Dit weekend heb ik er een radioweekend van gemaakt. Hier komt even een erg technisch verhaal
De zender heb ik gemeten op vermogen en harmonischen en ik heb hier nog een uitdaging

Het uitgezonden vermogen is 20dBm (100mW) in plaats van 23 dBm (200 mW) hier kan ik wel mee leven. De harmonische is een ander verhaal: die is 20 dB zachter dan het zendsignaal en dat moet toch 50 dB zijn. Het komt erop neer dat de zender nog 1 mW aan harmonischen uitzend. Daar ga ik nog een filter voor zoeken.
Vanmorgen heb ik 2 CL antennes in elkaar gezet en samen met 2 dipool antennes die ik al eerder had gemaakt, heb ik wat testen gedaan.
Ik wilde weten wat het signaalverschil is tussen een antenne vertikaal en horizontaal (als het vliegtuig dus op z'n kant gaat)
Met twee dipool antennes zakt het signaal met 12dB als een antenne 90 graden kantelt. Volgens de theorie had dat 20 dB moeten zijn maar ik meet in een niet ideale omgeving. Het zendbereik is dan ongeveer 1/4 van wat het was, dus hier heb je hinder van.
Met 1 dipool en 1 CL zakt het signaal 5 dB en dat heeft een halvering van het bereik als gevolg. Dit merk je als je verder weg gaat vliegen.
Met 2 CL antennes is de demping 2 dB. Dat is een waarde waarvan ik zeg: verwaarloosbaar gezien de meetopstelling. Dus eigenlijk geen bereik verlies.
Conclusie: twee CL antennes werkt wel het best
Dus zolang ik nog geen richtantenne heb ga ik de twee CL antennes gebruiken. Als ik toe ben aan richtantennes ga ik een soortgelijke test houden.
De gebruikte antennes: