Pagina 1 van 1
2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: vr jun 06, 2014 10:15 am
door kadet
Aan allen ter info het volgende;
Mijn vraag 2 bladen prop D2= 12x6 omrekenen naar 3 bladen prop (D3) is als volgt beantwoord op landelijke forum;
D3 = D2 * (2 / 3) ^ 1 / 5 = 12 (D2) * 0,922 = 11,064
De spoed blijft gelijk volgens deze geleerden.
Het is maar een weet en m.vr.gr.
Kadet
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: vr jun 06, 2014 11:45 am
door luppie
Ik heb gehoort dat je als vuistregel er dan gewoon 1 inch af moet halen. Klopt wel aardig geloof ik.
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: di mei 31, 2016 11:05 am
door Joris
ik ben ben van mijn Mustang de prop 15*8 - 2 blad aan het omrekenen.
Ga je van 2 naar 3 blad -10% van de diameter
Ga je van 2 vaar 4 blad dan wordt dat -15% van de diameter
dus 15*8 wordt 13,5*8 voor een 3 blad prop of 12,75*8 voor een 4 blad prop
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: ma jun 06, 2016 12:08 pm
door han
Vraagje:voor mijn grote k8 wordt een prop van 19*9 of 20*8 geadviseerd,nu heb ik in voorraad 18*11 ,18,5*10 en 18,5*14
welke kan ik het beste monteren?
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: ma jun 06, 2016 12:25 pm
door frahati
Hoi Han,
Als ik moet kiezen neem ik de 18,5x10
Groet Frans.
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: di jun 07, 2016 9:04 am
door flymax
En als ik moest kiezen zou ik investeren in een 20*8 prop.
Bij deze grote kist is de start de meest kritische fase dus je wilt graag trekkracht bij een lage snelheid om vlug los te komen.
Max
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: di jun 07, 2016 9:14 pm
door han
dan kan de 18,5x14 toch ook wel?
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: di jun 07, 2016 10:40 pm
door ph-svv
Nee han, doen zoals max al zei; 20x8.
Gewoon afgaan op specs fabrikant en niet gaan prutsen.
Een nieuwe zwever is duurder dan een prop.
Re: 2 blad prop naar 3 blad prop omrekenen
Geplaatst: wo jun 08, 2016 10:09 am
door Tonnie78
Han een prop met een grote spoed zoals de 18,5 x 14 levert minder trekkracht en veel snelheid t.o.v. een 20 x 8 die Max voorstelde. Ze kunnen allebei op je motor wat vermogen betreft, maar de 20 x 8 past veel beter bij je vliegtuig. De 20 x 8 zorgt voor een snellere acceleratie dus makkelijker loskomen van het veld.