Algemeen FPV draadje

FPV - GPS - Ontvangers - Zenders etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo mei 05, 2013 2:37 pm

Vanmiddag weer even lekker aan het FPV vliegen geweest bij Station Kampen Zuid
Af en toe een klein windje uit het westen, maar helemaal perfect..

Afbeelding
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » zo mei 05, 2013 8:49 pm

Zo te zien heb je daar zat orientatiepunten voor het vliegen. Is dat op loopafstand van je huis?
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » zo mei 05, 2013 8:53 pm

Ik kan het in 5 minuten lopen Erik, maar gezien de zooi die ik mee moet slepen moet ik 2 x lopen, dus toch maar met de auto :oops:
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » do mei 16, 2013 3:15 pm

De OSD is binnen en voordat ik erin ga sleutelen ben ik deze eerst goed gaan testen. Dan weet ik tenminste dat als 'ie het niet goed doet dat het dan aan mijn kunsten ligt.

Gisteravond heb ik de stekkertjes aan de belangrijkste draadjes gesoldeerd zodat ik snel kan testen en ook makkelijk weer de camera op de zender kan aansluiten zonder OSD.
Als eerste heb ik de bijgeleverde USB kabel gebruikt om te kijken of er leven in de OSD zit. In de software kun je diverse soorten verbinding kiezen via verschillende COM-poorten. De COM-poort uitzoeken was zo gepiept, via configuratiescherm en systeem kon ik bij apparaatbeheer de poort vinden. Voor m'n laptop is dat COM4 en de PC COM2. Dan komt het type kabeltje, dat was een kwestie van proberen en zoals altijd is het de laatste in de rij: Sparkfun.
Volgende stap: de schermlayout uitlezen uit de OSD, dat ging simpel en het opslaan van deze in een BIN file ook dus ik heb nu in ieder geval een backup.

Dan volgt de voorbereiding voor het echte werk: de stekkertjes controleren of het echt goed is aangesloten en dan aansluiten op de accu. Nu gaat het spannend worden, hoeveel spanning kan de OSD hebben? Er mag een lipo van 3S op dus dat heb ik maar gedaan. Zender en camera op de OSD aangesloten en dan het moment of er rook uit komt of niet: de accu erop. Op m'n monitor kwam netjes de welkomsttekst en nadat ik op het knopje op de OSD heb gedrukt kwam netjes het OSD scherm.
Alleen af en toe valt het beeld weg.................. zal wel de radioverbinding zijn, reflecties of zo.
Als ik de camera en zender aan laat maar de OSD uit dan blijf ik toch gewoon beeld houden dus voor uitval van de OSD hoef ik niet bang te zijn. Wel valt me op dat de spanningindicatie aangeeft dat ik de motoraccu heb aangesloten. Dat is opzich niet erg want dit is in het beeld zo aantepassen door een andere icoon voor te zetten.
Nu wil ik weten of de andere aansluiting voor het meten van de accuspanning ook werkt. Dus hierop een 4S accu aangesloten en ja hoor dit werkt ook.
ondertussen was er steeds vaker geen beeld totdat het beeld helemaal niet meer terug kwam :( alle accuspanningen waren OK dus daar lag het niet aan. Dan maar eerst naar bed en zien we morgen verder.

Dus de volgende dag vol spanning alles weer aangesloten en :evil: het werkt nog niet. Na wat puzelen en draden controleren blijkt de + draad van de zender te zijn afgebroken :( Na kort soldeerwerk had ik weer beeld :D
Verder met de testen: GPS werkt dat wel naar behoren. Het hele zwikje bij het raam in de hoop dat de signalen niet te veel gedempt worden door het glas. En inderdaad dit werkt ook. De HOME knop in gedrukt en de afstand tot huis is 0 meter. De testopstelling naar buiten brengen moest even voorzichtig omdat het regende dus het moest ook nog een op een droog plekje liggen. En ziedaar de afstand tot HOME is 30 meter................... nou, zo groot is de tuin ook weer niet maar dat zal wel komen door meetfouten van de GPS.

Tot zover ben ik tevreden en is de 50 Euro beslist de moeite waard. Nu ga ik nog een andere schermlayout maken, 1 voor vliegen en 1 voor rijden en dan is het klaar voor gebruik. :D

Nog even wat fotos van de testopstelling en wat je ervan op de monitor ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door ph-svv » do mei 16, 2013 11:10 pm

Heel leuk Erik, ik ben heel benieuwd naar dit spul. Is het eens live te aanschouwen?

Groet'n,
Sander
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Jan Jaap » vr mei 17, 2013 9:56 am

Erikf schreef:Dus de volgende dag vol spanning alles weer aangesloten en
Ik zie de fout al. Teveel spanning :lol: :lol: :lol:
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr mei 17, 2013 6:01 pm

Het setje is nu klaar om te laten vliegen. De Charter gaat weer op kanaal 60 omdat de 2.4 GHz ontvanger in de nieuwe zwever zit.
Eens kijken of het morgen lukt, ik weet eigenlijk niet hoe het met het weer staat.

@JJ, het was gewoon te spannend :D
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr mei 24, 2013 9:11 pm

Vorig weekend heb ik een vluchtje gemaakt met de Charter. Tijdens de start een "oops" moment want ik moest vol "gas" vanwege alle zooi op het model. Het model heeft normaal gesproken ruim voldoende vermogen, eigenlijk is 4S wel veel, maar dit keer heeft het me wel geholpen.
De video verbinding viel me enorm mee, de ontvanger stond op het veld met daaraan de laptop die de beelden opnam.
De OSD werkt voldoende, de GPS is wel wat traag en de nauwkeurigheid is normaal. Het zit er weleens een paar meter naast, op zich niet erg maar gebruik de hoogte indicatie niet bij het landen.

Het gaf me ook mooi de gelegenheid om eens zo ver mogelijk als ik durfde (het blijft spannend met een model dat alleen vol gas in de lucht wil blijven) van me af te vliegen. Gert keek op het scherm en vertelde de hoogte en afstand van het veld. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de hoogte vaak minder was dan ik dacht.

Wat ik nog ga proberen is een andere programma om de beelden op te slaan. Volgens mij is de kwaliteit van het opnemen slechter dan nodig.

De FPV spullen ga ik nu klaar maken voor de Easy Glider waarbij ik dan wel rekening houd met de luchtweerstand :oops:

http://youtu.be/rXWyvRlpZwE
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Zaktindegeute » vr mei 24, 2013 9:31 pm

Hallo Erik.
Vanuit de kist gezien is het niet zo'n bumpy ride als we vanaf de grond zagen! Valt me nog mee... ;)
Heb je nog gekeken of je de hoogte kan calibreren? De afstand was volgens mij wel redelijk goed weergegeven.

Voorlopig geen weer om verder te testen ? Had er net zo'n zin in morgen! Of word het toch nog een beetje "weer" ???

Het wachten is op mijn nieuwe zendertje voor mijn nieuwe projectje. Gewoon een cheappo van HK ook 800mw! Maar als het goed is iets lichter en kleiner. Ben benieuwd. Vanmiddag de pakjesmeneer aan de deur, maar bracht een frsky rx voor de nieuwe zwever... Helaas...nog maar een weekje wachten.

Misschien tot morgen...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Algemeen FPV draadje

Bericht door Erikf » vr mei 24, 2013 9:37 pm

Zoals ik de FPV spullen op de Charter had vond ik geen succes dus ik ben alles aan het ombouwen voor de Easy Glider en daarbij ga ik ook wat soldeerwerk over doen. Plus dat ik de camera ga vervangen voor een "700 TVL" 8-) zodra dat klaar is ga ik zeker vaker met die spullen vliegen :D

Dus ik ben druk aan het bouwen maar "gewoon" vliegen wil ik morgen zeker wel gaan doen

[edit] de hoogte meting heb ik nog niet naar gekeken maar ik verwacht dat dit de normale afwijking is van het GPS systeem
Groeten,
Erik

Plaats reactie