Quad monocopter / vliegende rotor
Geplaatst: za jan 15, 2022 7:45 pm
Ik heb het "monocopter" project weer eens opgestart al was ik hier al wel langer wat mee aan het experimenteren.
Het belangrijkste voordeel van dit soort vliegtuigen is dat het de meest simpele vliegmachines zijn die er bestaan met de mogelijkheid maar één bewegend deel te hebben namelijk de motor. Hiermee is dan toch volledige besturing van hoogte en richting mogelijk. Ook zijn ze heel efficiënt omdat de gehele constructie mee doet in het produceren van lift. In tegenstelling tot normale helikopters waarbij er een enorme romp onder de wieken hangt en hij ook nog eens 10% van zijn vermogen in de staartrotor moet stoppen om het ongewenst draaien van de romp tegen te gaan.
Het doel is een vliegende propeller met één, twee of vier vleugels die de zelfde vliegeigenschappen kan hebben als een (modelbouw) helikopter.
Tot nu toe is het gelukt om een vliegende propeller te maken waarbij een motortje met propeller het geheel laat draaien.
Hieronder twee variaties met één of twee motortjes. En één met een stuurflap achter de motor en één met roeren op de vleugel.
Er waren een aantal problemen die ik met een nieuw model probeer te verhelpen
-het voorttrekken van de vleugel door de lucht doormiddel van het motortje met propeller leek niet heel efficiënt en gaf
trilling.
-het sturen lukte tot nu toe alleen langzaam en alle stuurinput was nodig om het rondzwerven in de lucht tegen te gaan
-Een stuuractie doet het geheel kantellen waardoor het digitale kompas niet meer het noorden (oftewel de voorkant van
het vliegtuig) kan vinden
Dit keer wil ik het anders aanpakken en wil ik niet meer een motortje met propeller maar ik wil dat de motor het geheel rechtstreeks aan drijft en dus rond laat draaien. Hierdoor kom je automatisch uit op een ontwerp twee contra roterende propellers. De as van de motor laat de bovenste propeller draaien en aan de onderkant van de motor komt een identieke propeller (of een anders formaat wanneer je een ander toerental wil hebben als de bovenste propeller).
Ik heb op zoek geweest naar een geschikt motortje maar het toerental is altijd veel te hoog om rechttreeks een propeller op de as te zetten van dit grote formaat. Het toerental moet ongeveer 10 tot 15 omwentelingen per seconde zijn. Dus er moet een vertraging in komen.
Hieronder een concept tekening met hoe het er uit moet gaan zien
hieronder mijn eerste ontwerp van de vertraging. Hierin zit alle elektronica zoals motor, esc, ontvanger, accu, arduino met compas en signaal lampjes voor status. Ook een zeer snelle servo voor aansturing van één vleugel paar.
onderkant van de vertraging
bovenkant met het motortje er nog even los bij
losse onderdelen uit de tekening
De onderdelen met de 3Dprinter gemaakt en gemonteerd
concept tekening met dit bakje als basis
uiteindelijk drie grote problemen met dit ontwerp
-het had nog steeds een veel te hoog toerental van 4060rpm op 3S accu
-het bakje was niet te balanceren met de onderdelen er in
-het gaf enorm veel herrie wanneer hij draaide.
Het belangrijkste voordeel van dit soort vliegtuigen is dat het de meest simpele vliegmachines zijn die er bestaan met de mogelijkheid maar één bewegend deel te hebben namelijk de motor. Hiermee is dan toch volledige besturing van hoogte en richting mogelijk. Ook zijn ze heel efficiënt omdat de gehele constructie mee doet in het produceren van lift. In tegenstelling tot normale helikopters waarbij er een enorme romp onder de wieken hangt en hij ook nog eens 10% van zijn vermogen in de staartrotor moet stoppen om het ongewenst draaien van de romp tegen te gaan.
Het doel is een vliegende propeller met één, twee of vier vleugels die de zelfde vliegeigenschappen kan hebben als een (modelbouw) helikopter.
Tot nu toe is het gelukt om een vliegende propeller te maken waarbij een motortje met propeller het geheel laat draaien.
Hieronder twee variaties met één of twee motortjes. En één met een stuurflap achter de motor en één met roeren op de vleugel.
Er waren een aantal problemen die ik met een nieuw model probeer te verhelpen
-het voorttrekken van de vleugel door de lucht doormiddel van het motortje met propeller leek niet heel efficiënt en gaf
trilling.
-het sturen lukte tot nu toe alleen langzaam en alle stuurinput was nodig om het rondzwerven in de lucht tegen te gaan
-Een stuuractie doet het geheel kantellen waardoor het digitale kompas niet meer het noorden (oftewel de voorkant van
het vliegtuig) kan vinden
Dit keer wil ik het anders aanpakken en wil ik niet meer een motortje met propeller maar ik wil dat de motor het geheel rechtstreeks aan drijft en dus rond laat draaien. Hierdoor kom je automatisch uit op een ontwerp twee contra roterende propellers. De as van de motor laat de bovenste propeller draaien en aan de onderkant van de motor komt een identieke propeller (of een anders formaat wanneer je een ander toerental wil hebben als de bovenste propeller).
Ik heb op zoek geweest naar een geschikt motortje maar het toerental is altijd veel te hoog om rechttreeks een propeller op de as te zetten van dit grote formaat. Het toerental moet ongeveer 10 tot 15 omwentelingen per seconde zijn. Dus er moet een vertraging in komen.
Hieronder een concept tekening met hoe het er uit moet gaan zien
hieronder mijn eerste ontwerp van de vertraging. Hierin zit alle elektronica zoals motor, esc, ontvanger, accu, arduino met compas en signaal lampjes voor status. Ook een zeer snelle servo voor aansturing van één vleugel paar.
onderkant van de vertraging
bovenkant met het motortje er nog even los bij
losse onderdelen uit de tekening
De onderdelen met de 3Dprinter gemaakt en gemonteerd
concept tekening met dit bakje als basis
uiteindelijk drie grote problemen met dit ontwerp
-het had nog steeds een veel te hoog toerental van 4060rpm op 3S accu
-het bakje was niet te balanceren met de onderdelen er in
-het gaf enorm veel herrie wanneer hij draaide.