crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Het laat mij toch niet los wat nou de oorzaak van de crash was ik heb er slecht van geslapen.
Ik had woensdag nog een drietal vluchten gemaakt en gisteren vooraf aan de crash ook eentje dat ging allemaal goed.
Oke hij valt bij lage snelheid wel erg snel over een vleugel weg maar dat weet ik nu.
Hij was gisteren niet te besturen, gas en aileron werkte wel maar hoogte niet.
Het vreemde is wel dat ik vooraf aan de vlucht alles met de knuppel gecontroleerd heb echter 1 ding weet ik niet 100% zeker.
Ik heb het hoogte roer wel zien bewegen maar waarschijnlijk alleen naar boven en niet naar beneden.
De constructie is zodanig dat het stangetje, dat vanaf de servo komt, het hoogteroer altijd omhoog drukt ongeacht of hij wel of niet in de ball link zit.
Hij hoogteroer zit vast zit met 2 nylon boutjes en er zit geen extra vergrendeling in b.v. d.m.v. pennen.
Theorie is dat ik hem misschien met verplaatsen/ oppakken gestoten heb en hij door verdraaiing uit de ball link geschoven is.
Nu ben ik benieuwd wat degene gezien hebben na de crash op de tafel hoe de stand van het stuurstangetje was en de pen van het hoogteroer.
Ik stond aan de verkeerde kant van de tafel en heb alleen gehoord dat hij los geschoten was. (kan ook door de crash veroorzaakt zijn)
Zat het pennetje (van het beweegbare deel) er echt helemaal naast of nog bij/boven de ball link?
Ik hoor het graag.
Ik had woensdag nog een drietal vluchten gemaakt en gisteren vooraf aan de crash ook eentje dat ging allemaal goed.
Oke hij valt bij lage snelheid wel erg snel over een vleugel weg maar dat weet ik nu.
Hij was gisteren niet te besturen, gas en aileron werkte wel maar hoogte niet.
Het vreemde is wel dat ik vooraf aan de vlucht alles met de knuppel gecontroleerd heb echter 1 ding weet ik niet 100% zeker.
Ik heb het hoogte roer wel zien bewegen maar waarschijnlijk alleen naar boven en niet naar beneden.
De constructie is zodanig dat het stangetje, dat vanaf de servo komt, het hoogteroer altijd omhoog drukt ongeacht of hij wel of niet in de ball link zit.
Hij hoogteroer zit vast zit met 2 nylon boutjes en er zit geen extra vergrendeling in b.v. d.m.v. pennen.
Theorie is dat ik hem misschien met verplaatsen/ oppakken gestoten heb en hij door verdraaiing uit de ball link geschoven is.
Nu ben ik benieuwd wat degene gezien hebben na de crash op de tafel hoe de stand van het stuurstangetje was en de pen van het hoogteroer.
Ik stond aan de verkeerde kant van de tafel en heb alleen gehoord dat hij los geschoten was. (kan ook door de crash veroorzaakt zijn)
Zat het pennetje (van het beweegbare deel) er echt helemaal naast of nog bij/boven de ball link?
Ik hoor het graag.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Ik heb er niet naar gekeken,maar zie dat je slecht hebt geslapen,want nu is het 7uur en jouw verhaal
staat al op de site
staat al op de site
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Klopt Han,
Soms heb je dat vooral na een crash.
Veel plezier in Enkhuizen en hou het heel.
Soms heb je dat vooral na een crash.
Veel plezier in Enkhuizen en hou het heel.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- frahati
- Berichten: 824
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Hoi Ton,
de aanstuurstang zat duidelijk onder de hevel,
dus down geven was in dit geval niet mogelijk dat hebben we geconstateerd
op de tafel buiten na je crash, in het slechtste geval was dit dan ook voordat je
weer ging vliegen.
leer proces is dat je de volgende keer dus 2 keer checkt of alles de goede kant op stuurt.
Groet Frans.
de aanstuurstang zat duidelijk onder de hevel,
dus down geven was in dit geval niet mogelijk dat hebben we geconstateerd
op de tafel buiten na je crash, in het slechtste geval was dit dan ook voordat je
weer ging vliegen.
leer proces is dat je de volgende keer dus 2 keer checkt of alles de goede kant op stuurt.
Groet Frans.
happy landings
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Bedankt Frans,
Weer wat wijzer, het kan wel de oorzaak zijn van het ongecontroleerde vlieggedrag.
Horizontaal leggen lukte op het laatst wel maar vlak niet door het mogelijk ontbreken van het hoogteroer.
Tja misschien ga ik toch op zoek naar een andere lichtere motor zwever (ca. 3,5 m) die niet zo snel weg valt en dus lage snelheden kan vliegen. Liefst zelfbouw.
Iemand een voorstel?
Weer wat wijzer, het kan wel de oorzaak zijn van het ongecontroleerde vlieggedrag.
Horizontaal leggen lukte op het laatst wel maar vlak niet door het mogelijk ontbreken van het hoogteroer.
Tja misschien ga ik toch op zoek naar een andere lichtere motor zwever (ca. 3,5 m) die niet zo snel weg valt en dus lage snelheden kan vliegen. Liefst zelfbouw.
Iemand een voorstel?
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- ph-svv
- Lid
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Introduction F5J van Höllein, is iets minder span maar thermiekt al de beste.
Groet Sander,
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
Mijn Hangar
Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn
- Jan Jaap
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Een F5j Mandarin? 3,5m
Heb ik nog liggen in onderdelen.
Heb ik nog liggen in onderdelen.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar het zal toch wel een zelfbouw worden om de kosten te drukken.
Overigens de Fauvel is nog lang niet zo ver dus ik heb nog de tijd om rond te neuzen en te orienteren.
Overigens de Fauvel is nog lang niet zo ver dus ik heb nog de tijd om rond te neuzen en te orienteren.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- Jan Jaap
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
- Locatie: IJsselmuiden
- Contacteer:
Re: crash ASW 24 zaterdag 10 sept 2016
Ik heb niet aangegeven dat het een nieuwe was en ook geen bedrag genoemd.
De vleugels moeten deels gefolied worden en de romp, staartboom en staartstuk is helemaal nieuw.
Deze kist heeft tegen een ander aangevlogen.
Nieuwe onderdelen besteld bij Reichard en nu nog in elkaar zetten.
Motor en setup mag je zelf beslissen. Voldoet wel aan je eisen van 3,5 meter.
Maar hij eet verder geen brood, dus geen probleem.
Een kale houtbouwkist van 3,5 meter kost ook een paar cent!
De vleugels moeten deels gefolied worden en de romp, staartboom en staartstuk is helemaal nieuw.
Deze kist heeft tegen een ander aangevlogen.
Nieuwe onderdelen besteld bij Reichard en nu nog in elkaar zetten.
Motor en setup mag je zelf beslissen. Voldoet wel aan je eisen van 3,5 meter.
Maar hij eet verder geen brood, dus geen probleem.
Een kale houtbouwkist van 3,5 meter kost ook een paar cent!
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer: