6volt servo's. Test 5cel NiMh vs 2s LiFePo4
Geplaatst: vr okt 29, 2021 12:31 pm
Omdat ik nog een aantal toestellen heb met 'laag' voltage servo's ben ik eens gaan googlen wat de mogelijkheden zijn om deze toch op LiFePo4 2s te laten werken zonder BEC.
Een BEC wil ik niet gebruik icm LiFePo4. Tijdens het programmeren van een zwever kwam ik er achter dat het spanningsverschil van LiFePo4 naar 6.0v door de Castle bec te laag is waardoor de bec bij een iets lagere lifepo spanning al uitgeschakelde!! Blij dat ik er nu achterkom en niet in de lucht
Bij gebruik van een 2s LiPo accu is dit probleem er niet.
Laag voltage servo's zijn er met 4.8V en 6.0v aanduiding.
De eerste vraag die je moet proberen te beantwoorden is wat wordt er met dat voltage bedoeld.
Is het echt MAX 4.8v / 6.0v of wordt het gebruik van een 4 cel / 5 cel NiMH bedoeld.
Nominale spanning van NiMH is 1,2v per cel. 4 cel NiMH is dus 4.8v en 5 cel NiMH is 6.0v
Het merendeel van de informatie gaat uit van het 2e.
De 4.8v servo voor max 4 cel NiMH en de 6.0v servo voor max 5 cel NiMH.
Als een 6.0v servo gevoed mag worden met een 5 cel NiMH rijst direct de vraag of deze dan ook vanuit een 2s LiFePo4 gevoed kan/mag worden. Nee zegt de één want een 2S LiFePo heeft een nominale spanning van 6.6v. Dit is hoger dan 6.0 dus dat kan niet. Ja zegt de ander want de 5 cel NiMH komt met een hogere spanning van de lader (max 7.5v) dan een 2s LiFePo4 (max 7.2v)
Daarom in eerste instantie de volgende testen gedaan:
(Beide accu's worden tijdens de testen opgeladen en ontladen met de Junsi 4010 duo lader)
Test 1 - maximale laadspanning
NiMH 2000mAh 5 cel - 6V
LiFePo 2000 mAh 2S - 6.6V
Direct na afslaan lader:
NiMH = 7.38v
LiFePo4 = 7.18v
Dus inderdaad, NiMH bereikt een hogere maximale spanning
Test 2 - maximale spanning na rust
Beide accu's 30min laten liggen.
NiMH = 7.06v
LiFePo4 = 6.76v
NiMH blijft hoger in spanning
Test 3 - ontladen met 0,1A
NiMH LiFePo
na 1min 7,03 6,74
2 7,02 6,68
3 7,01 6,66
4 7,00 6,65
5 6,99 6,64
10 6,96 6,62
15 6,94 6,61
30 6,86 6,60
De NiMH blijft hoger in spanning.
Test 4 - ontladen verhoogd van 0,1A naar 0,5A (zonder eerst opnieuw te laden)
NiMH LiFePo
na 5min extra ontladen 6,63 6,55
10 6,54 6,55
15 6,49 6,55
30 6,40 6,55
Pas na 30 min op 0,1A en 10 min op 0,5A ontladen komt de spanning van de NiMH (6.54v) onder de spanning van de 2s LiFePo
Test 5 - opnieuw opladen en 12uur laten liggen (simulatie de dag voor vliegen opladen)
Direct na lading
NiMH = 7,44
LiFePo = 7,18
Na 12uur liggen hebben de packs de volgende spanning:
NiMH = 7,00
LiFePo = 6,71
Test 6 - na 12 uur liggen ontladen met 0,5A (simulatie vliegen met zwever)
Na 5 seconden een belasting van 0,5A dalen de spanning als volgt:
NiMH = 6,82
LiFePo = 6,60
LiFePo bereikt dus snel zijn nominale spanning, terwijl NiMH nog 0,8v boven zijn nominale spanning blijft
Spanningen zijn als volgt : aantal minuten - spanning NiMH - spanning LiFePo - afgelezen mAh ontrokken
15min 6,48v 6,55v 130mAh
30min 6,36v 6,54v 250mAh
45min 6,31v 6,54v 380mAh
60min 6,28v 6,53v 500mAh
90min 6,19v 6,49v 750mAh
120min 6,01v 6,48v 1000mAh
150min 5,88v 6,46v 1250mAh
Conclusies
- NiMH bereikt een hogere eindspanning dan LiFePo. Veel hoger dan de 6.0v 'servo spanning'
- NiMH bereikt de 6.0V spanning pas na 2uur ontladen met 0,5A
- LiFePo bereikt een lagere eindspanning en zakt sneller naar 6,6V
Blijft de vraag:
Waarom zou een 6.0v servo dan niet door een LiFePo zonder bec gevoed mogen worden?
Misschien omdat LiFePo gedurende langere tijd een spanning boven de 6,4V behoudt?
Dus is de langdurige hogere nominale spanning van 2s LiFePo4 slechter dan de kortere hogere eindspanning van een 5 cel NiMH??
Steeds meer piloten vliegen zonder problemen op 2s LiFePo zonder bec.
Voor grotere standaard servo's (b)lijkt dit ook de te kunnen.
Maar is dit ook veilig voor de kleinere mini / micro servo's? Producenten laten zich alleen uit over de 4.8 of 6.0v
Vervolg
Mijn volgende test zal zijn om de LiFePo spanning te reduceren met drie diodes. Onderdelen zijn onderweg.
Spanningsval zou ongeveer 0,7v moeten zijn. Dan zou je met de 2s LiFePo een uitgangsspanning hebben die zeer snel na aansluiten op 5.9v komt en tijdens grootste deel rond de 5.8v ligt.
Een BEC wil ik niet gebruik icm LiFePo4. Tijdens het programmeren van een zwever kwam ik er achter dat het spanningsverschil van LiFePo4 naar 6.0v door de Castle bec te laag is waardoor de bec bij een iets lagere lifepo spanning al uitgeschakelde!! Blij dat ik er nu achterkom en niet in de lucht
Bij gebruik van een 2s LiPo accu is dit probleem er niet.
Laag voltage servo's zijn er met 4.8V en 6.0v aanduiding.
De eerste vraag die je moet proberen te beantwoorden is wat wordt er met dat voltage bedoeld.
Is het echt MAX 4.8v / 6.0v of wordt het gebruik van een 4 cel / 5 cel NiMH bedoeld.
Nominale spanning van NiMH is 1,2v per cel. 4 cel NiMH is dus 4.8v en 5 cel NiMH is 6.0v
Het merendeel van de informatie gaat uit van het 2e.
De 4.8v servo voor max 4 cel NiMH en de 6.0v servo voor max 5 cel NiMH.
Als een 6.0v servo gevoed mag worden met een 5 cel NiMH rijst direct de vraag of deze dan ook vanuit een 2s LiFePo4 gevoed kan/mag worden. Nee zegt de één want een 2S LiFePo heeft een nominale spanning van 6.6v. Dit is hoger dan 6.0 dus dat kan niet. Ja zegt de ander want de 5 cel NiMH komt met een hogere spanning van de lader (max 7.5v) dan een 2s LiFePo4 (max 7.2v)
Daarom in eerste instantie de volgende testen gedaan:
(Beide accu's worden tijdens de testen opgeladen en ontladen met de Junsi 4010 duo lader)
Test 1 - maximale laadspanning
NiMH 2000mAh 5 cel - 6V
LiFePo 2000 mAh 2S - 6.6V
Direct na afslaan lader:
NiMH = 7.38v
LiFePo4 = 7.18v
Dus inderdaad, NiMH bereikt een hogere maximale spanning
Test 2 - maximale spanning na rust
Beide accu's 30min laten liggen.
NiMH = 7.06v
LiFePo4 = 6.76v
NiMH blijft hoger in spanning
Test 3 - ontladen met 0,1A
NiMH LiFePo
na 1min 7,03 6,74
2 7,02 6,68
3 7,01 6,66
4 7,00 6,65
5 6,99 6,64
10 6,96 6,62
15 6,94 6,61
30 6,86 6,60
De NiMH blijft hoger in spanning.
Test 4 - ontladen verhoogd van 0,1A naar 0,5A (zonder eerst opnieuw te laden)
NiMH LiFePo
na 5min extra ontladen 6,63 6,55
10 6,54 6,55
15 6,49 6,55
30 6,40 6,55
Pas na 30 min op 0,1A en 10 min op 0,5A ontladen komt de spanning van de NiMH (6.54v) onder de spanning van de 2s LiFePo
Test 5 - opnieuw opladen en 12uur laten liggen (simulatie de dag voor vliegen opladen)
Direct na lading
NiMH = 7,44
LiFePo = 7,18
Na 12uur liggen hebben de packs de volgende spanning:
NiMH = 7,00
LiFePo = 6,71
Test 6 - na 12 uur liggen ontladen met 0,5A (simulatie vliegen met zwever)
Na 5 seconden een belasting van 0,5A dalen de spanning als volgt:
NiMH = 6,82
LiFePo = 6,60
LiFePo bereikt dus snel zijn nominale spanning, terwijl NiMH nog 0,8v boven zijn nominale spanning blijft
Spanningen zijn als volgt : aantal minuten - spanning NiMH - spanning LiFePo - afgelezen mAh ontrokken
15min 6,48v 6,55v 130mAh
30min 6,36v 6,54v 250mAh
45min 6,31v 6,54v 380mAh
60min 6,28v 6,53v 500mAh
90min 6,19v 6,49v 750mAh
120min 6,01v 6,48v 1000mAh
150min 5,88v 6,46v 1250mAh
Conclusies
- NiMH bereikt een hogere eindspanning dan LiFePo. Veel hoger dan de 6.0v 'servo spanning'
- NiMH bereikt de 6.0V spanning pas na 2uur ontladen met 0,5A
- LiFePo bereikt een lagere eindspanning en zakt sneller naar 6,6V
Blijft de vraag:
Waarom zou een 6.0v servo dan niet door een LiFePo zonder bec gevoed mogen worden?
Misschien omdat LiFePo gedurende langere tijd een spanning boven de 6,4V behoudt?
Dus is de langdurige hogere nominale spanning van 2s LiFePo4 slechter dan de kortere hogere eindspanning van een 5 cel NiMH??
Steeds meer piloten vliegen zonder problemen op 2s LiFePo zonder bec.
Voor grotere standaard servo's (b)lijkt dit ook de te kunnen.
Maar is dit ook veilig voor de kleinere mini / micro servo's? Producenten laten zich alleen uit over de 4.8 of 6.0v
Vervolg
Mijn volgende test zal zijn om de LiFePo spanning te reduceren met drie diodes. Onderdelen zijn onderweg.
Spanningsval zou ongeveer 0,7v moeten zijn. Dan zou je met de 2s LiFePo een uitgangsspanning hebben die zeer snel na aansluiten op 5.9v komt en tijdens grootste deel rond de 5.8v ligt.