Het koufront was net gepasseerd en de dag begon met 4 graden en een straffe wind uit het noorden. De vliegers werden gastvrij onthaald in een warm clubgebouw en koffie. De wedstrijdleiding had zich al geïnstalleerd en de vroege gasten keken belangstellend toe.
Buiten bouwden de wedstrijdvliegers hun kisten op.
De kwetsbare start/wedstrijd apparatuur werd opgesteld in een tent.
De eerste proefvluchten werden al gemaakt, ondanks de kou en straffe wind.
Binnen hadden zich steeds meer deelnemers verzameld.
Er was nog ruimte om een kist even startklaar te maken.
Dan kregen wij de uitleg over de spelregels van een F5J wedstrijd: hoe de puntentelling is en ... iets over diverse strategieën. Die zijn nu geheim ....
Dan met zijn allen weer naar het veld om ons klaar te maken voor een proefstart.
Dan begon de wedstrijd en de cracks staan al klaar.
Dan is er pauze: de wedstrijdleiding neemt alles nog even door en ordent de behaalde tussenresultaten.
Achter de bar was het even spitsuur!
Dan weer de wedstrijd. Het weer was goed opgeknapt. Er was zelfs nog thermiek.
Op een rij bij de start ...

.... en dan de landing voorbereiden....

.... en hoe ging het met mij, Nanni?
Een stukje uit een eerder geplaatste foto heb ik vergroot.....
Daar in de hoek, links, dat ukkie, die is van mij ...
Je kan goed zien hoe de verschillen zijn en zo was het ook in het eindresultaat.
Het weer was prachtig De thermiek was zwak, discriminerend voor de vliegprestaties:
Met mijn schuimpje (de enigste schuimpje) haalde ik maximaal 4:32 minuten, de houtbouw vloog 7:32, de betere kisten haalden net de 10 minuten. De cracks zochten tijdens hun motorloop de thermiek op, zetten op 50 meter hoogte hun motor uit, snuffelden wat en cirkelden naar 200 tot 300 meter. Verbazend. Er valt nog heel wat te leren!
Het was een prachtige dag, een goede wedstrijdorganisatie en uitstekende werk van onze gastheren. Alle lof!
Nanni