Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma aug 08, 2016 2:42 am
- Locatie: Shailer Park Australie
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Het wil niet lukken met het plaatsen van fotos ongeacht formaat
Op de andere website met het fauvel bouw bericht zag ik dat de balsa torsie nues bekleding was aangebracht met veel spelden om de zaak in de juiste paats vast te houden. Ik deed dat in het verleden ook.
Tegenwoordig doe ik dit met PVA lijm and een strijkijzer, Werkt als volgt
Snij de balsa of triplex ongeveer in de juiste afmetingen. teken met een potlood aan de binnen kant van het balsa de kontact oppervlakken met ribben, gordingen liggers of spanten Smeer PVA lijm op het balsa waar afgetekend en vleugel of romp waar de balsa wordt aangebracht, Wacht ongeveer een uur. De lijm moet dan doorzichtig zijn en niet meer plakken
Maak de balsa nat met een spons aan de buiten kant en leg het op de juiste plaats ( het plakt niet aan elkaar). Met een heet strijkijzer langzaam over het balsa gaan. De lijm werkt dan als of het kontact lijm is. als de zaak verschoven is maak het weer heet en verplaats.
Maak het balsa weer nat als het te droog wordt. Zorg er voor dat het strijkijzer altijd over ribben gordingen of spanten gaat
Het nat maken helpt met het heet maken van de lijm (Stoom vorming) en het buigen waar nodig
Deze methode werkt tot 3 mm dik balsa of 1.5mm dik triplex.
Geen klemmen nodig of lang wachten tot de lijm droog is
Het werkt alleen met de witte PVA (hout) lijm voor binnen gebruik
na ongeveer 12 uur de kan de lijm niet meer los laten als je het weer heet zou maken.
Doe een test met afval triplex of balsa om te zien hoe het werkt
Jilles
Op de andere website met het fauvel bouw bericht zag ik dat de balsa torsie nues bekleding was aangebracht met veel spelden om de zaak in de juiste paats vast te houden. Ik deed dat in het verleden ook.
Tegenwoordig doe ik dit met PVA lijm and een strijkijzer, Werkt als volgt
Snij de balsa of triplex ongeveer in de juiste afmetingen. teken met een potlood aan de binnen kant van het balsa de kontact oppervlakken met ribben, gordingen liggers of spanten Smeer PVA lijm op het balsa waar afgetekend en vleugel of romp waar de balsa wordt aangebracht, Wacht ongeveer een uur. De lijm moet dan doorzichtig zijn en niet meer plakken
Maak de balsa nat met een spons aan de buiten kant en leg het op de juiste plaats ( het plakt niet aan elkaar). Met een heet strijkijzer langzaam over het balsa gaan. De lijm werkt dan als of het kontact lijm is. als de zaak verschoven is maak het weer heet en verplaats.
Maak het balsa weer nat als het te droog wordt. Zorg er voor dat het strijkijzer altijd over ribben gordingen of spanten gaat
Het nat maken helpt met het heet maken van de lijm (Stoom vorming) en het buigen waar nodig
Deze methode werkt tot 3 mm dik balsa of 1.5mm dik triplex.
Geen klemmen nodig of lang wachten tot de lijm droog is
Het werkt alleen met de witte PVA (hout) lijm voor binnen gebruik
na ongeveer 12 uur de kan de lijm niet meer los laten als je het weer heet zou maken.
Doe een test met afval triplex of balsa om te zien hoe het werkt
Jilles
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Dag Jilles,
Jammer dat het niet gelukt is met de foto’s.
Ik stuur je een mail om e.e.a. door te nemen ze wel op de site te krijgen.
Jou lijmmethode ken ik niet maar ben er ook nog niet aan toe.
Zo gauw ik met de bekleding van de romp begin zal ik het eens onder de loep nemen.
Mogelijk is jou methode hier voor andere mooie bouwwerken op de site ook een goeie tip.
Ik zit natuurlijk nog wel vol met vragen en hoop dat je ze wilt beantwoorden.
Ik neem aan dat jij de setup van de tekening hebt gebruikt.
Kun je ook iets zeggen over het CG is de setup met accu voldoende of moet er lood (hoeveel) bij?
Kun je ook iets zeggen over de standen van het hoogte roer en de ailerons bij start.
Staan die neutraal of iets meer up bij de start, zo ja hoeveel.
Werken de remkleppen goed?
Werken de richtingsroeren goed?
Ook ben ik nieuwsgierig naar het gebruik van wel of geen startkar.
Heb je ook nog een standaard gemaakt voor opbergen en montage.
Heb je ook filmpjes en/of verwijzingen naar andere bouwers?
Zo dat waren de eerste vragen, alvast bedankt.
Jammer dat het niet gelukt is met de foto’s.
Ik stuur je een mail om e.e.a. door te nemen ze wel op de site te krijgen.
Jou lijmmethode ken ik niet maar ben er ook nog niet aan toe.
Zo gauw ik met de bekleding van de romp begin zal ik het eens onder de loep nemen.
Mogelijk is jou methode hier voor andere mooie bouwwerken op de site ook een goeie tip.
Ik zit natuurlijk nog wel vol met vragen en hoop dat je ze wilt beantwoorden.
Ik neem aan dat jij de setup van de tekening hebt gebruikt.
Kun je ook iets zeggen over het CG is de setup met accu voldoende of moet er lood (hoeveel) bij?
Kun je ook iets zeggen over de standen van het hoogte roer en de ailerons bij start.
Staan die neutraal of iets meer up bij de start, zo ja hoeveel.
Werken de remkleppen goed?
Werken de richtingsroeren goed?
Ook ben ik nieuwsgierig naar het gebruik van wel of geen startkar.
Heb je ook nog een standaard gemaakt voor opbergen en montage.
Heb je ook filmpjes en/of verwijzingen naar andere bouwers?
Zo dat waren de eerste vragen, alvast bedankt.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
In overleg met Jilles Smits de ontwerper zet ik hier een paar foto’s van zijn bouwwerk.
Ook heb ik wat info van hem gekregen die voor mij maar misschien ook voor anderen zinvol is.
Hallo Ton
ingesloten wat foto's van mijn Fauvel
Op de foto genomen op het veld sta ik met de transmitter in m'n handen.
Op de achter grond m'n schaal 1:4 electrische ASK14, verder wat bouw foto's.
Je ziet maar wat je er mee doet
M'n Fauvel heeft tot nu toe eenmaal gevlogen
Tijdens de aanloop kon ik niet de richting houden want bij lage snelheid doen de roeren niets op de grond.
Ik wil een van de wielen bestuurbaar maken gekoppeld aan het richtings roer kanaal. Je kunt opstijgen vanaf een trolly maar dat vind ik niet schaal.
Na meerdere pogingen toch een vlucht gemaakt maar had problemen met het hoogte roer.
Beide hoogte roeren waren gekoppeld aan een torsie buis en aangedreven binnen in de romp,
Deze buis vervormt te veel waardoor de hoogte roeren niet ieder de zelf de uitslag maken.
Elk hoogte roer krijgt nu een eigen servo onder in de vleugel aan iedere kant van de romp.
Ik heb nu een modernere transmitter en kan ieder hoogte roer op een apart kanaal zetten en programmeren.
Door diverse omstandig heden ben ik nog niet aan de veranderingen toe gekomen
Heb inmiddels een 1:3 KA6E gebouwd en een Cessna Sleep kist and ben nu midden in de bouw van een ASW15B
Verder heb ik veel verzoeken voor ontwerpen van historische zweef vliegtuig modellen.
Je denkt dat je veel tijd hebt als je gepensioneerd bent, maar dat pakt anders uit.
Om wat vragen te beantwoorden
Het Zwaarte punt ligt op 22% van de voor lijst, dit lijkt op de goede plaats te liggen maar meer vluchten moet dit bevestigen.
beter te ver naar voren in het begin. Een vliegende vleugel met het Z.P. te ver naar achteren is niet te controleren
Beide ailerons staan in neutrale positie 3 mm omhoog gemeten aan de achter lijst dan 20 mm op en 10 mm neer.
Verdere vluchten moeten aangeven of de 3 mm op nodig is.
Er is ook een mogelijkheid om de ailerons te combineren met het hoogte roer.
Hoogte roer 25mm op en neer maar dat is waarschijnlijk te veel.
Het richtings roer in de binnen bocht slaat 2x zover uit als het roer in de buiten bocht.
Het roer aan de binnen bocht wordt minder snel aangeblazen dan de buiten bocht.
Door dat meer uitslag te geven in de binnenbocht is het roer meer effectief bij de relatief lagere lucht snelheid ten opzichte van het roer in de buiten bocht en verwekt ook meer weerstand dus helpt met het veranderen van richting.
je zult wel gezien hebben dat het profiel van kielvlakken en richtings roer een CLARK-Y profiel hebben met de vlakke kant naar buiten.
De theorie is dat dit helpt met richtings stabiliteit. Als beide kiel vlakken scheef worden aangeblazen zal het kiel vlak dat meer naar voren gaat meer weerstand opwekken waardoor het model weer recht gaat.
Ik hoop dat de uitleg helpt.
Groetjes
Jilles
Hi Ton
Nog wat meer foto's. Je mag doen met m'n verhaal en foto's wat je wil.
Je hebt behoorlijk wat ballast nodig nodig in de neus.
Al de hardware nodig in de romp inclusief de accu zover mogelijk naar voren. Ik gebruik een 4S-4000 lipo
De rem kleppen zijn effectief maar in mijn geval kwam de neus omhoog maar dat is moeilijk te beoordelen vanwege het hoogte roer probleem dat ik had.
Er zijn niet veel Fauvels gebouwd in de zelfde uitvoering, Diverse neus en kap vormen zijn in omloop
Ook zijn er versies met rem kleppen/verstoorders alleen aan de onderkant.
Groetjes
Jilles
Ook heb ik wat info van hem gekregen die voor mij maar misschien ook voor anderen zinvol is.
Hallo Ton
ingesloten wat foto's van mijn Fauvel
Op de foto genomen op het veld sta ik met de transmitter in m'n handen.
Op de achter grond m'n schaal 1:4 electrische ASK14, verder wat bouw foto's.
Je ziet maar wat je er mee doet
M'n Fauvel heeft tot nu toe eenmaal gevlogen
Tijdens de aanloop kon ik niet de richting houden want bij lage snelheid doen de roeren niets op de grond.
Ik wil een van de wielen bestuurbaar maken gekoppeld aan het richtings roer kanaal. Je kunt opstijgen vanaf een trolly maar dat vind ik niet schaal.
Na meerdere pogingen toch een vlucht gemaakt maar had problemen met het hoogte roer.
Beide hoogte roeren waren gekoppeld aan een torsie buis en aangedreven binnen in de romp,
Deze buis vervormt te veel waardoor de hoogte roeren niet ieder de zelf de uitslag maken.
Elk hoogte roer krijgt nu een eigen servo onder in de vleugel aan iedere kant van de romp.
Ik heb nu een modernere transmitter en kan ieder hoogte roer op een apart kanaal zetten en programmeren.
Door diverse omstandig heden ben ik nog niet aan de veranderingen toe gekomen
Heb inmiddels een 1:3 KA6E gebouwd en een Cessna Sleep kist and ben nu midden in de bouw van een ASW15B
Verder heb ik veel verzoeken voor ontwerpen van historische zweef vliegtuig modellen.
Je denkt dat je veel tijd hebt als je gepensioneerd bent, maar dat pakt anders uit.
Om wat vragen te beantwoorden
Het Zwaarte punt ligt op 22% van de voor lijst, dit lijkt op de goede plaats te liggen maar meer vluchten moet dit bevestigen.
beter te ver naar voren in het begin. Een vliegende vleugel met het Z.P. te ver naar achteren is niet te controleren
Beide ailerons staan in neutrale positie 3 mm omhoog gemeten aan de achter lijst dan 20 mm op en 10 mm neer.
Verdere vluchten moeten aangeven of de 3 mm op nodig is.
Er is ook een mogelijkheid om de ailerons te combineren met het hoogte roer.
Hoogte roer 25mm op en neer maar dat is waarschijnlijk te veel.
Het richtings roer in de binnen bocht slaat 2x zover uit als het roer in de buiten bocht.
Het roer aan de binnen bocht wordt minder snel aangeblazen dan de buiten bocht.
Door dat meer uitslag te geven in de binnenbocht is het roer meer effectief bij de relatief lagere lucht snelheid ten opzichte van het roer in de buiten bocht en verwekt ook meer weerstand dus helpt met het veranderen van richting.
je zult wel gezien hebben dat het profiel van kielvlakken en richtings roer een CLARK-Y profiel hebben met de vlakke kant naar buiten.
De theorie is dat dit helpt met richtings stabiliteit. Als beide kiel vlakken scheef worden aangeblazen zal het kiel vlak dat meer naar voren gaat meer weerstand opwekken waardoor het model weer recht gaat.
Ik hoop dat de uitleg helpt.
Groetjes
Jilles
Hi Ton
Nog wat meer foto's. Je mag doen met m'n verhaal en foto's wat je wil.
Je hebt behoorlijk wat ballast nodig nodig in de neus.
Al de hardware nodig in de romp inclusief de accu zover mogelijk naar voren. Ik gebruik een 4S-4000 lipo
De rem kleppen zijn effectief maar in mijn geval kwam de neus omhoog maar dat is moeilijk te beoordelen vanwege het hoogte roer probleem dat ik had.
Er zijn niet veel Fauvels gebouwd in de zelfde uitvoering, Diverse neus en kap vormen zijn in omloop
Ook zijn er versies met rem kleppen/verstoorders alleen aan de onderkant.
Groetjes
Jilles
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
De servo’s voor de richtingsroeren passen maar net in hun behuizing onder de kielvlakken.
Aansturing met een koolstaafje de stel hoek hoeft niet zo groot te zijn.
Met een Y kabel wil ik die beide richtingsroeren aansturen op 1 kanaal.
Daardoor kan ik de differentieel van de tekening er helaas niet in programmeren.
Ook een vergrendeling onder de hoofdligger dan zit het geheel klem.
Dan zijn de beide, ik noem het maar onder kielvlakken aan de beurt.
Die moeten in dit geval een versteviging hebben om de boven kielvlakken te kunnen vergrendelen.
Achter wordt het boven kielvlak vast gehouden met een nylon bout en moer op het onder kielvlak.
Zo zijn ze simpel te monteren en demonteren op het veld.
Hangar heeft een serie mooie D power MG servo’s waarvan ik de AS-340 BB MG analoog gebruik.
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artik ... =220-AS340
Deze zijn volledig metal dus geen zichtbaar plastic tandwieltjes onder de kap.
In principe komen deze servo’s overal dus op de beide rudders, hoogte roeren, ailerons en verstoorders totaal 8 stuks.
De servo’s voor de hoogte roeren krijgen een plekje onder de beplanking naast de romp.
Ik wil die ook d.m.v. een Y kabel samen aansturen op 1 kanaal dus tegengesteld monteren zodat ze dezelfde kant op gaan.
Nu is het middendeel voor een groot deel gereed op de romp na.
De vaste spanten die aan het middendeel zitten lijm ik eerst zodat de latten 5x5 er op kunnen.
Zo heb je enig houvast voor de juiste opstelling/hartlijn voor de resterende spanten.
Dus zijn de zwevende spanten bij de neus aan de beurt die ingehangen worden in die latten.
Ik lijm ze stuk voor stuk en laat ze steeds een nachtje drogen om de juiste hartlijn te kunnen volgen.
Dan moeten we nu een standaard bedenken om hem tijdens de rest van de bouw op te zetten.
Omdat Jilles tijdens de start richtingsproblemen had ben ik van plan het met een start kar te doen.
Die kan dan tevens dienstdoen als standaard op het veld voor montage.
Mocht iemand lichte speelgoed (kinderwagen) wielen o.i.d. (ca. 15-20 cm) over hebben ik hou mij aanbevolen.
Aansturing met een koolstaafje de stel hoek hoeft niet zo groot te zijn.
Met een Y kabel wil ik die beide richtingsroeren aansturen op 1 kanaal.
Daardoor kan ik de differentieel van de tekening er helaas niet in programmeren.
Ook een vergrendeling onder de hoofdligger dan zit het geheel klem.
Dan zijn de beide, ik noem het maar onder kielvlakken aan de beurt.
Die moeten in dit geval een versteviging hebben om de boven kielvlakken te kunnen vergrendelen.
Achter wordt het boven kielvlak vast gehouden met een nylon bout en moer op het onder kielvlak.
Zo zijn ze simpel te monteren en demonteren op het veld.
Hangar heeft een serie mooie D power MG servo’s waarvan ik de AS-340 BB MG analoog gebruik.
https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artik ... =220-AS340
Deze zijn volledig metal dus geen zichtbaar plastic tandwieltjes onder de kap.
In principe komen deze servo’s overal dus op de beide rudders, hoogte roeren, ailerons en verstoorders totaal 8 stuks.
De servo’s voor de hoogte roeren krijgen een plekje onder de beplanking naast de romp.
Ik wil die ook d.m.v. een Y kabel samen aansturen op 1 kanaal dus tegengesteld monteren zodat ze dezelfde kant op gaan.
Nu is het middendeel voor een groot deel gereed op de romp na.
De vaste spanten die aan het middendeel zitten lijm ik eerst zodat de latten 5x5 er op kunnen.
Zo heb je enig houvast voor de juiste opstelling/hartlijn voor de resterende spanten.
Dus zijn de zwevende spanten bij de neus aan de beurt die ingehangen worden in die latten.
Ik lijm ze stuk voor stuk en laat ze steeds een nachtje drogen om de juiste hartlijn te kunnen volgen.
Dan moeten we nu een standaard bedenken om hem tijdens de rest van de bouw op te zetten.
Omdat Jilles tijdens de start richtingsproblemen had ben ik van plan het met een start kar te doen.
Die kan dan tevens dienstdoen als standaard op het veld voor montage.
Mocht iemand lichte speelgoed (kinderwagen) wielen o.i.d. (ca. 15-20 cm) over hebben ik hou mij aanbevolen.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
De differentiatie op de richtingsroeren kan je misschien nog mechanisch realiseren.
Door de Servo arm in de neutrale stand niet haaks op de stuurstang te zetten, krijg de de ene kant op draaiend een grotere slag dan de andere kant op.
Door de Servo arm in de neutrale stand niet haaks op de stuurstang te zetten, krijg de de ene kant op draaiend een grotere slag dan de andere kant op.
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Goeie tip Tonnie klinkt logisch, ik kende hem niet.
Ook nooit nodig gehad natuurlijk.
Bij het afstellen straks zal ik er naar kijken nu ligt alles weer los.
Ook nooit nodig gehad natuurlijk.
Bij het afstellen straks zal ik er naar kijken nu ligt alles weer los.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
De overtollige latten zijn verwijderd en de romp is helemaal geschuurd.
Alles er weer opgebouwd om het CG te bekijken hoe dat nu ligt.
Hij hangt redelijk in evenwicht dus ik denk dat het de goede kant op gaat.
Alles er weer opgebouwd om het CG te bekijken hoe dat nu ligt.
Hij hangt redelijk in evenwicht dus ik denk dat het de goede kant op gaat.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Je gaat hard Ton. Ziet er goed uit!
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
De bouw heeft nu enige vertraging opgelopen de vleugel waar ik aan begonnen was staat in een verkeerde hoek.
Het ligt niet aan de tekeningen.
Tja stommiteit wat ging er fout.
Ik heb een hoek van 95 graden berekend ten opzicht van de bouwplank voor de eerste rib.
Waarschijnlijk is die tijdens het lijmen verschoven en heb ik dat niet opgemerkt.
Daar ben ik op voort gaan borduren en tussentijds niet steeds gepast/ gemeten aan de romp.
Ach een keer moet je je neus stoten ik zaag de vleugelbuis er uit met de eerste rib en begin weer van voren af aan.
Wordt vervolgd.
Het ligt niet aan de tekeningen.
Tja stommiteit wat ging er fout.
Ik heb een hoek van 95 graden berekend ten opzicht van de bouwplank voor de eerste rib.
Waarschijnlijk is die tijdens het lijmen verschoven en heb ik dat niet opgemerkt.
Daar ben ik op voort gaan borduren en tussentijds niet steeds gepast/ gemeten aan de romp.
Ach een keer moet je je neus stoten ik zaag de vleugelbuis er uit met de eerste rib en begin weer van voren af aan.
Wordt vervolgd.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Zoals gemeld is het met de bouw van de 1e vleugel mis gegaan.
Het resultaat ligt hier dus uithuilen en overnieuw beginnen.
Voordeel is dat de 2e poging normaal gesproken beter wordt.
Ik ben bij bouwpakketten gewend dat er voetjes onder de ribben zitten voor de juiste hoogte en tip verdraaiing op de bouwplank.
Op deze tekeningen is dat niet het geval dus improviseren dan maar.
Ik heb Jilles de ontwerper gevraagd om bij elke rib digitaal op te meten wat de hoogte van de voorlijst is tot de bouwplank.
Hieronder heb ik 2 foto’s geplaatst van die maten.
Omdat rib 1 nog los is kun je de kleine vleugelpennen bepalen je kunt er nu makkelijk bij.
Om er zeker van te zijn dat de ribben helemaal vrij van de bouwtafel liggen heb ik een vul latje van 3 mm onder de onderligger gelegd.
Voor de eerste rib die op 95 graden staat ziet het er dan zo uit.
De hoogte van de voorlijst is dan de opgegeven maat (zie foto’s bij rib 1) van 19,4+3 mm= 22,4 mm tot de bouwplank.
Zo zou je voor alle ribben een maat kunnen bepalen van de voorlijst ten opzichte van de bouwplank.
Op een aantal ribben heb ik dus even een tijdelijk voetje gelijmd.
Helaas is mijn bouwtafel te kort en moet ik de laatste 3 ribben even later inlijmen.
De boven en onder hoofdliggers die heb ik niet zoals op tekening taps geschaafd dat is mij teveel werk.
Ondanks dat passen ze goed op de wat bredere uitsparingen in de ribben.
Rib 1 heb ik tot het laatst los gehouden en alles eerst eens opgesteld en gekoppeld aan het middendeel.
De webbing tussen de hoofdliggers heb ik nu ook maar aangebracht om de pasvorm te behouden.
Nu de hoofdligger niet meer doorbuigt is het tijd om de vleugelbuis vast te lijmen en op te sluiten.
Daarvoor zet ik hem op het middendeel om de juiste hoogte af te meten.
Ook moet rib 1 goed aansluiten aan het middendeel en de dwars as moet ook in de gaten gehouden worden.
De hoofdliggers van het middendeel en de vleugels moeten precies in elkaars verlengde liggen.
Het resultaat ligt hier dus uithuilen en overnieuw beginnen.
Voordeel is dat de 2e poging normaal gesproken beter wordt.
Ik ben bij bouwpakketten gewend dat er voetjes onder de ribben zitten voor de juiste hoogte en tip verdraaiing op de bouwplank.
Op deze tekeningen is dat niet het geval dus improviseren dan maar.
Ik heb Jilles de ontwerper gevraagd om bij elke rib digitaal op te meten wat de hoogte van de voorlijst is tot de bouwplank.
Hieronder heb ik 2 foto’s geplaatst van die maten.
Omdat rib 1 nog los is kun je de kleine vleugelpennen bepalen je kunt er nu makkelijk bij.
Om er zeker van te zijn dat de ribben helemaal vrij van de bouwtafel liggen heb ik een vul latje van 3 mm onder de onderligger gelegd.
Voor de eerste rib die op 95 graden staat ziet het er dan zo uit.
De hoogte van de voorlijst is dan de opgegeven maat (zie foto’s bij rib 1) van 19,4+3 mm= 22,4 mm tot de bouwplank.
Zo zou je voor alle ribben een maat kunnen bepalen van de voorlijst ten opzichte van de bouwplank.
Op een aantal ribben heb ik dus even een tijdelijk voetje gelijmd.
Helaas is mijn bouwtafel te kort en moet ik de laatste 3 ribben even later inlijmen.
De boven en onder hoofdliggers die heb ik niet zoals op tekening taps geschaafd dat is mij teveel werk.
Ondanks dat passen ze goed op de wat bredere uitsparingen in de ribben.
Rib 1 heb ik tot het laatst los gehouden en alles eerst eens opgesteld en gekoppeld aan het middendeel.
De webbing tussen de hoofdliggers heb ik nu ook maar aangebracht om de pasvorm te behouden.
Nu de hoofdligger niet meer doorbuigt is het tijd om de vleugelbuis vast te lijmen en op te sluiten.
Daarvoor zet ik hem op het middendeel om de juiste hoogte af te meten.
Ook moet rib 1 goed aansluiten aan het middendeel en de dwars as moet ook in de gaten gehouden worden.
De hoofdliggers van het middendeel en de vleugels moeten precies in elkaars verlengde liggen.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden