Vroegtijdig einde EasyStar
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo apr 25, 2018 10:16 pm
- Contacteer:
Vroegtijdig einde EasyStar
Gisteren kwam er helaas een vroegtijdig (voorlopig) einde aan mijn EasyStar.
De mensen die riepen dat het de regelaar was hadden het vermoedelijk bij het rechte eind
De motor heb ik nog niet bekeken, dus daar weet ik nog geen specs van.
Nu heb ik best wel eens electronica gezien die te zwaar belast is geweest, maar dan brandt er meestal een componentje door en dan werkt het niet meer.
Wat me hier verbaast is dat de regelaar zo heet is kunnen worden dat de solderingen los zijn gekomen, en toch al die tijd heeft kunnen werken.
https://photos.app.goo.gl/kkeFSoLVup5Exsut9
https://photos.app.goo.gl/ZV6RbPSDQ1N3FzLp6
De mensen die riepen dat het de regelaar was hadden het vermoedelijk bij het rechte eind
De motor heb ik nog niet bekeken, dus daar weet ik nog geen specs van.
Nu heb ik best wel eens electronica gezien die te zwaar belast is geweest, maar dan brandt er meestal een componentje door en dan werkt het niet meer.
Wat me hier verbaast is dat de regelaar zo heet is kunnen worden dat de solderingen los zijn gekomen, en toch al die tijd heeft kunnen werken.
https://photos.app.goo.gl/kkeFSoLVup5Exsut9
https://photos.app.goo.gl/ZV6RbPSDQ1N3FzLp6
-
- Lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:39 pm
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Volgens mij is hij stuk. Daar hoef je niet over te twijfelen.
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Je hoeft in ieder geval niet te twijfelen of oververhitting het probleem is geweest.
Mocht het nodig zijn, ik heb nog een easystar liggen. Niet erg netjes meer maar wel geschikt voor onderdelen.
Mocht het nodig zijn, ik heb nog een easystar liggen. Niet erg netjes meer maar wel geschikt voor onderdelen.
- Jan Jaap
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Heb je veel met sleepgas gevlogen dan? Ofwel kwart of half gas? Dan produceert de regelaar meestal veel warmte. Nu met deze temperaturen zal hij sneller over verhit raken.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen
-
- Lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: ma aug 23, 2010 12:24 pm
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Ik heb nog zo iets thuis staan met een zwaardere motor.
Drikus
Drikus
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo apr 25, 2018 10:16 pm
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Nee, juist niet, ik heb juist bijna de hele tijd vol gas gevlogen.Jan Jaap schreef:Heb je veel met sleepgas gevlogen dan? Ofwel kwart of half gas? Dan produceert de regelaar meestal veel warmte. Nu met deze temperaturen zal hij sneller over verhit raken.
Maar ik weet niet wat voor een motor erop zit, daar heb ik nog niet naar gekeken.
Vermoedelijk is de motor gewoon te zwaar voor de regelaar (30A).
Allemaal bedankt overigens voor de vervangende EasyStars, maar ik wil eigenlijk eerst gaan werken aan mijn motor brevet.
De EasyStar gaat voorlopig naar zolder (in een zak vanwege de brandlucht ), en dan probeer ik van de winter wel eens om daar weer wat van te maken.
@ Jan Jaap:
Ik weet dat het geen hoogdekker is, maar ik zou graag met een Durafly SlowPoke voor mijn motor brevet willen gaan.
https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... oke-Review
Het wordt op diverse plekken omschreven als een gemoedelijke kist waar je wel leuk mee kan vliegen. En het heeft ook redelijk wat V-stelling.
Voor mij is het grote voordeel dat ik na het halen van mijn brevet niet ook nog een hoogdekker ongebruikt op zolder heb staan zoals de vele EasyStars die her en der (en nu ook bij mij) stof liggen te vergaren.
Voorheen heb ik ook met een dergelijke kist gevlogen, dus ik verwacht daar geen problemen mee.
https://photos.app.goo.gl/yjFfKvdBpvFWp9k46
https://photos.app.goo.gl/LeRoyU64A4bUggLWA
- Jan Jaap
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Prima toch? Ik heb de filmpjes bij HK bekeken en het lijkt me een leuk vliegtuig.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Als de regelaar kapot zou zijn gegaan, door niet de hele tijd vol gas te vliegen, dan is de regelaar toch van onvoldoende vermogen voor de motor-prop combinatie?Jan Jaap schreef:Heb je veel met sleepgas gevlogen dan? Ofwel kwart of half gas? Dan produceert de regelaar meestal veel warmte. Nu met deze temperaturen zal hij sneller over verhit raken.
Zoals je het nu omschrijft klinkt het alsof je bedoelt dat het onverstandig is om met een elektro kist minder dan volgas te vliegen.
Verder zijn de buitentemperaturen op dit moment voor onze begrippen wel hoog, maar in de landen zuidelijk van ons wordt ook aan modelvliegen gedaan met dezelfde regelaars als die wij gebruiken.
Als ik de foto's van de ESC zo bekijk, dan zijn de Mosfets compleet verbrand. Hierdoor is de printplaat zo warm geworden dat het soldeertin is gesmolten waardoor ook andere delen zijn losgekomen. Het onderdeel rechts onderin de 2e foto is de spanningsregelaar van de BEC. ( battery elimination circuit) Deze levert de stroom voor de servo's. Deze ligt wel helemaal los maar lijkt op zichzelf nog wel intact.
Mosfets gaan ook nog wel eens kapot omdat ze een slecht mechanisch kontakt hebben met de printplaat waardoor ze hun warmte niet goed af kunnen geven. Daar lijkt me hier geen sprake van aangezien de warmte van de Mosfets er juist toe geleid heeft dat de soldering van de spanningsregelaar losgelaten heeft.
Het lijkt mij dus dat de regelaar te weinig capaciteit had voor de motor-prop combinatie.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: di aug 17, 2010 12:04 am
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
Hallo Brain,
Deze " laagdekker funfly " kist komt niet in de buurt bij het advies wat je is gegeven.
Een degelijk en stabiel model is belangrijk voor de instructeurs die jou straks gaan les geven.
En niet voor jou met wat je in de toekomst nog meer wil gaan doen.
Het belangrijkste is het behalen van je brevet
en dan probeer je het een ieder zo makkelijk mogelijk te maken.
.
Deze " laagdekker funfly " kist komt niet in de buurt bij het advies wat je is gegeven.
Een degelijk en stabiel model is belangrijk voor de instructeurs die jou straks gaan les geven.
En niet voor jou met wat je in de toekomst nog meer wil gaan doen.
Het belangrijkste is het behalen van je brevet
en dan probeer je het een ieder zo makkelijk mogelijk te maken.
.
keep flying
- Jan Jaap
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: Vroegtijdig einde EasyStar
kloptTonnie78 schreef:Als de regelaar kapot zou zijn gegaan, door niet de hele tijd vol gas te vliegen, dan is de regelaar toch van onvoldoende vermogen voor de motor-prop combinatie?
klopt, indien de regelaar op het randje is gekozen van motor-prop-accu combinatie. Dat kan ik eigenlijk niet beoordelen.Tonnie78 schreef: Zoals je het nu omschrijft klinkt het alsof je bedoelt dat het onverstandig is om met een elektro kist minder dan volgas te vliegen.
De hitte zal er zeker een tandje aan bijdragen.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen