Great Planes Ultimate 65"
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Great Planes Ultimate 65"
Al enige jaren geleden heb ik 2e hands een Great Planes Ultimate 65" gekocht, maar nooit aan toe gekomen om het toestel zelf vliegklaar te maken. De zenoah ZG45 die er op zat heeft afgelopen jaar dienst gedaan op de Pilatus Porter.
Nu is de tijd aangebroken om het toestel vliegklaar te maken.
De ZG45 gaat dus weer uit de Pilatus en in de Ultimate.
Waar ik mee zit en waar ik jullie hulp bij nodig heb is het volgende.
Op Amerikaanse fora wordt de vleugelverbinder tussen de twee vleugelhelften als zeer zwak gezien.
Hierdoor zijn al een paar toestel naar beneden gekomen.
De vleugelverbinder bestaat uit balza dat in de beide helften gelijmd is.
Hier foto's van een gebroken exemplaar:
Dit een verstevigd exemplaar:
Aangezien ik aan de buitenkant niet kan zien of in dit toestel een verstevigde verbinder zit, ga ik er alsnog vanuit dat er een standaard zwakke in zit. Dus de boel moet verstevigd worden.
Volgens mij heb ik twee keuzes:
1) vleugelhelften lossnijden / zagen
2) Vleugelmiddendeel omwikkelen met polyester(mat).
Ik denk optie 1.
De vleugels zien er nog erg mooi uit. optie 2 maakt het er niet mooier op.
Ik zit er in eerste instantie aan te denken met de bovenste vleugel te beginnen. Daar zitten de twee vleugelhelften tegen een aluminium tussendeel gelijmd. Zou het lukken met een heet hobbymes de (naar ik verwacht) twee componenten lijm, die hopelijk door de hitte zacht wordt, los te snijden?
Andere opties?
Graag jullie mening.
Nu is de tijd aangebroken om het toestel vliegklaar te maken.
De ZG45 gaat dus weer uit de Pilatus en in de Ultimate.
Waar ik mee zit en waar ik jullie hulp bij nodig heb is het volgende.
Op Amerikaanse fora wordt de vleugelverbinder tussen de twee vleugelhelften als zeer zwak gezien.
Hierdoor zijn al een paar toestel naar beneden gekomen.
De vleugelverbinder bestaat uit balza dat in de beide helften gelijmd is.
Hier foto's van een gebroken exemplaar:
Dit een verstevigd exemplaar:
Aangezien ik aan de buitenkant niet kan zien of in dit toestel een verstevigde verbinder zit, ga ik er alsnog vanuit dat er een standaard zwakke in zit. Dus de boel moet verstevigd worden.
Volgens mij heb ik twee keuzes:
1) vleugelhelften lossnijden / zagen
2) Vleugelmiddendeel omwikkelen met polyester(mat).
Ik denk optie 1.
De vleugels zien er nog erg mooi uit. optie 2 maakt het er niet mooier op.
Ik zit er in eerste instantie aan te denken met de bovenste vleugel te beginnen. Daar zitten de twee vleugelhelften tegen een aluminium tussendeel gelijmd. Zou het lukken met een heet hobbymes de (naar ik verwacht) twee componenten lijm, die hopelijk door de hitte zacht wordt, los te snijden?
Andere opties?
Graag jullie mening.
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Uit de handleiding:
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Maar ga je nou de sleepkist ontmantelen?
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Of toch aan beide kanten van de vleugelhelften 5cm van de folie wegsnijden er een mat van 10cm breed op lijmen......
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
In eerste instantie JA als je de Porter bedoelt.flymax schreef:Maar ga je nou de sleepkist ontmantelen?
De Stick wordt iets zwaarder gemotoriseerd.
Dan ga ik kijken waar ik mee blijf slepen. De Stick of de Porter.
Dus slepen komt goed.
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Dat is wel de meest gemakkelijke oplossing denk ik.GVT schreef:Of toch aan beide kanten van de vleugelhelften 5cm van de folie wegsnijden er een mat van 10cm breed op lijmen......
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Top, voorlopig benikmnog wel van jou afhankelijk als het om mijn grotere zwevers gaat. Hopelijk volgend jaar ook weer een Bidule op het veld.....GVT schreef:In eerste instantie JA als je de Porter bedoelt.flymax schreef:Maar ga je nou de sleepkist ontmantelen?
De Stick wordt iets zwaarder gemotoriseerd.
Dan ga ik kijken waar ik mee blijf slepen. De Stick of de Porter.
Dus slepen komt goed.
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Welke zwaarte glasmat is het beste om hier te gebruiken?flymax schreef:Dat is wel de meest gemakkelijke oplossing denk ik.GVT schreef:Of toch aan beide kanten van de vleugelhelften 5cm van de folie wegsnijden er een mat van 10cm breed op lijmen......
- kadet
- Berichten: 405
- Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Frans Richterink is de polyester specialist Gerrit.
Als ik het zo bekijk zou ik met een langgat boor 6 of 8 mm een gatboren en met koolstof pen opvullen en verlijmen.
Als ik het zo bekijk zou ik met een langgat boor 6 of 8 mm een gatboren en met koolstof pen opvullen en verlijmen.
- GVT
- Lid
- Berichten: 302
- Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
- Locatie: Elburg
- Contacteer:
Re: Great Planes Ultimate 65"
Ook een goed idee.kadet schreef:Frans Richterink is de polyester specialist Gerrit.
Als ik het zo bekijk zou ik met een langgat boor 6 of 8 mm een gatboren en met koolstof pen opvullen en verlijmen.
Maar dan moet eerst de vleugel weer in twee delen. Het is dus de vraag wat zinvoller is.
Vleugel zo houden en glasmat er midden over of vleugel uit elkaar (zagen/snijden) en de vleugelverbinder aanpassen.
Wat is aan het eind sterker / beter.....?