Tips and tricks 2 Ontsteking benzine motoren
Geplaatst: zo feb 23, 2014 9:23 pm
Een vaak gehoorde opmerking bij het starten van een benzine motor is: "moet ik een handschoen aan bij het starten want hij slaat mogelijk terug" ?
Het gebruik van beschermings middelen is natuurlijk altijd aan te bevelen en hoe groter de motor hoe gemener hij kan zijn.
Heb je een eenvoudige magneet ontsteking (dus geen voedingsbron/accu) zonder verdere functies dan zal de vonk komen op het moment waarop deze is ingesteld (meestal een gemiddelde waarde van 28 á 30 graden vóórontsteking). Dat kan behoorlijk gemeen worden en de prop kan bij het terugslaan beste klappen uitdelen.
Heb je een magneetontsteking met een ingebouwde elektronische startvertraging dan wordt het al wat aangenamer. Bij het aanslaan zal de elektronische vertraging automatisch inkomen en de vonk komt dan bv 10 á 15 graden later waardoor er minder kans op terugslaan is.
Heb je een elektronische ontsteking (met een voedingsbron) dan werkt het nog iets anders. Indien je de prop langzaam ronddraait komt de vonk op de ingestelde maximale vervroeging bv 38 graden vóórontsteking. Met deze functie kun je de ontsteking afstellen op de gewenste waarde. Draait de prop sneller (vanaf ongeveer 400 omw/min) gaat de vonk plotseling op de maximale vertraging komen. Dit is voor de meeste typen 22 graden later. Dus de vonk komt nu op bv. 38-22= 16 graden voor het bovenste punt van de zuiger (BDP).
Bij tussen de 1500 en 1800 omw/min begint de ontsteking automatisch stukje bij beetje te vervroegen met 1 graad per 100 omw/min.
Dat kan hij dus maximaal over 22 x 100= 2200 toeren. Dus de maximale vervroeging wordt bij bv. een omschakelpunt bij 1800 toeren bereikt bij 1800 + 2200= 4000 toeren. Daar boven is geen verdere vervroeging.
Dit alles betekend dat indien je een beetje "bang" voor terugslaan bent en voorzichtig de prop een slinger geeft je juist datgene krijgt waar je bang voor bent. De ontsteking registreert een laag toerental en gaat in de volle vervroeging/vóórontsteking en kan dus gemakkelijk terugslaan.
Sla je krachtiger en dus duidelijk boven de 400 omw/min (en dat haal je gemakkelijk met een korte ferme beweging) dan springt de ontsteking op de volle vertraging en is dan een stuk makker.
Maar hoe dan ook ..altijd een dikke handschoen waarbij met name de bovenkant van de hand beschermd dient te worden.
n als laatste: heb je de moter pico bello voor elkaar, een aantal malen met de choke er op doorgedraaid en schakel je dan de ontsteking via je zender in dan kan de motor spontaan aanslaan. Bij het inschakelen van de ontsteking zal er ALTIJD een vonk komen ongeacht de positie van de sensor tov de trigger magneet. Zou de zuiger bv net door het BDP staan ( niet waarschijnlijk want door de compressie zal hij graag wat verder willen staan) KAN er ontbranding plaatsvinden.
Een leuk voorbeeld hiervan is de beroemde Fokker D VII uit vervlogen jaren. De, meen ik 12 cilinder, motor heeft een ontsteking die je met een en slinger vanuit de cockpit "opwarmt". Zet je de schakelaar dan op "Contact" dan is er altijd wel een cilinder die net goed staat en spontaan ontsteekt en de motor slaat aan.
Het gebruik van beschermings middelen is natuurlijk altijd aan te bevelen en hoe groter de motor hoe gemener hij kan zijn.
Heb je een eenvoudige magneet ontsteking (dus geen voedingsbron/accu) zonder verdere functies dan zal de vonk komen op het moment waarop deze is ingesteld (meestal een gemiddelde waarde van 28 á 30 graden vóórontsteking). Dat kan behoorlijk gemeen worden en de prop kan bij het terugslaan beste klappen uitdelen.
Heb je een magneetontsteking met een ingebouwde elektronische startvertraging dan wordt het al wat aangenamer. Bij het aanslaan zal de elektronische vertraging automatisch inkomen en de vonk komt dan bv 10 á 15 graden later waardoor er minder kans op terugslaan is.
Heb je een elektronische ontsteking (met een voedingsbron) dan werkt het nog iets anders. Indien je de prop langzaam ronddraait komt de vonk op de ingestelde maximale vervroeging bv 38 graden vóórontsteking. Met deze functie kun je de ontsteking afstellen op de gewenste waarde. Draait de prop sneller (vanaf ongeveer 400 omw/min) gaat de vonk plotseling op de maximale vertraging komen. Dit is voor de meeste typen 22 graden later. Dus de vonk komt nu op bv. 38-22= 16 graden voor het bovenste punt van de zuiger (BDP).
Bij tussen de 1500 en 1800 omw/min begint de ontsteking automatisch stukje bij beetje te vervroegen met 1 graad per 100 omw/min.
Dat kan hij dus maximaal over 22 x 100= 2200 toeren. Dus de maximale vervroeging wordt bij bv. een omschakelpunt bij 1800 toeren bereikt bij 1800 + 2200= 4000 toeren. Daar boven is geen verdere vervroeging.
Dit alles betekend dat indien je een beetje "bang" voor terugslaan bent en voorzichtig de prop een slinger geeft je juist datgene krijgt waar je bang voor bent. De ontsteking registreert een laag toerental en gaat in de volle vervroeging/vóórontsteking en kan dus gemakkelijk terugslaan.
Sla je krachtiger en dus duidelijk boven de 400 omw/min (en dat haal je gemakkelijk met een korte ferme beweging) dan springt de ontsteking op de volle vertraging en is dan een stuk makker.
Maar hoe dan ook ..altijd een dikke handschoen waarbij met name de bovenkant van de hand beschermd dient te worden.
n als laatste: heb je de moter pico bello voor elkaar, een aantal malen met de choke er op doorgedraaid en schakel je dan de ontsteking via je zender in dan kan de motor spontaan aanslaan. Bij het inschakelen van de ontsteking zal er ALTIJD een vonk komen ongeacht de positie van de sensor tov de trigger magneet. Zou de zuiger bv net door het BDP staan ( niet waarschijnlijk want door de compressie zal hij graag wat verder willen staan) KAN er ontbranding plaatsvinden.
Een leuk voorbeeld hiervan is de beroemde Fokker D VII uit vervlogen jaren. De, meen ik 12 cilinder, motor heeft een ontsteking die je met een en slinger vanuit de cockpit "opwarmt". Zet je de schakelaar dan op "Contact" dan is er altijd wel een cilinder die net goed staat en spontaan ontsteekt en de motor slaat aan.