Hierbij nog een mooi stukje geschreven door Serge Pot op Facebook en daarna hier bewerkt door mij:
Wat me heden ten dage opvalt, is dat de landing nogal eens verwaarloosd wordt en het toestel vaak aan de grond gekwakt wordt.
(iets wat je heel snel afleert op een verharde baan).
Wat ik zie is dat het toestel met normale vliegsnelheid tegen de grond gezet wordt en daar moet de vaart eruit gebracht worden.
Dit betekent dus ook dat het hele veld nodig is voor de landing wat dus ruim 100 meter kan kosten van touchdown tot einde uitrol.
Ik zeg niet dat ik alles goed doe, echt niet.
Maar wat ik doe is al op downwind-leg de hoogte afbouwen door iets gas terug te nemen, eventueel gelang de windsnelheid al half flaps.
Op het base-been zit ik al dermate laag dat hoogte afbouw mij geen snelheid meer zal opleveren.
Hierbij behoud ik "sleepgas" en geef iets up, door up te geven verander je de instelhoek waardoor het toestel wil vertragen.
We roepen op base-leg ook "landing" waarbij je eventueel kan doorvliegen indien nodig!
Nu zoek ik de center-lijn van het veld op en draai ik in op final (en zeg hier eventueel nog een keer "landing").
Vervolgens ga je dus met gas je hoogte bepalen (sleepgas) en geef ik vol flaps (naar gelang de windsnelheid).
Het dalen controleer ik op de volgende wijze: de aanvalshoek bepaalt de luchtsnelheid, gas heeft controle over de hoogte.
Eenmaal aan het de voet van het veld is het de bedoeling om op een ongeveer een meter te zitten, om daarna de touchdown te maken.
Vlak voor de landing breng ik het vermogen nog iets terug en geef iets meer up, zodat de flare ingezet wordt en het toestel netjes een driepuntslanding maakt.
Na de landing doseer ik het gas terug naar stationair en druk gelijk matig met up de staart naar de grond.
Uiteindelijk hoef je zo dus niet ver meer uit te rollen.
Het is wel belangrijk dat je het overtrekpunt van je toestel herkent.
Dit oefen je op hoogte door stationair te vliegen en up te geven je zult zien dat het toestel traag wordt op rol.
Hierop verminder je hoogte roer en geef iets gas tot een punt bereikt is waarop je toch kunt vliegen.
(met de 3d kisten kun je je hiermee je high alfa oefenen).
In het begin kost dit erg veel concentratie, maar het levert wel de mooiste landingen op die uiteindelijk minder ruimte kosten.
Dit is een van de redenen waarom ik ook een Piper J3 vlieg die moet je zo landen omdat je anders 4x landingsgeld betaalt.
----
Ik ga dit iig van de zomer lekker veel oefenen
Edit: namen in circuit aangepast