Zelf een benzine motor maken..kan dat??
Geplaatst: ma feb 24, 2014 11:13 am
Zelf een benzine motor maken..kan dat??
Om met het goeden nieuws te beginnen: ja volgens mij kan dat (heb er nu zeker 15 "gemaakt"). Het slechte nieuws is dat je er een stevige bankschroef, wat eenvoudig metaalbewerkings gereedschap, een kolomboormachine een collega/kennis met een eenvoudig draaibankje voor een uurtje werk en 60 á 100 euries voor nodig bent. Lijkt je dat haalbaar dan zou je dit stukkie onder deze titel de komende tijd kunnen volgen.
Allereerst iets over benzine motoren in het algemeen voor wat wij zo al toepassen. De stukjes wonder van techniek die kant en klaar te koop zijn, liggen voor zelfbouw op een enkele uitzondering na niet binnen bereik van de eenvoudige doe het zelver. Ook meercilinder motoren zijn vaak een te complex gebeuren. Maar wanneer je zelf wat wilt experimenteren met bv één cilinder motoren van bv zo ongeveer 20 tot 80 cc dan zijn er goede mogelijkheden.
Even de 2 soorten motoren:
4 takt: complexer, zwaarder, stiller en technisch interessanter.
2 takt: krachtiger, eenvoudiger, lichter, zijn relatief eenvoudig maar moeten een beter uitlaatsysteem hebben.
Verder kan een tweetakt beide kanten op draaien wat van groot belang kan zijn dus we houden het maar eens even op de "bouw" van een tweetakt.
Voor dat ik dit gedeelte afsluit toch even het geheim van de smit: we gaan de komende tijd bekijken hoe je van een tuinmachine of kettingzaag tot een zeer acceptabele modelvliegtuig motor komt.
Wordt vervolgt...
Om met het goeden nieuws te beginnen: ja volgens mij kan dat (heb er nu zeker 15 "gemaakt"). Het slechte nieuws is dat je er een stevige bankschroef, wat eenvoudig metaalbewerkings gereedschap, een kolomboormachine een collega/kennis met een eenvoudig draaibankje voor een uurtje werk en 60 á 100 euries voor nodig bent. Lijkt je dat haalbaar dan zou je dit stukkie onder deze titel de komende tijd kunnen volgen.
Allereerst iets over benzine motoren in het algemeen voor wat wij zo al toepassen. De stukjes wonder van techniek die kant en klaar te koop zijn, liggen voor zelfbouw op een enkele uitzondering na niet binnen bereik van de eenvoudige doe het zelver. Ook meercilinder motoren zijn vaak een te complex gebeuren. Maar wanneer je zelf wat wilt experimenteren met bv één cilinder motoren van bv zo ongeveer 20 tot 80 cc dan zijn er goede mogelijkheden.
Even de 2 soorten motoren:
4 takt: complexer, zwaarder, stiller en technisch interessanter.
2 takt: krachtiger, eenvoudiger, lichter, zijn relatief eenvoudig maar moeten een beter uitlaatsysteem hebben.
Verder kan een tweetakt beide kanten op draaien wat van groot belang kan zijn dus we houden het maar eens even op de "bouw" van een tweetakt.
Voor dat ik dit gedeelte afsluit toch even het geheim van de smit: we gaan de komende tijd bekijken hoe je van een tuinmachine of kettingzaag tot een zeer acceptabele modelvliegtuig motor komt.
Wordt vervolgt...