Ik heb zijn broertje in huis liggen Sander samen met nog 5 andere servo's met een nog hogere snelheid.
Maar hoe kom ik tot een vliegend ontwerp? Ik heb voor mezelf wat dingen opgeschreven zodat je dingen kan aanpassen om tot een goed model te komen.
Hieronder een plaatje waarin ik alles heb gezet wat invloed heeft (denk ik) op een stabiel/vliegend ontwerp.
En hier zie je direct een paar problemen want ze hebben allemaal invloed op elkaar op een negatieve manier.
bijvoorbeeld:
Draaisnelheid V invalshoek
een kleine invalshoek geeft een hoge draaisnelheid (weinig weerstand)geen lift
Draaisnelheid V gewicht
hoe zwaarder hoe harder hij moet draaien meer vermogen nodig
Draaisnelheid V vermogen
hoe meer vermogen hoe harder hij kan draaien krachten nemen toe
gewicht V invalshoek
een hoog gewicht heeft een grote invalshoek nodig om te kunnen dragen meer vermogen nodig
vermogen V gewicht
meer vermogen betekend meer gewicht meer invalshoek nodig
enz enz...
het lijkt elkgeval dat hij hard moet draaien om stabiel te zijn. Helaas komt er dan al snel onbalans in de propeller en ook nemen de krachten op het geheel snel toe.
Dan moet hij elkgeval niet te zwaar zijn. Je kan dan niet meer hard draaien door gebrek aan vermogen en gebrek aan sterkte.
dan maar een grote vleugel. dat geeft snel veel luchtweerstand waardoor de draaisnelheid (stabiliteit) minder word.
dan maar meer vermogen. dat geeft meer gewicht maar ook word het geheel veel gewelddadiger. meer kans op schade bij een botsing
enz enz enz....
kortom ik moet weten bij welk gewicht welke draaisnelheid hoort en welke invalshoek daar bij hoort. Dan kan ik net zo lang prutsen totdat ik het gewenste vermogen en vleugeloppervlak heb. Dan moet ik ook nog weten hoe ver dat vermogen vanaf het zwaartepunt moet komen om hem de juiste snelheid te geven.
Toen ik er aan begon leek mij het ontwerp van de vleugel het makkelijkste deel

Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.