Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo feb 05, 2012 10:08 pm

De prop zal inderdaad te zien zijn maar in hoeverre dit het beeld zal verstoren wil ik nog bekijken. De montage onder het model was de eenvoudigste omdat daar al een bevestiging zit voor een dropbakje.
Andere optie is inderdaad op de vleugel maar daar moet ik nog even iets op vinden.
Ik wil wel iets om de camera hebben vanwege het vuil die de prop over het model blaast. Met het snertvliegen heb "het halve weiland" aan modder van het model kunnen poetsen :D


Nog even het sneeuwfilmpje van gisteren:

http://www.youtube.com/watch?v=8CHOzuQVO9w
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » do feb 09, 2012 3:47 pm

Aangezien de door mij in elkaar gesoldeerde Clover-Leaf antenne niet echt goed gelukt was ( ik kwam een paar handjes te kort) Maar even een ander soort antenne in elkaar gebakken... De zogenaamde "Inverted Vee Antenne"

Gebruikte materialen:
1 x coax RG316 met SMA connector
1 geperst triplex steuntje in vorm geschuurd voor de benodigde hoek van 120º
2 stukjes krimpkous
2 stukjes verkoperd lasdraad

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


De lengte van de straler waar de kern aan gesoldeerd zit moet nog ingekort worden, omdat het stukje coax-kabel wat niet afgeschermd is met de buitenmantel ook "meedoet" als gedeelte van de straler

Afbeelding


Afbeelding



De formule om de lengte van de beide dipool elementen te berekenen:
6985:Frequentie (mHz) = de lengte in Cm's

En dus: 6985 : 1160 mHz ( mijn kanaal 9) = 6.0215517 cm (6.021) met de schuifmaat.

Afbeelding

De antenne dient rechtop gemonteerd te worden, met in dit geval het gedeelte met de rode krimpkous naar boven.
Weer iets nieuws om te testen ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » do feb 09, 2012 7:45 pm

Ha, je bent weer lekker aan het knutselen geweest zie ik. Zie ik een bouwavond aankomen voor de cloverleaf antenne? ;)
Ik voor jou ook nog een stukje coax liggen met 2 SMA connectoren erop. Het is die harde coax die ik je laatst liet zien, kun je ook dat eens proberen.

Inmiddels ben ik ook weer wat verder, een propellor test en het bouwen van het camerabakje.
Jullie merkten terecht op dat de propellor weleens het beeld zou kunnen verstoren dus voordat ik verder ging met het bakje ben ik dit even gaan testen. Het valt zo op het eerste gezicht enorm mee, het hing wel even af van met welke format ik de opnames maakte maar met de AVI ging het ruim voldoende. Nu nog kijken hoe het gaat als het model echt vliegt.

Omdat de "propellortest" geslaagd was ging ik verder met het bakje voor de camera:

Afbeelding

Afbeelding

De cloverleafantenne staat inderdaad op z'n kant. Dit heb ik gedaan omdat er onder het model te weinig ruimte is voor de antenne bij de landing op gras. wat ik verwacht van deze opstelling is dat de antenne haaks op het vliegtuig het minste signaal zend. De antenne heeft een stralingspatroon van een donut dus recht boven en recht onder de antenne is de minste energie. Ik wil met metingen kijken of dit werkbaar is op korte afstand.

Het bakje is bijna klaar, de epoxy waarmee ik magneetjes heb vast gelijmt is aan het uitharden en daarna kan de folie erop.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » do feb 09, 2012 7:54 pm

Het schiet al mooi op Erik...

Binnekort kouwe klauwen tijdens de FPV maiden :lol:

Maar wat weerhoud je ervan om de Clover-Leaf met een verlangkabeltje naar boven te brengen ?
Je kan hem gewoon aan de zijkant van de kist plakken, zodat je parabool boven de vleugel uit steekt..Een SMS kabeltje van 20-30 cm met twee keer SMA heeft op die freq niet zoveel verlies toch ? Ik ben bang dat het bereik enorm tegevalt op deze manier, maar...daar zijn testen voor.. ;)

see you
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Jan Jaap » do feb 09, 2012 10:52 pm

Zaktindegeute schreef:
Afbeelding

Hallo Gert,

Ik zie al wat er mis is gegaan. De hoek klopt niet. Het stukje hout is overhoeks en is dus meer dan 90 graden. Dat betekent dat je aan de andere zijde (waar jij 120 graden hebt geschreven) geen 120 graden kunt hebben. Dit verklaart alles. Soms lijkt het heel moeilijk en soms ligt het antwoord gewoon voor je neus. ;)
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr feb 10, 2012 7:57 am

Je hebt volkomen gelijk J.J.

De antenne is wel goed, echter heb ik het in de verkeerde hoek geschreven. De beide elementen staan wel goed ten opzichte van elkaar..

tnx..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr feb 10, 2012 9:12 pm

Zaktindegeute schreef: Maar wat weerhoud je ervan om de Clover-Leaf met een verlangkabeltje naar boven te brengen ?
Je kan hem gewoon aan de zijkant van de kist plakken, zodat je parabool boven de vleugel uit steekt..Een SMS kabeltje van 20-30 cm met twee keer SMA heeft op die freq niet zoveel verlies toch ?
Dat is voornamelijk "luiheid" :oops: Ik heb inderdaad al kabeltjes op het oog maar ik wil ook alles nu klaarmaken met de spullen die ik nu thuis heb.
En de antenne naar boven doorvoeren kan niet helemaal want recht erboven zit de vleugel.
En als deze opstelling niet bevalt zet ik alles op de vleugel zoals je al als idee gaf en dan komt de antenne vanzelf bovenop ;) Maar als deze opstelling wel bevalt ga ik nog wel een antenne aansluiting boven op de romp maken.

Het deel voor het vliegtuig is klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Dus nu nog het grondstation bouwen
De ontvanger en antenne:

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr feb 10, 2012 9:35 pm

Ben benieuwd Erik...

Wanneer testen ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1731
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door luppie » vr feb 10, 2012 10:07 pm

Ik heb thuis een klein draadloos beveiliging cameratje en wat mij opvalt is dat de ontvanger van erik erg lijkt alleen is het bereik van de camera max 20 meter.
er hangt een draadje van 5cm onder de camera wat de antenne voor moet stellen. Misschien met wat knutselwerk is hier ook meer bereik uit te halen.
Geen idee wat de frequentie is maar de kwaliteit is niet zo best

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr feb 10, 2012 10:18 pm

Hallo Luppie...

Leuk dat jij ook meedoet ;)
Jou ontvanger en daarmee ook je zender is (met grote zekerheid) 2,4 gHz. Met enig knutselwerk is het bereik zeker te vergroten. verwacht er echter geen wonderen van, want de zendertjes die samen met de camera in 1 behuizing zitten zijn meestal maar een paar mW. Het blijft echter leuk speelgoed, dus waarom niet de soldeerbout warm stoken en gewoon proberen..

Jammergenoeg heb je wel een ontvanger die je zelf moet "tunen" Deze willen nog wel eens driften / verlopen als de temperatuur veranderd..Maar toch leuk om mee te stoeien

Misschien heb je de mogelijkheid om die camera met zender los te halen, en er foto's van te maken. Dan kunnen we eens kijken of er een SMA chassis deel opgesoldeerd kan worden, zodat je ook met de diverse antennes kan stoeien..

Glad to have you on board sailor !
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie