Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Geplaatst: zo jun 19, 2016 6:02 pm
Het zit er waarschijnlijk (verkennende fase) toch aan te komen dat ik een Fauvel AV 45 ga bouwen, een staartloos vliegtuig.
Dit is een type met motor maar wees gerust er komt ook een trekhaakje in !!
Dus toch maar een bouwdraadje starten
Om te beginnen een paar plaatjes van internet.


De oosterburen noemen het een Nurflugel zoals een Horten of Hai etc.
De 9 tekeningen van een 3,5 m versie ben ik aan het bestuderen of mij dit wel gaat lukken.
Ook ben ik op zoek naar mensen die dit type met deze tekeningen al gebouwd hebben.
Daarvoor leg ik contacten met een forum in de UK dan weet ik of dit type gaat vliegen of niet.
Er zijn ook bouwdozen te koop van vergelijkbare types maar die zijn mij te duur en is minder leuk.
Ook wil ik er wat tijd in steken zodat ik de komende maanden lekker bezig ben.
Een hele uitdaging voor mij want dit is toch wel een bewerkelijk model ten opzichte van wat ik al gebouwd heb.
Dus helemaal opbouwen van de plaat/plank stof happen en veel figuurzaagjes breken.
Veel info verkregen van clubleden, het MBF en internet.
Voor de geïnteresseerde hier wat info.
History van de Fauvel kun je o.a. hier lezen http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Fauvel/e_index.htm
De tekeningen die ik wil gebruiken zijn hier te vinden http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/D ... ation.html
Let op de ribben tekeningen apart op schaal laten afdrukken.
Met dank aan de man die de tekeningen heeft gemaakt.
Hij is er ook in depron http://shop.vth.de/bauplan-fauvel-av-451.html
Ook is er een EPP versie van te vinden http://www.epp-fun.de/frame.htm?/fauvel1.htm
Dan ook nog een karton versie http://pierreg.free.fr/carton/extra/av36phil/av36.htm
Dan komt gelijk een 1e vraag naar boven over de vleugel.
Meestal hebben vleugels een washout/ tipverdraaiing waarbij de invals hoek bij de romp groter is dan bij de tip.
Een simpele uitleg daarvan vind je o.a. hier. http://www.funfly.nl/definities.html
Meestal is dit over de hele vleugel verdeeld maar hier schijnbaar niet.
Hieronder een deel van de tekening waarop dat is aangegeven maar dit is mij niet helemaal duidelijk.
Hier zegt men dat over 35 cm tiplengte een verhoging/ verdraaiing van de achterlijst 0,5 cm moet zijn.
Maar daar zit nu net de aileron die dan ook gedraaid zou zijn over een klein gedeelte.
Daardoor zal het scharnier niet helemaal recht zijn en dus niet soepel draaien.
Wie het weet mag het zeggen, wat is wijsheid?


Dit is een type met motor maar wees gerust er komt ook een trekhaakje in !!
Dus toch maar een bouwdraadje starten
Om te beginnen een paar plaatjes van internet.


De oosterburen noemen het een Nurflugel zoals een Horten of Hai etc.
De 9 tekeningen van een 3,5 m versie ben ik aan het bestuderen of mij dit wel gaat lukken.
Ook ben ik op zoek naar mensen die dit type met deze tekeningen al gebouwd hebben.
Daarvoor leg ik contacten met een forum in de UK dan weet ik of dit type gaat vliegen of niet.
Er zijn ook bouwdozen te koop van vergelijkbare types maar die zijn mij te duur en is minder leuk.
Ook wil ik er wat tijd in steken zodat ik de komende maanden lekker bezig ben.
Een hele uitdaging voor mij want dit is toch wel een bewerkelijk model ten opzichte van wat ik al gebouwd heb.
Dus helemaal opbouwen van de plaat/plank stof happen en veel figuurzaagjes breken.
Veel info verkregen van clubleden, het MBF en internet.
Voor de geïnteresseerde hier wat info.
History van de Fauvel kun je o.a. hier lezen http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Fauvel/e_index.htm
De tekeningen die ik wil gebruiken zijn hier te vinden http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/D ... ation.html
Let op de ribben tekeningen apart op schaal laten afdrukken.
Met dank aan de man die de tekeningen heeft gemaakt.
Hij is er ook in depron http://shop.vth.de/bauplan-fauvel-av-451.html
Ook is er een EPP versie van te vinden http://www.epp-fun.de/frame.htm?/fauvel1.htm
Dan ook nog een karton versie http://pierreg.free.fr/carton/extra/av36phil/av36.htm
Dan komt gelijk een 1e vraag naar boven over de vleugel.
Meestal hebben vleugels een washout/ tipverdraaiing waarbij de invals hoek bij de romp groter is dan bij de tip.
Een simpele uitleg daarvan vind je o.a. hier. http://www.funfly.nl/definities.html
Meestal is dit over de hele vleugel verdeeld maar hier schijnbaar niet.
Hieronder een deel van de tekening waarop dat is aangegeven maar dit is mij niet helemaal duidelijk.
Hier zegt men dat over 35 cm tiplengte een verhoging/ verdraaiing van de achterlijst 0,5 cm moet zijn.
Maar daar zit nu net de aileron die dan ook gedraaid zou zijn over een klein gedeelte.
Daardoor zal het scharnier niet helemaal recht zijn en dus niet soepel draaien.
Wie het weet mag het zeggen, wat is wijsheid?

