arduino broedmachine

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
luppie
Beheerder
Contacteer:

arduino broedmachine

Bericht door luppie » ma aug 10, 2015 1:00 pm

Dit project heeft niks met modelbouw te maken maar het is technisch wel een interessant project. Ik heb zelf niks met broedmachines maar een vriend mij heeft een eenvoudige broedmachine die alleen de temperatuur regelt met een simpele thermostaat. Zo kwam ik op het idee om een computer te maken die de broedmachine vol automatisch aan stuurt.

het doel is:
Temperatuur instellen, meten en regelen.
luchtvochtigheid instellen, meten en regelen.
eieren automatisch kantelen.
display met daarop alle info.
alarm wanneer er iets mis gaat.
met een arduino pro mini.

Temperatuur word gemeten met drie DS18B20 digitale sensoren. Deze zitten op een 2 wire bus, zo kun je meerdere sensoren op 1 ingang aansluiten. De drie sensoren kunnen dus op drie plekken in de kast meten en de gemiddelde temperatuur word gebruikt om de verwarming te sturen.

Afbeelding

Instellen van de gewenste temperatuur en vocht gebeurd met twee potmeters.

Afbeelding

Verwarming bestaat uit twee spiralen op 230V die worden geschakeld door een sollid-state relais. Dit relais bevat geen bewegende delen en heeft dus geen last van slijtage. Ook kun je hem met veel verschillende spanningen schakelen (3-30Vdc).

Afbeelding

Vocht word gemeten met een AM2301 digitale sensor op een 2 wire bus.

Afbeelding

bevochtiging gebeurd door een USB ultrasoon bevochtiger die word geschakeld door arduino.

Afbeelding

regeling van de temperatuur en vocht gebeurd met een PID die de verwarming en bevochtiging pulserend aansturen. De lengte van de puls is afhankelijk van de afwijking van de gewenste waarde T.o.v. de gemeten waarde, hoe lang die waarde al af wijkt en de snelheid waarmee de waarde is afgeweken.

Afbeelding

Keren van de eieren gebeurd met een timer die bijvoorbeeld is ingesteld op 3 uur. Na 3 uur word en een servo aangestuurd die 180 graden draait en zo een rekje eieren laat kantelen.

Display van een nokia 5110 mobiel laat in zijn hoofdscherm zien wat de gewenste temperatuur en vocht is (Setp), de gemeten waarde voor vocht en temperatuur (Gem.) en de aansturing in % van de verwarming en bevochtiging (output).

Afbeelding

Omdat ik ook de timer van het kantelen en de 3 temperaturen wil laten zien heb ik een knopje aangesloten. Het is een capacitieve touch sensor die je vinger "voelt" zoals een scherm van de smartphone. Wanneer je er op drukt verschijnen de waarden in het display. Ook voor het handmatig kantelen van de eieren zit er een extra knopje op.

Afbeelding
Afbeelding

Je ziet dat de eieren over 1 uur, 1 minuut en 1 seconde weer gaan kantelen.

Wanneer de temperatuur of luchtvochtigheid te veel afwijken komt er een alarm piep en komt er in het display te staan wat er mis is.

Afbeelding

Omdat het meten van de 4 sensoren ongeveer 1 seconde duurt heb ik een tweede arduino pro mini gebruikt om de berekening van temperatuur en vocht te doen. Via een I2C bus verbinding wisselende de beide arduino's informatie uit over de gemeten waarden, aansturing in % en alarmen. Éen arduino is de master en de andere de slave.

Afbeelding

Dit hele handeltje heb ik in een houten bakje gemaakt met een plexiglas deksel zodat je de lampjes kan zien. De knopjes werken dwars door het glas heen. Ook het display zit gewoon aan de binnenkant geplakt. Er zit ook een klein voedings blokje is om het rechstreeks op 230V te kunnen aansluiten. Alleen de potmeters moeten natuurlijk door het dekseltje heen.

Afbeelding

De achterkant met de stekker voor de voeding en bedrading voor sensoren en kantel servo's.

Afbeelding

De voorkant waar je de twee arduino's kan zien met indicatie lampjes en potmeters.

Afbeelding

En nog een keer het hele spulletje met ook sensoren en kantel servo.

Afbeelding

De verwarming heb ik hier niet en de ultrasoon bevochtiger is nog onderweg. Ook moet de software nog iets worden aangepast maar dan is hij klaar.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

kadet
Contacteer:

Re: arduino broedmachine

Bericht door kadet » ma aug 10, 2015 3:08 pm

Leuk en ingenieus opgelost Luppie. :ugeek:
Ik mis alleen een kleine ventilator voor de luchtverdeling in de kast voor een gelijkmatige temperatuur beheersing.
Als je dit commercieel wilt maken neem dan een keer kontakt op met VDH Products bv in Roden.

Sukses en groet, Rob

han
Contacteer:

Bericht door han » ma aug 10, 2015 5:22 pm

Is er nog wel ruimte voor de vogels als ze uit het ei komen?

luppie
Beheerder
Contacteer:

Bericht door luppie » ma aug 10, 2015 6:30 pm

Dat kastje is de broedmachine zelf niet maar alleen de elektronika. De broedmachine is ter grote van een koelkast. De ventilator en verwarming zitten daar al in.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Theo
Lid
Contacteer:

Bericht door Theo » ma aug 10, 2015 10:11 pm

En wat zijn de materiaalkosten van het geheel ?

Maar het is een interessant project.

luppie
Beheerder
Contacteer:

Bericht door luppie » di aug 11, 2015 1:09 am

Theo de handel zoals op de foto kost totaal ongeveer 60 euro. Dit is inclusief snoertjes, stekkertjes. Ik heb ook veel spul uit voorraad zoals hout en plexiglas, schroefjes, krimpkous, soldeertin, printplaat, 230V stekker en snoer dus dat heb ik niet hoeven kopen.

Het maken van de software koste mij zeker 100 uur en dan komt het solderen en monteren etc er nog bij. Ik denk alles bij elkaar 150 uur werk.

De software is momenteel 540 regels lang (master + slave) maar er komt nog wat bij.

luppie
Beheerder
Contacteer:

Bericht door luppie » ma aug 31, 2015 8:30 pm

Ik heb mijn apparaat getest in een kartonnen doos. De bevochtiger was inmiddels binnen, dit is een soort dop die je op een petfles kun doen. Alle sensoren het ik op verschillende plekken in de doos geplakt, de bevochtiger en een warmtelamp geplaatst samen met een kleine ventilator.

bevochtiger aan.
Afbeelding

Hier het totaal plaatje.
Afbeelding

Hij werkt prima en de temperatuur en luchtvochtigheid bleven na het instellen van de PID netjes op een constante waarde. De warmtelamp en bevochtiger konden het samen niet warmer als 34 graden en 75% luchtvochtigheid krijgen. Ik denk dat een doos niet ideaal is als broedmachine.

Binnenkort ga ik deze op een echte broedmachine plaatsten en dan gaat hij als eerste een paar eieren van een java pauw uitbroeden.

edwin
Contacteer:

Bericht door edwin » ma jun 20, 2016 4:29 pm

Heel mooi project. Je kunt een doos prima gebruiken als broedmachine als je hem maar isoleert. Met polystyreen oid

Andy
Contacteer:

Bericht door Andy » vr mar 24, 2017 7:23 pm

Hallo, ik geef les aan 12-jarigen en was ook aan het denken om een broedmachine te besturen met arduino. Op het internet merkte ik dat jij al veel geëxperimenteerd hebt. Nu ben ik nog een echte arduino leek maar is het mogelijk om enkel een temperatuur en vochtigheidsmeting te doen en een simpele keermotor aan te sturen en de verwarmingskabel En een klein lampje laten branden als er op een knop wordt gedrukt zodat ze kunnen kijken maar ook dit moet niet noodzakelijk als daardoor alles nog moeilijker wordt. Dus geen ventilator en stomer. Is dit te realiseren? Mvg Andy

Andy
Contacteer:

Bericht door Andy » vr mar 24, 2017 7:25 pm

We zouden met arduino uno werken geloof ik we zijn deze lessen nog maar aan het uittesten.

Plaats reactie