ombouw ASW15 naar e-drive
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
ombouw ASW15 naar e-drive
Ik bouw de ASW15 om naar E-aandrijving met behoud van de sleepkoppeling.
Maar er wordt getwijfeld aan de koeling van de ingebouwde motor op MBF.
Graag jullie mening.
Rob.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/vi ... 15/page-20
Zie het einde van blz. 20 en op 21.
Maar er wordt getwijfeld aan de koeling van de ingebouwde motor op MBF.
Graag jullie mening.
Rob.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/vi ... 15/page-20
Zie het einde van blz. 20 en op 21.
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1731
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
De motor heeft koeling nodig wanneer hij zwaar belast word. Je zou bij de propkeuze dus 1 of twee maten onder het maximale formaat prop kunnen gaan zitten. Mijn ervaring (met vooral kleinere motoren) is dat het heel erg kan verschillen hoe warm ze worden bij gebruik. Sommige blijven steen koud en anderen zijn soms heel warm bij volledige belasting. Wanneer je een maat kleinere prop kiest (of maat zwaardere motor) zou ik er eerst niks aan doen en afwachten wat hij in de praktijk doet.
Je kunt daarna nog bekijken of je actie moet ondernemen door bijvoorbeeld een nog kleinere prop of toch actievere koeling. Deze motor zal (als het goed is?) relatief korte looptijden hebben op vol vermogen waarna hij weer kan koelen tijdens het zweven?
Je kunt daarna nog bekijken of je actie moet ondernemen door bijvoorbeeld een nog kleinere prop of toch actievere koeling. Deze motor zal (als het goed is?) relatief korte looptijden hebben op vol vermogen waarna hij weer kan koelen tijdens het zweven?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
Koelgaten aanbrengen kan altijd nog. Ik zou wel gaten in het motorspant aanbrengen. De warmte ontstaat in de wikkelingen en een klein beetje stroming door de motor kan al veel verschil maken. De stroming door de motor is ook belangrijker dan die om de motor heen. Ik heb geen idee hoeveel die backplate aan geforceerde stroming creëert maar dat kun je ook stapsgewijs gaan ontdekken door eerst een beperkte klim te doen, snel landen en dan de temp voelen of meten. Ook ben ik het helemaal eens met Johannes over de beperking van de prop diameter of spoed...
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
Motor ingebouwd met de bagnolet bevestiging die eigenlijk verkeerd omzit, loopt namelijk los in de richting van het motorkoppel.
Gelijk op het motorschot het ontkoppel mechanisme bevestigd van de sleepkoppeling met messing geleidebus.
Deze ontkoppeling zat eerst aan de onderzijde, erg lastig. (gat moet nog worden gedicht.)
Gelijk op het motorschot het ontkoppel mechanisme bevestigd van de sleepkoppeling met messing geleidebus.
Deze ontkoppeling zat eerst aan de onderzijde, erg lastig. (gat moet nog worden gedicht.)
- Jack1970
- Lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: za okt 30, 2010 6:42 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
ziet er goed uit Rob
- frahati
- Berichten: 824
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
Hoi Robkadet schreef:Motor ingebouwd met de bagnolet bevestiging die eigenlijk verkeerd omzit, loopt namelijk los in de richting van het motorkoppel.
Gelijk op het motorschot het ontkoppel mechanisme bevestigd van de sleepkoppeling met messing geleidebus.
Deze ontkoppeling zat eerst aan de onderzijde, erg lastig. (gat moet nog worden gedicht.)
Ik zie dat er nog ruimte is om eventueel een borg schroefje te plaatsen links,
dan kan die niet loslopen.
Frans.
happy landings
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
Goede tip Frans, parker zit er inmiddels in.
Groet, Rob.
Groet, Rob.
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
De ombouw naar elektrisch is gereed, de vleugels voorzien van nieuwe folie, elektronisch aangepast met nieuwe bedrading, kortom hij is weer gereed om het luchtruim te kiezen.
Eerst deze winter door en meedoen met de sleepmeting in Nijverdal op 27 januari en dan in het voorjaar de romp opnieuw spuiten.
Eerst deze winter door en meedoen met de sleepmeting in Nijverdal op 27 januari en dan in het voorjaar de romp opnieuw spuiten.
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: ombouw ASW15 naar e-drive
Hij ziet er geweldig uit Rob!
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer: