Eigenlijk is het een inkoppertje want de juiste info hierover is op de site van APC te vinden,
Maar ondanks dat zie ik het op het veld wel eens fout gaan met veel gebrom in de lucht en dan komen de discussies los.
APC is daar duidelijk over en dat heb ik onderstaand vrij vertaald.
https://www.apcprop.com/technical-infor ... dvisories/
Balanceren (APC) Propellor.
Het is raadzaam dat het geboorde gat (drilled hole) niet wordt gebruikt voor het controleren van de balans omdat het soms niet zo recht is als het zou moeten zijn. In plaats daarvan gebruik je het precisie geboorde gat (precision molded hole) aan de achterzijde. Aan deze kant moet het taps toelopende deel van de kegel worden gebruikt. De balans as (balance pin) moet kleiner zijn dan het geboorde gat (drilled hole). Eventueel boor je dat groter. De balans as raakt dus nergens de propellor! Aan de voorzijde wordt de kegel gebruikt met de platte kant tegen de propellor evt. met een ring er tussen.
Let op dat de ring (washer) hetzelfde gat maat heeft als de as anders zakt hij onderuit en is er onbalans.
Je ziet duidelijk in de afbeelding dat er aan de achterzijde van de prop een kegeltje met de punt naar voren wijst alleen in het precisie gat en aan de voorzijde de platte kant van de kegel (evt. met ring) op de prop. Vaak wordt aan de voorzijde de kegel ook in het propgat gezet wat dus fout is. Alleen het precisie gat (precision molded hole) zit in het hart van de propellor de anderen kunnen afwijken. Soms raakt de achterste kegel het boorgat (drilled hole) wat dus ook fout is. Is dat het geval doe dan tijdelijk een extra bijgeleverde vulring in het precisie gat. Ook is van belang dat de balans as de prop nergens raakt en de kegels goed naar elkaar gedrukt zijn anders zakt de prop scheef. Voor het balanceren mag de vulring (locating ring) aan de achterzijde gemonteerd zijn. (staat niet in de afbeelding)
Als uw propeller een correctie nodig heeft, is het raadzaam dat materiaal wordt verwijderd van het bovenste of onderste vlak op het puntje van het te zware blad. Een stukje tape kan ook worden toegevoegd aan het lichte blad, alleen aanbevolen voor elektrische toepassingen.
De montage van de propellor.
Hier boven is de montage simpel afgebeeld. Veelal gebeurd dat met een propadaptor met spankop. Let daarbij op dat de spankop de prop nergens raakt deze moet met de juiste (locating ring) vulring in het precisie gat komen. Het Through hole is dus altijd groter zijn dan de spankop/motoras.
Als er een washer (ring) gebruikt wordt dan moet die het zelfde gat hebben als de spankop/motoras anders zakt hij naar een kant en is er weer onbalans.
APC propeller balanceren en monteren
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
APC propeller balanceren en monteren
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden