Keuze moderne zwever

Alles over zweefvliegtuigen
Plaats reactie
Tonnie78
Contacteer:

Re: Keuze moderne zwever

Bericht door Tonnie78 » di jul 14, 2015 3:27 pm

Nee die had ik nog niet gezien. Een mooi filmpje zou vanuit verschillende perspectieven!!!

flymax
Lid
Contacteer:

Bericht door flymax » di jul 14, 2015 6:47 pm

De Discus is inderdaad heel mooi, en die flaps ga je echt niet missen!
Max

ton
Lid
Contacteer:

Bericht door ton » di jul 14, 2015 7:46 pm

Gewoon iets uit praktiesche overweging.... kist van 5 a5,5 kg...hoe krijg je zo'n ding omhoog?

flymax
Lid
Contacteer:

Bericht door flymax » di jul 14, 2015 7:59 pm

Da's een goeie! Een 8S sleepvliegtuig bouwen dan maar?

ton
Lid
Contacteer:

Bericht door ton » di jul 14, 2015 8:42 pm

Dit is een draadje met alleen maar voorpret en misschien.. en...tsja.......Even voor de doorpakkers...als een kist ong. 10 kg gaat wegen..gaan we daar op een of andere manier ooit een sleper voor krijgen of blijft dat "voorpret" ? Ik begrijp dat Rob ook ECHT serieuze plannen heeft een zwaardere zwever te gaan bouwen ,ik zij de gek ..en Han krijgen we ook wel gek genoeg...Qua serieuze vormgeving hieromtrent...als we de "voorpret" om gaan zetten naar daden hoe zouden we dat als vereniging willen en of moeten aanpakken?
Mischien moet het "voorpret" blijven ..is dit zowiezo gewenst en /of niet enz...Hoe staan we als vereniging hierin? is dit allemaal "voorpret"of gaan we daadwerkelijk in beweging? Realiteit is dat we geen easy star clubje zijn gebleven..en nu??...Klinkt wel serieus he? :lol:

Tonnie78
Contacteer:

Bericht door Tonnie78 » di jul 14, 2015 9:19 pm

Klinkt zeker serieus en ook echt een goede opmerking.

Is wel een uitdaging denk ik om een gezamenlijke toestel te bouwen, vliegen en onderhouden. Aanschaffen zal nog niet eens het grootste probleem zijn, maar wie gaat er repareren als het nodig is.

Ik weet dat er op MP nog een Hector met 70cc benzine motor te koop staat. Spanwijdte 2,7m Daar zouden we toch nog weer even een tijdje mee vooruit kunnen.

En hoe zit het trouwens met de Pipers van Han. Die zijn in principe toch ook geschikt voor grotere zwevers.??

Jan Jaap
Contacteer:

Bericht door Jan Jaap » di jul 14, 2015 9:44 pm

Als er grote slepers zijn dan kunnen er ook grotere zwevers zijn.
De MPX Mentor en de Porter van Max kunnen zwevers tot 2 a 3 meter nog wel aan. Daarboven hebben we meer nodig. En zoja: Sander heeft een zwaardere uitvoering met zn BL, Max heeft een grotere sleper uitvoering waarmee de Bergfalke de lucht in is getrokken. Dus ik denk dat vraag en aanbod nog wel redelijk op 1 lijn zitten.

Het wordt inderdaad anders als iemand met een 10kg zwever komt. Als daar geen sleper voor komt (met uitzondering van Bertus) dan blijft ie aan de grond of moet ie zelf op stap naar sleepmetings.
Vaak neemt bij 10kg kist, de spanwijdte ook toe. Dus aanhanger?

Ik denk dat iemand zich wel bedenkt als hij van plan is om een 10kg zwever te kopen en/of te bouwen. En zoals al eens gezegd: de zwevers met een spanwijdte tot 3,5 meter zijn het meest handelbaar en gaan het vaakst de lucht in.

Dat we het veredelde easystarclubje ontgroeit zijn, kunnen we inderdaad wel vaststellen.
Nog maar een paar leden over de streep trekken ;) ;) ;) :lol: :lol: :lol: en we kunnen inderdaad zeggen:

SCHUIM HOORT OP BIER EN NIET IN DE LUCHT :lol: :lol: :lol:

Maar.....

Blijf rustig schuimpjes vliegen, als je maar plezier hebt.

En voor diegene die zich gisteren gestoord hebben aan mijn lompe opmerkingen: Mijn excuses.
Natuurlijk (en zeker als voorzitter) heb ik er geen enkel belang bij dat kisten de grond ingaan.
De opmerkingen komen voort uit angst dat de kist crasht.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

han
Contacteer:

Bericht door han » wo jul 15, 2015 8:48 am

jullie mogen mijn 8s Piper of mijn 50cc Piper wel gebruiken en als die neerstorten heb ik nog wel 2 bussen purlijm in voorraad

ph-svv
Lid
Contacteer:

Bericht door ph-svv » wo jul 15, 2015 11:54 am

ton schreef:Dit is een draadje met alleen maar voorpret en misschien.. en...tsja.......Even voor de doorpakkers...als een kist ong. 10 kg gaat wegen..gaan we daar op een of andere manier ooit een sleper voor krijgen of blijft dat "voorpret" ?
Het hoeft niet bij voorpret te blijven, mijn grote Porter moet dit kunnen.
Daar zit een electro setup in welke overeenkomt met 55cc.
Echter heb ik momenteel geen 12S accu pakket, dat is wel een vereiste voor dit formaat zwevers.

Data volgens Pichler:
23 x 10 op 12S levert 17kg statische trekkracht, dit is wel over de 85A grens van de motor.
Met de huidige prop (22x10) en accu (10S) kom je aan 11Kg
(Dit alles is theoretisch, beter is om dit een keer na te meten)

Echter gaan we hier nu verschrikkelijk hard off topic, aangezien dit JJ z'n keuze en voorpret draadje is.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Tonnie78
Contacteer:

Bericht door Tonnie78 » zo jul 19, 2015 12:25 pm

Afbeelding

Afbeelding

Weer zo'n vintage ding!!!!

Plaats reactie