CG Point Ka8E van Rob
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
CG Point Ka8E van Rob
Bij de maiden van mijn Ka8E waren er tegenstrijdige meningen over het CG point.
Nog is dit niet geheel naar tevredenheid want ik vlieg nog steeds met 12 tandjes down.
Daarom neem ik morgen de Ka8E mee om de discussie op te starten wat hieraan te doen.
De meningen waren;
--CG point naar voren of nog meer naar achteren
--stabilo aan de voorzijde ophogen
Ik neem mee:
--waterpas
--alu. rij van 2 meter
--schuifmaat + meetlat
Is er iemand met een instelhoekmeter? zou zeer welkom zijn.
Goet Rob.
Nog is dit niet geheel naar tevredenheid want ik vlieg nog steeds met 12 tandjes down.
Daarom neem ik morgen de Ka8E mee om de discussie op te starten wat hieraan te doen.
De meningen waren;
--CG point naar voren of nog meer naar achteren
--stabilo aan de voorzijde ophogen
Ik neem mee:
--waterpas
--alu. rij van 2 meter
--schuifmaat + meetlat
Is er iemand met een instelhoekmeter? zou zeer welkom zijn.
Goet Rob.
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
Instelhoekmeter neem ik mee.
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
De K8b heeft een HQ 3/15 profiel.
Dit profiel blijkt een nul lift hoek te hebben tussen de -3 en -4 graden.
Dit profiel blijkt een nul lift hoek te hebben tussen de -3 en -4 graden.
-
- Lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr jun 08, 2012 5:47 pm
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
Inderdaad heel jammer dat Sipko vanavond niet aanwezig kan zijn.
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
Zeker jammer. Ik had ook graag de theoretische onderbouwing van Sipko gehoord.
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
Ik heb wel Doeke een mail gestuurd maar geen bericht ontvangen van hem of hij komt?
Maar we komen er wel uit als Max tenminste aanwezig is.
Maar we komen er wel uit als Max tenminste aanwezig is.
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
En anders hebben we altijd de woensdagmiddag nog met Sipko
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
Rob,
Als je tijd over hebt, kun je het toestel in een calculator zetten en kijken wat er uit komt:
http://tailwindgliders.com/files/Sailpl ... 202016.zip
Als je tijd over hebt, kun je het toestel in een calculator zetten en kijken wat er uit komt:
http://tailwindgliders.com/files/Sailpl ... 202016.zip
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: CG Point Ka8E van Rob
Gerrit kwam uitgerust met een instelhoekmeter + CG meter, waarbij eerst is gekeken naar de instelhoek van de vleugel t.o.v. het stabilo.
Deze kwam uit op 5 graden wat overeenkomt met de meeste waarden van het forum.
Ook via het forum het CG verlegd van 80 naar 85 mm.
Veel te veel gewicht van de 2 4S acu`s samen 900 gram.
1 accu weer helemaal naar voren met bijplaatsing van 210 gram lood blijkt optisch de juiste verdeling te zijn.
Nu nog in de praktijk uittesten.
Verder de avond gevuld met theoretische kennis vergaring van leermeester Max, met dank daarvoor.
Allen weer bedankt voor de bijdrage.
Groet, Rob.
Deze kwam uit op 5 graden wat overeenkomt met de meeste waarden van het forum.
Ook via het forum het CG verlegd van 80 naar 85 mm.
Veel te veel gewicht van de 2 4S acu`s samen 900 gram.
1 accu weer helemaal naar voren met bijplaatsing van 210 gram lood blijkt optisch de juiste verdeling te zijn.
Nu nog in de praktijk uittesten.
Verder de avond gevuld met theoretische kennis vergaring van leermeester Max, met dank daarvoor.
Allen weer bedankt voor de bijdrage.
Groet, Rob.