Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1731
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door luppie » zo feb 19, 2012 10:02 pm

Je mag mijn gps tracker wel een keer mee nemen in het vliegtuig dan weet je meteen exact hoe ver en waar je hebt gevlogen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo feb 19, 2012 10:06 pm

Doen we...

Bij de eerst volgende mogelijkheid..( qua weer )

gr.
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo feb 26, 2012 9:25 pm

Vandaag ben ik weer eens met antennes bezig geweest. Ik had nu de beschikking over meetapparatuur voor antennes en die had ik hard nodig bij het bouwen van een biquad antenne. De maten die op diverse plaatsen op het internet worden gegeven klopten niet helemaal :( dus ik moest veel experimenteren voor ik de juiste maten had. Ten opzichte van een dipool geeft deze 8 dB meer ontvangstsignaal dus voor mij wel goed genoeg.
Meteen wat metingen gedaan aan de cloverleaf antenne en die blijkt beter te werken dan een gewone dipool.

De zendfrequentie heb ik ook aangepast, deze is nu 1280 MHz en valt midden in het ATV gedeelte van de amateurband.
Komende weekend ga ik weer vliegen en dan gelijk de praktijk test doen van de FPV spullen.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo mar 04, 2012 1:21 pm

Zaterdag lekker wezen testen.................
Les 1: camera onder het model werkt niet. Het vuil zat al op de lens voordat ik de lucht in was :(
Les 2: Ander nadeel, de zendantenne was zo laag bij de grond dat het bereik bij start en landing bar slecht was.
Dus het spulletje gaat boven op de vleugel komen.

Voor de ontvanger had ik twee antennes mee om te testen, de cloverleaf en de biquad (op de foto)
Van beide blijkt de biquad toch het beste te werken dus deze laat ik maar op de ontvanger.

Afbeelding

Wat zaterdag ook leuk was Gert en ik gebruiken allebei een ontvanger die we op veel kanalen kunnen afstemmen. Hierdoor kunnen we dus bij elkaar meekijken. We hadden ook even kijkers toen Gert aan het vliegen was en ze keken op m'n laptop mee wat Gert aan het doen was.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo mar 04, 2012 1:58 pm

Gisteren ben ook ik weer lekker aan het FPV-en geweest. Mijn videobereik hebben we al diverse malen (en tot volle tevredenheid) getest. Echter het bereik van mijn zender nog niet ;) Dus gisteren gewoon de stoute schoenen aangetrokken, een schone Pamper om, en Luppies GPS aan boord, en gewoon van me af gevlogen tot de besturing ging haperen. Voor mijn gevoel was ik al een aardig eind weg 600-700 meter, toen netjes de failsafe het overnam, en de kist een seconde lang niet meer reageerde. :o Gauw een stap naar voren, en de zender de lucht in, en ziedaar we hadden weer verbinding...direct rechtsomkeert, en weer terug gefladderd..
Hopende op een afstand die ergens richting de 900 - 1000 meter zou uitkomen. :)
Gisteravond heb ik Luppie nog even gesproken, en de geschatte afstand was ongeveer 675 meter.. ( al zittend op het FPV bankje )

Mijn bedoeling is om voor een volgende test de FRSKY module met Telemetrie in mijn oude Multiplex Cokpitt MM te bouwen om te zien of dit verbetering opleverd. Het voordeel van deze module is dat hij begint te piepen als het bereik minder dreigt te worden.

Op het onderstaande plaatje heb ik aangegeven waar ik ongeveer dacht te vliegen toen het signal van mijn zender het begaf..

De afstand tot nu toe...

Afbeelding
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo mar 04, 2012 8:24 pm

Zo de telemetriemodule is gemonteerd in
Mijn cockpitt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Send from my iPhone
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1731
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door luppie » ma mar 05, 2012 3:25 pm

Ik ben benieuwd!
Het bereik van de zender valt me eigenlijk wel behoorlijk tegen. Nu vraag ik me af hoe ver ik kan. Het is dan wel een ander merk maar ik wil nog wel eens de hoogte opzoeken en het is dan wel lullig als je dan opeens je vliegtuig niet meer kunt sturen.
Nu is 600m best ver omdat je het vliegtuig dan al bijna niet meer niet maar toch
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » ma mar 05, 2012 8:22 pm

Niet dat ik het goed wil praten, ik ben er zelfs van geschrokken, maar ik vraag me af of iemand bij ons op de club wel eens zo hoog, of zo ver weg is gevlogen. Al zittend op een bankje...hahaha
Het is niet zo dat ik dit nu een fantastische prestatie vind, integendeel ! Ik had verwacht dat ik minstens de 1000 meter zou halen.

Ik ben wel benieuwd of iemand anders het aandurft zo ver weg te vliegen. Ik stel mijn FPV set ter beschikking.. ;) Dus videozender op je kist, bril op en gaaaaan...

Misschien een laatste test met de antenne op de zender vertikaal.. kijken wat het dan word. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik de antenne's in mijn FPV kist vertikaal of horizontaal opgesteld heb. Indien dit inderdaad gekruisd is dan vind ik 600 meter nog niet verkeerd ! ;)
Dus de zendantenne horizontaal, en de ontvangerantennes vertikaal.
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » wo mar 07, 2012 9:31 pm

Zaktindegeute schreef:Ik ben wel benieuwd of iemand anders het aandurft zo ver weg te vliegen. Ik stel mijn FPV set ter beschikking.. ;) Dus videozender op je kist, bril op en gaaaaan...
Ze happen nog niet erg ;)


Hieronder een plaatje van waar de camera gaat komen. Het platformpje is in aanbouw:
Het haakt voor aan de vleugel en achter de vleugel zit het met een plastic boutje vast aan de romp. Het zou moeten werken :)

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » wo mar 07, 2012 10:59 pm

Ziet er goed uit Erik...hoe is het met de zieke ? al weer een beetje aan de beterende hand ? Volgens sommigen schijnt het snel lente te worden, dus nog even afwerken en uitproberen.. ! Ik heb nog een andere troef om te kijken of de reikwijdte met m'n Spektrum verbeterd kan worden. Ik zal eens proberen of het mogelijk is m'n video zender ( of de antenne ) op een andere plek te plakken, om te zien of de reikwijdte beter is. En natuurlijk de volgende keer de zendantenne vertikaal opstellen..Eens zien wat er gebeurd..

Nog een kleine tip, in ouwe audio apparatuur (cassettedecks en dvd spelers) vind je nog wel eens van die zachte kleine rubber ringetjes, deze zou ik gebruiken om de camera trillingsvrij op te hangen.. ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie