Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Geplaatst: za jul 15, 2017 11:27 pm
Ik speelde vroeger het spel Crimson skies dat gaat over de jaren 30 waarin een fictieve luchtoorlog plaats vind in Amerika. In dit spel komen veel fantasie vliegtuigen voor waaronder de Devastator.
Het vliegtuig zou volgens mij moeten kunnen vliegen en na wat zoekwerk ben ik ook wel wat (pogingen) tegen gekomen van mensen die hem hebben gemaakt als RC vliegtuig. Van één van die pogingen heb ik de tekening geleend en uitvergroot naar een formaat die grofweg geschikt moet zijn voor een 10CC motor.
Het zijaanzicht is op de kop op de tekening.
Ik heb direct besloten om de twee verticale stabilisatoren die onder de onderste vleugel hangen om te draaien zodat die tussen de twee vleugels zit.
Wat ook een groot probleem kan worden is het zwaartepunt. Na wat zoekwerk en wat rekenwerk moet de CG op de voorlijst van de vleugel liggen. Dit betekend dat 80% van het gewicht van het vliegtuig aan de achterkant van het CG zit terwijl de CG grofweg in het midden zit van de romp.
Ik ben eerst gaan tekenen. Hier ben ik al 4 weken en ongeveer 80 uur druk mee geweest. Ik heb dus allemaal mallen gemaakt van papier wat ik dan later van hout kan maken.
Hier bovenaanzicht met de beoogde motor die een duwprop krijgt op de kont.
De twee vleugels zijn alleen al erg veel werk vanwege twee knikken in de vleugel en pijlstelling met een knik er in. Er komen ongeveer 50 ribben in waarvan 25 verschillende afmetingen.
De ligger in de vleugel blijft wel recht met alleen een knik in de romp zodat die zo sterk mogelijk blijft. Nu kruist de ligger de ribben niet overal op het zelfde punt zodat de ligger niet overal even dik is of evenveel dunner word. Dus na elke rib veranderd de dikte van de ligger Ik denk dat de vleugeltip massief balsa gaat worden maar dat kan ik ook nog veranderen in multiplex met wat ribben.
Hier de twee vleugelhelften met de ribben er op. De vorm van de ribben heb ik zomaar op goed geluk getekend.
Hier een check met de motor op een lat naast de tekening om te zien hoe het CG uit zou komen. Erg beroerd dus omdat er bijna niks aan de voorkant zit.
Ik heb op goed geluk de romp langer gemaakt met 1 A4tje (ongeveer 30 cm) zodat er minder gewicht in de neus hoeft te komen om CG goed te krijgen.
Na heel veel werk is dit het resultaat van de tekening van de romp. Je ziet ook de canard vleugel die ook nog eens 2x knikt. Deze moet in zijn geheel draaien als hoogteroer dus er komt een vrij groot gat in de romp daar voor. Door de knikken in de canard zag ik het niet zitten om die pas na de romp te laten scharnieren.
Links boven liggen mallen die planken moeten worden die na het motorschot komen om de kracht van de motor beter te verdelen in de romp.
Hier een schijfje uit de romp tekening en de mal voor de twee ribben. Zo zie je goed hoe de knikken in de vleugel zitten.
Het vliegtuig zou volgens mij moeten kunnen vliegen en na wat zoekwerk ben ik ook wel wat (pogingen) tegen gekomen van mensen die hem hebben gemaakt als RC vliegtuig. Van één van die pogingen heb ik de tekening geleend en uitvergroot naar een formaat die grofweg geschikt moet zijn voor een 10CC motor.
Het zijaanzicht is op de kop op de tekening.
Ik heb direct besloten om de twee verticale stabilisatoren die onder de onderste vleugel hangen om te draaien zodat die tussen de twee vleugels zit.
Wat ook een groot probleem kan worden is het zwaartepunt. Na wat zoekwerk en wat rekenwerk moet de CG op de voorlijst van de vleugel liggen. Dit betekend dat 80% van het gewicht van het vliegtuig aan de achterkant van het CG zit terwijl de CG grofweg in het midden zit van de romp.
Ik ben eerst gaan tekenen. Hier ben ik al 4 weken en ongeveer 80 uur druk mee geweest. Ik heb dus allemaal mallen gemaakt van papier wat ik dan later van hout kan maken.
Hier bovenaanzicht met de beoogde motor die een duwprop krijgt op de kont.
De twee vleugels zijn alleen al erg veel werk vanwege twee knikken in de vleugel en pijlstelling met een knik er in. Er komen ongeveer 50 ribben in waarvan 25 verschillende afmetingen.
De ligger in de vleugel blijft wel recht met alleen een knik in de romp zodat die zo sterk mogelijk blijft. Nu kruist de ligger de ribben niet overal op het zelfde punt zodat de ligger niet overal even dik is of evenveel dunner word. Dus na elke rib veranderd de dikte van de ligger Ik denk dat de vleugeltip massief balsa gaat worden maar dat kan ik ook nog veranderen in multiplex met wat ribben.
Hier de twee vleugelhelften met de ribben er op. De vorm van de ribben heb ik zomaar op goed geluk getekend.
Hier een check met de motor op een lat naast de tekening om te zien hoe het CG uit zou komen. Erg beroerd dus omdat er bijna niks aan de voorkant zit.
Ik heb op goed geluk de romp langer gemaakt met 1 A4tje (ongeveer 30 cm) zodat er minder gewicht in de neus hoeft te komen om CG goed te krijgen.
Na heel veel werk is dit het resultaat van de tekening van de romp. Je ziet ook de canard vleugel die ook nog eens 2x knikt. Deze moet in zijn geheel draaien als hoogteroer dus er komt een vrij groot gat in de romp daar voor. Door de knikken in de canard zag ik het niet zitten om die pas na de romp te laten scharnieren.
Links boven liggen mallen die planken moeten worden die na het motorschot komen om de kracht van de motor beter te verdelen in de romp.
Hier een schijfje uit de romp tekening en de mal voor de twee ribben. Zo zie je goed hoe de knikken in de vleugel zitten.