Pagina 1 van 2

ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: wo nov 22, 2017 12:37 pm
door kadet
Ik bouw de ASW15 om naar E-aandrijving met behoud van de sleepkoppeling.
Maar er wordt getwijfeld aan de koeling van de ingebouwde motor op MBF.
Graag jullie mening.
Rob.


http://www.modelbouwforum.nl/threads/vi ... 15/page-20

Zie het einde van blz. 20 en op 21.

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: wo nov 22, 2017 6:44 pm
door luppie
De motor heeft koeling nodig wanneer hij zwaar belast word. Je zou bij de propkeuze dus 1 of twee maten onder het maximale formaat prop kunnen gaan zitten. Mijn ervaring (met vooral kleinere motoren) is dat het heel erg kan verschillen hoe warm ze worden bij gebruik. Sommige blijven steen koud en anderen zijn soms heel warm bij volledige belasting. Wanneer je een maat kleinere prop kiest (of maat zwaardere motor) zou ik er eerst niks aan doen en afwachten wat hij in de praktijk doet.

Je kunt daarna nog bekijken of je actie moet ondernemen door bijvoorbeeld een nog kleinere prop of toch actievere koeling. Deze motor zal (als het goed is?) relatief korte looptijden hebben op vol vermogen waarna hij weer kan koelen tijdens het zweven?

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: wo nov 22, 2017 6:58 pm
door flymax
Koelgaten aanbrengen kan altijd nog. Ik zou wel gaten in het motorspant aanbrengen. De warmte ontstaat in de wikkelingen en een klein beetje stroming door de motor kan al veel verschil maken. De stroming door de motor is ook belangrijker dan die om de motor heen. Ik heb geen idee hoeveel die backplate aan geforceerde stroming creƫert maar dat kun je ook stapsgewijs gaan ontdekken door eerst een beperkte klim te doen, snel landen en dan de temp voelen of meten. Ook ben ik het helemaal eens met Johannes over de beperking van de prop diameter of spoed...

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: wo nov 29, 2017 10:18 pm
door kadet
Motor ingebouwd met de bagnolet bevestiging die eigenlijk verkeerd omzit, loopt namelijk los in de richting van het motorkoppel.
Gelijk op het motorschot het ontkoppel mechanisme bevestigd van de sleepkoppeling met messing geleidebus.
Deze ontkoppeling zat eerst aan de onderzijde, erg lastig. (gat moet nog worden gedicht.)


Afbeelding

Afbeelding

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: do nov 30, 2017 8:40 pm
door Jack1970
ziet er goed uit Rob

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: vr dec 01, 2017 10:57 am
door frahati
kadet schreef:Motor ingebouwd met de bagnolet bevestiging die eigenlijk verkeerd omzit, loopt namelijk los in de richting van het motorkoppel.
Gelijk op het motorschot het ontkoppel mechanisme bevestigd van de sleepkoppeling met messing geleidebus.
Deze ontkoppeling zat eerst aan de onderzijde, erg lastig. (gat moet nog worden gedicht.)


Afbeelding

Afbeelding
Hoi Rob

Ik zie dat er nog ruimte is om eventueel een borg schroefje te plaatsen links,
dan kan die niet loslopen.

Frans. :mrgreen:

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: vr dec 01, 2017 3:34 pm
door kadet
Goede tip Frans, parker zit er inmiddels in.

Groet, Rob.

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: di dec 12, 2017 10:29 pm
door kadet
De ombouw naar elektrisch is gereed, de vleugels voorzien van nieuwe folie, elektronisch aangepast met nieuwe bedrading, kortom hij is weer gereed om het luchtruim te kiezen.
Eerst deze winter door en meedoen met de sleepmeting in Nijverdal op 27 januari en dan in het voorjaar de romp opnieuw spuiten.

Afbeelding

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: di dec 12, 2017 11:11 pm
door flymax
Hij ziet er geweldig uit Rob!

Re: ombouw ASW15 naar e-drive

Geplaatst: wo dec 13, 2017 6:24 pm
door sandeaa (Ton)
Fonkelnieuw en nu met motor!