Nieuwe regeling luchtvaart actief per 1 Juli 2015 !
Geplaatst: zo mei 03, 2015 10:18 am
Staatscourant: Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 23 april 2015, IENM/BSK-2015/11533, houdende de vaststelling van regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Kort gezegd komt het op het volgende neer:
Voor modelluchtvaartuigen gelden de in de Regeling modelvliegen opgenomen regels, zoals onder andere het verbod te vliegen buiten de daglichtperiode, het verbod te vliegen boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, spoorlijnen en openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones en 60 km-zones, en het verbod te vliegen hoger dan 300 meter boven de grond of het water in luchtruim klasse G.
Verder wordt nog gewezen op de voor de vlucht met een modelluchtvaartuig geldende verplichting om tijdens de gehele vlucht goed zicht te houden op het luchtvaartuig en het luchtruim daaromheen. Om die reden is besturing op basis van een camera aan boord (first person view) niet mogelijk.
Op zeer korte termijn zal worden bezien of het huidige onderscheid tussen bedrijfs- en beroepsmatig gebruik enerzijds en recreatief gebruik anderzijds, mede in het licht van het veranderende karakter van het gebruik van modelluchtvaartuigen, volstaat of dat vanuit veiligheidsoverwegingen tevens nadere regelgeving is gewenst met betrekking tot het recreatieve gebruik van modelluchtvaartuigen. Vooruitlopend hierop wordt met de onderhavige regeling de maximale vlieghoogte voor modelluchtvaartuigen verlaagd naar 120 meter zodat deze gelijk is aan de maximale vlieghoogte die geldt voor op RPA’s.
Voor vluchten met modelluchtvaartuigen die plaatsvinden binnen het verband van bij de KNVvL of de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers aangesloten verenigingen blijft de maximale vlieghoogte van 300 meter gelden. Daarbij wordt gewezen op de door de KNVvL zelf getroffen maatregelen, zoals het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport, waardoor bij deze vluchten een veilige operatie tot 300 meter hoogte kunnen worden uitgevoerd.
Edit: tekst bold gemaakt en link bijgewerkt
Kort gezegd komt het op het volgende neer:
Voor modelluchtvaartuigen gelden de in de Regeling modelvliegen opgenomen regels, zoals onder andere het verbod te vliegen buiten de daglichtperiode, het verbod te vliegen boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, spoorlijnen en openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones en 60 km-zones, en het verbod te vliegen hoger dan 300 meter boven de grond of het water in luchtruim klasse G.
Verder wordt nog gewezen op de voor de vlucht met een modelluchtvaartuig geldende verplichting om tijdens de gehele vlucht goed zicht te houden op het luchtvaartuig en het luchtruim daaromheen. Om die reden is besturing op basis van een camera aan boord (first person view) niet mogelijk.
Op zeer korte termijn zal worden bezien of het huidige onderscheid tussen bedrijfs- en beroepsmatig gebruik enerzijds en recreatief gebruik anderzijds, mede in het licht van het veranderende karakter van het gebruik van modelluchtvaartuigen, volstaat of dat vanuit veiligheidsoverwegingen tevens nadere regelgeving is gewenst met betrekking tot het recreatieve gebruik van modelluchtvaartuigen. Vooruitlopend hierop wordt met de onderhavige regeling de maximale vlieghoogte voor modelluchtvaartuigen verlaagd naar 120 meter zodat deze gelijk is aan de maximale vlieghoogte die geldt voor op RPA’s.
Voor vluchten met modelluchtvaartuigen die plaatsvinden binnen het verband van bij de KNVvL of de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers aangesloten verenigingen blijft de maximale vlieghoogte van 300 meter gelden. Daarbij wordt gewezen op de door de KNVvL zelf getroffen maatregelen, zoals het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegsport, waardoor bij deze vluchten een veilige operatie tot 300 meter hoogte kunnen worden uitgevoerd.
Edit: tekst bold gemaakt en link bijgewerkt