Erikf schreef:
Niet ieder model heeft een volledig landingscircuit nodig (vb. easy glider, fun cub).
En ik denk dat je de vliegkwaliteiten van de piloot ook mee moet rekenen en hoe die met het model overweg kan.
...
Dus mijn mening samengevat: als er een noodzaak is om goed te landen zal ik zeker een volledig circuit vliegen en anders is het hoe het op dat moment uitkomt.
Dit is niet persoonlijk bedoeld, lees het dus in de context van het grotere geheel..!
Zelf kan ik me in bovenstaande niet zo goed vinden, schuimpjes worden in de regel gewoon aan de grond gekwakt.
Naarmate de modellen groter worden, is er zeker de behoefte om je gewoonweg aan bepaalde regels te houden.
De
regels zijn voor het behalen van je brevet uitgelegd, je erop beroepen dat je het niet wist gaat dus helaas niet op.
Slecht voorbeeld; het zal een lekker zooitje worden wanneer je in ene besluit dat je wil gaan spookrijden met je auto.
Je bepaalt namelijk niet zelf, of de regels die we met elkaar hebben opgesteld, op jouw van toepassing zijn.
Iedereen verwacht dat je je op een bepaalde manier gedraagt, ga je daarvan afwijken dan zijn problemen het gevolg.
Ik kan toch wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspellen dat;
wanneer je ooit eens besluit om bij een andere club te gaan vliegen er van je verwacht word dat je de regels kent (en je je eraan houd).
Dit gezegd hebbende, is er ook geen drol aan om continue circuitjes te vliegen en dat is ook zeker niet mijn insteek.
Het gaat mij er allen even om dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen.
Op zich is het goed dat dit naar voren komt en misschien moeten we dit eens met elkaar bespreken in een veiligheids-meeting ?!
Want het valt me op dat het op het op de club toch vrij vaak nogal ongeordend verloopt...
Iedereen doet maar waar hij zin in heeft, enige vorm van afspraken nakomen is er helaas niet of nauwelijks bij (binnen accu's aansluiten is zo'n voorbeeld)
Je leert jezelf zo helaas wel de verkeerde manieren aan, die je dan later weer moet afleren (voorkomen is hierbij echt beter dan genezen).
Dus, ga je landen of kom je laag over, volg dan het circuit. Dat is makkelijker voor jezelf en voor iedereen duidelijk en vermindert de kans op ellende.
(tenzij je verschrikkelijk nodig moet poepen natuurlijk
)
Misschien even ten overvloede, maar mijn reactie is uitsluitend bedoeld om dit met elkaar bespreekbaar te maken.
Edit's
11:30 Regeltje over brevet toegevoegd.
12:20 linkje verwerkt op basis van de opmerking van Max.