan ik het stabilo er pas op lijmen en kan ik hem uitlijnen met de vleugels.
Dat kon nu pas na het foliën omdat door de folie en krimpen de staart iets zou kunnen torderen.
Dus de vleugels er aan opstellen en op het zicht uiteindelijk het kantelpunt vast lijmen.
Op deze manier met die plaatjes kun je tot het laatste moment het stabilo in 2 richtingen stellen en daarna lijmen.
De gebogen tip is weer een lastig klusje maar het is gelukt.
Dan gaan de vleugels aan de nog open romp om de instelhoeken gelijkend te maken daar is een plaatje met sleuf F21 voor bijgevoegd.
In dat plaatje zou de centreerlip A41 die in de vleugel zit in moeten passen. Maar let op de sleuf in dat plaatje is te breed waardoor de vleugel achterzijde toch nog kan bewegen.
Dus een nieuw plaatje maken of pennen.
Nu dat gereed is kan de romp in de folie.
Ik zie daar toch wel een beetje tegenop want er zijn veel rondingen.
De folie op de rompaansluiting ribben kunnen door hun te krappe afmetingen de ribben niet helemaal volgen en zit op diverse punten los van de rib.
Met veel geduld gaat het toch nog wat geworden.
Voor het lange rompdeel had ik het liefst geen of weinig naden maar je ontkomt er hier niet aan.
Ik dacht dat ik toch wel een beetje kon foliën maar de romp is een toch wel een hele klus geworden.
Uiteindelijk zit het er nu redelijk strak op maar je blijft strijken.
Nu de romp in de folie zit kan ik het stabilo er pas op lijmen en kan ik hem uitlijnen met de vleugels.
Dat kon nu pas na het foliën omdat door de folie en krimpen de staart iets zou kunnen torderen.
Dus de vleugels er aan opstellen en op het zicht uiteindelijk het kantelpunt vast lijmen.
Op deze manier met die plaatjes kun je tot het laatste moment het stabilo in 2 richtingen stellen en daarna lijmen.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
super mooi Ton!
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
De laatste loodjes.
Voor de cockpitkap heb ik een mal gemaakt.
Uiteindelijk een geschikte PETfles gevonden om die op de mal te krimpen.
De accu die er nu in past waardoor het zwaarte punt goed komt is 3S 2200 mAh.
Helaas past de piloten pop er dan niet meer bij omdat dat toch weer 85 gram extra is.
Omdat ik er toch graag een piloot in zie zitten heb ik gepoogd hem na te maken.
Het is voornamelijk balsa met de lichte Extra Allesvuller van Alabastine en kwam uiteindelijk uit op 13 gram op afstand lijkt het wel wat.
Omdat de onderkant van het model moeilijk is vast te pakken om te werpen heb ik het vakje onder het zwaartepunt opengelaten.
Je kunt hem daar goed vastpakken en weg werpen.
Je ziet op die foto naast de vleugelbuis ook de magneet waarmee de vleugel wordt vastgehouden.
Het scharnier voor het richtingsroer heb ik veranderd het waren eerst 2 gewone scharnieren dus een vast roer.
Omdat dit toch een kwetsbaar ding is tijdens vervoer en opslag heb ik hem afneembaar gemaakt.
Bovenin het buisje aan het roer zit een klein magneetje die het borgstaafje vast houdt zodat hij er niet uitvalt.
En dan uiteindelijk ligt hij in volle glorie voor mij voor de foto.
Ik vind het een plaatje geworden.
Ik denk dat we het allemaal wel doen als je ergens mee begint te bouwen je eerst op internet gaat zoeken. Zelf stroop ik het internet af naar bouwverslagen/ foto's en doe daar dan mijn voordeel mee.
Hopelijk is dit verslag voor een andere bouwer een voorbeeld waar men zoal op moet letten en zo zijn eigen plan kan trekken.
Dit is beslist geen beginners toestel je moet toch al wat bouw ervaring hebben.
Alle foto's in een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=xIkoYcGB61I
Het filmpje van de maiden houden jullie nog tegoed.
Voor de cockpitkap heb ik een mal gemaakt.
Uiteindelijk een geschikte PETfles gevonden om die op de mal te krimpen.
De accu die er nu in past waardoor het zwaarte punt goed komt is 3S 2200 mAh.
Helaas past de piloten pop er dan niet meer bij omdat dat toch weer 85 gram extra is.
Omdat ik er toch graag een piloot in zie zitten heb ik gepoogd hem na te maken.
Het is voornamelijk balsa met de lichte Extra Allesvuller van Alabastine en kwam uiteindelijk uit op 13 gram op afstand lijkt het wel wat.
Omdat de onderkant van het model moeilijk is vast te pakken om te werpen heb ik het vakje onder het zwaartepunt opengelaten.
Je kunt hem daar goed vastpakken en weg werpen.
Je ziet op die foto naast de vleugelbuis ook de magneet waarmee de vleugel wordt vastgehouden.
Het scharnier voor het richtingsroer heb ik veranderd het waren eerst 2 gewone scharnieren dus een vast roer.
Omdat dit toch een kwetsbaar ding is tijdens vervoer en opslag heb ik hem afneembaar gemaakt.
Bovenin het buisje aan het roer zit een klein magneetje die het borgstaafje vast houdt zodat hij er niet uitvalt.
En dan uiteindelijk ligt hij in volle glorie voor mij voor de foto.
Ik vind het een plaatje geworden.
Ik denk dat we het allemaal wel doen als je ergens mee begint te bouwen je eerst op internet gaat zoeken. Zelf stroop ik het internet af naar bouwverslagen/ foto's en doe daar dan mijn voordeel mee.
Hopelijk is dit verslag voor een andere bouwer een voorbeeld waar men zoal op moet letten en zo zijn eigen plan kan trekken.
Dit is beslist geen beginners toestel je moet toch al wat bouw ervaring hebben.
Alle foto's in een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=xIkoYcGB61I
Het filmpje van de maiden houden jullie nog tegoed.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
Ton,
ik had ook al op het MBF gereageerd maar ook nog even hier: complimenten voor dit mooie bouwproject! Hopelijk zien we je snel weer -in alle gezondheid- op het veld voor de maiden !!
ik had ook al op het MBF gereageerd maar ook nog even hier: complimenten voor dit mooie bouwproject! Hopelijk zien we je snel weer -in alle gezondheid- op het veld voor de maiden !!
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
Hallo Ton,
Wat een super mooie kist geworden en over een bewerkelijk model gesproken. Magnifiek deze bouwvorm. Er is werkelijk geen enkele rechte lijn te ondekken. Zo van de foto`s af te beoordelen is de pasvorm van deze CNC- laserkit ook perfekt. Man wat een geduld heb jij gehad met het folieën van deze kist, werkelijk top vakmanschap. Ik hoop dat je gezondheid het toelaat om een deze dagen al dit moois op het Cumulus veld te tonen en de maiden te vliegen.
Wat een super mooie kist geworden en over een bewerkelijk model gesproken. Magnifiek deze bouwvorm. Er is werkelijk geen enkele rechte lijn te ondekken. Zo van de foto`s af te beoordelen is de pasvorm van deze CNC- laserkit ook perfekt. Man wat een geduld heb jij gehad met het folieën van deze kist, werkelijk top vakmanschap. Ik hoop dat je gezondheid het toelaat om een deze dagen al dit moois op het Cumulus veld te tonen en de maiden te vliegen.
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
Bedankt mannen het was inderdaad een behoorlijk klusje.
De maiden laat nog even op zich wachten.
Eerst even de hartproblemen oplossen en straks de vaccinatie dan gaat het wel weer lukken.
De maiden laat nog even op zich wachten.
Eerst even de hartproblemen oplossen en straks de vaccinatie dan gaat het wel weer lukken.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
-
- Lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za dec 07, 2019 11:51 am
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
Ik kijk er naar uit om 'm op het veld te zien Ton! Wat een meesterbouwwerk.
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)
De Champion heeft gisteren weer gevlogen voor de 2e keer.
De maiden een weekje eerder verliep niet goed het richting roer brak los die was niet goed gelijmd.
Gelukkig geen noemenswaardige schade.
Maar de herkansing ging perfect.
Het instelhoek verschil had ik op ca. 2 graden afgesteld.
Dus eerst een handworp gedaan en dat zag er goed uit.
Toen weer de lucht in en met een mooie rechte baan ging hij omhoog.
Met een klein beetje trim op het hoogte roer vloog ik de eerste rondjes.
Wat een mooi gezicht zo'n open model met het zonnetje er op de constructie is mooi te zien.
Maar er schuilt wel een gevaar in. Ik ben er wel achter dat ik niet te ver of te hoog moet vliegen omdat er geen verschil is tussen boven- en onderkant. Normaal gesproken plakken we er een paar strepen op maar dat is voor dit model geen gezicht.
Kan natuurlijk ook aan mij ogen liggen.
Maar wat is er mis met dichterbij vliegen met zo'n mooi vliegbeeld.
Ik ben tevreden dus project geslaagd.
Als de situatie zich voor doet dan zal ik een keer een filmpje posten.
De maiden een weekje eerder verliep niet goed het richting roer brak los die was niet goed gelijmd.
Gelukkig geen noemenswaardige schade.
Maar de herkansing ging perfect.
Het instelhoek verschil had ik op ca. 2 graden afgesteld.
Dus eerst een handworp gedaan en dat zag er goed uit.
Toen weer de lucht in en met een mooie rechte baan ging hij omhoog.
Met een klein beetje trim op het hoogte roer vloog ik de eerste rondjes.
Wat een mooi gezicht zo'n open model met het zonnetje er op de constructie is mooi te zien.
Maar er schuilt wel een gevaar in. Ik ben er wel achter dat ik niet te ver of te hoog moet vliegen omdat er geen verschil is tussen boven- en onderkant. Normaal gesproken plakken we er een paar strepen op maar dat is voor dit model geen gezicht.
Kan natuurlijk ook aan mij ogen liggen.
Maar wat is er mis met dichterbij vliegen met zo'n mooi vliegbeeld.
Ik ben tevreden dus project geslaagd.
Als de situatie zich voor doet dan zal ik een keer een filmpje posten.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden