De OSD is binnen en voordat ik erin ga sleutelen ben ik deze eerst goed gaan testen. Dan weet ik tenminste dat als 'ie het niet goed doet dat het dan aan mijn kunsten ligt.
Gisteravond heb ik de stekkertjes aan de belangrijkste draadjes gesoldeerd zodat ik snel kan testen en ook makkelijk weer de camera op de zender kan aansluiten zonder OSD.
Als eerste heb ik de bijgeleverde USB kabel gebruikt om te kijken of er leven in de OSD zit. In de software kun je diverse soorten verbinding kiezen via verschillende COM-poorten. De COM-poort uitzoeken was zo gepiept, via configuratiescherm en systeem kon ik bij apparaatbeheer de poort vinden. Voor m'n laptop is dat COM4 en de PC COM2. Dan komt het type kabeltje, dat was een kwestie van proberen en zoals altijd is het de laatste in de rij: Sparkfun.
Volgende stap: de schermlayout uitlezen uit de OSD, dat ging simpel en het opslaan van deze in een BIN file ook dus ik heb nu in ieder geval een backup.
Dan volgt de voorbereiding voor het echte werk: de stekkertjes controleren of het echt goed is aangesloten en dan aansluiten op de accu. Nu gaat het spannend worden, hoeveel spanning kan de OSD hebben? Er mag een lipo van 3S op dus dat heb ik maar gedaan. Zender en camera op de OSD aangesloten en dan het moment of er rook uit komt of niet: de accu erop. Op m'n monitor kwam netjes de welkomsttekst en nadat ik op het knopje op de OSD heb gedrukt kwam netjes het OSD scherm.
Alleen af en toe valt het beeld weg.................. zal wel de radioverbinding zijn, reflecties of zo.
Als ik de camera en zender aan laat maar de OSD uit dan blijf ik toch gewoon beeld houden dus voor uitval van de OSD hoef ik niet bang te zijn. Wel valt me op dat de spanningindicatie aangeeft dat ik de motoraccu heb aangesloten. Dat is opzich niet erg want dit is in het beeld zo aantepassen door een andere icoon voor te zetten.
Nu wil ik weten of de andere aansluiting voor het meten van de accuspanning ook werkt. Dus hierop een 4S accu aangesloten en ja hoor dit werkt ook.
ondertussen was er steeds vaker geen beeld totdat het beeld helemaal niet meer terug kwam

alle accuspanningen waren OK dus daar lag het niet aan. Dan maar eerst naar bed en zien we morgen verder.
Dus de volgende dag vol spanning alles weer aangesloten en

het werkt nog niet. Na wat puzelen en draden controleren blijkt de + draad van de zender te zijn afgebroken

Na kort soldeerwerk had ik weer beeld
Verder met de testen: GPS werkt dat wel naar behoren. Het hele zwikje bij het raam in de hoop dat de signalen niet te veel gedempt worden door het glas. En inderdaad dit werkt ook. De HOME knop in gedrukt en de afstand tot huis is 0 meter. De testopstelling naar buiten brengen moest even voorzichtig omdat het regende dus het moest ook nog een op een droog plekje liggen. En ziedaar de afstand tot HOME is 30 meter................... nou, zo groot is de tuin ook weer niet maar dat zal wel komen door meetfouten van de GPS.
Tot zover ben ik tevreden en is de 50 Euro beslist de moeite waard. Nu ga ik nog een andere schermlayout maken, 1 voor vliegen en 1 voor rijden en dan is het klaar voor gebruik.
Nog even wat fotos van de testopstelling en wat je ervan op de monitor ziet.