Tiger 2
Geplaatst: di apr 28, 2015 9:58 pm
Ik heb al eerder gepost dat ik de onderdelen voor een Tiger 2 heb laten laseren bij het FABLAB.
Omdat ook Jacco, Dirk, Joris en Klaas wel belang hadden bij een Tiger 2 heb ik dus voor 5 Tigers aan hout laten laseren.
Verder heb ik helaas op dit moment alle tijd dus aangeboden om ze dan ook maar direct in elkaar te zetten voor iedereen.
Ik wil hier dus even een bouwverslag bij houden van de vorderingen van de Tigers.
De romp is volledig opgebouwd uit 3mm Triplex. Daar waar extra stevigheid nodig is zoals bij de vleugelbevestiging en de voorste rompdelen langs de motor wordt een tweede laag aangebracht. Ook het motorschot en de plaat waar de vleugelbouten in bevestigt worden zijn opgebouwd uit twee lagen 3mm triplex.
Ik ben dus begonnen met het lijmen van deze verstevigingen aan de romp zijkanten en het samenvoegen van de twee motorschot delen en vleugelbout plaatjes.
Omdat het allemaal zo lekker past en het wachten tot de lijm droog is de meeste tijd kost werk ik met snelle houtlijm.
In de tijd dat deze delen drogen dus alvast begonnen aan het staartvlak. Deze delen zijn ook allemaal gelaserd, maar nu uit 6mm balsa.
Na het in elkaar lijmen van de staartdelen was de lijm van de romphelften en het motorschot en dergelijke droog.
Tijd dus om de voorzijde van de romp in elkaar te zetten. Door de doosconstructie en het feit dat alles zo netjes past wordt het eind resultaat vanzelf haaks.
Vooral het triplexplaatje wat onder de cockpit komt houdt alles lekker haaks.
Terwijl dit aan het drogen was heb ik de hoogteroeren uitgezaagd uit een stuk 8 x 40 driehoeklijst. Meteen even de scharniersleufjes erin gestoken voor hoogte en richtingsroer. Dat gaat nu alles nog los op de werkbank ligt een stuk makkelijker als straks als het aan de romp gelijmd is. De hoogteroeren staan stiekem al op een eerdere foto
Voor diegene die nog nooit scharniersleufjes gemaakt heeft. Probeer het eens met een gewoon hobby mesje. Preceis goed in de midden en ook nog zodat er een beetje ruimte ontstaat en je hout niet bol gaat staan of scheurt waar het scharniertje komt. Ik heb daar bij mijn piper een eeuwigheid op zitten prutsen om dat goed te krijgen. Uiteindelijk toch maar een scharnier snijsetje gekocht bij Peter. Wat een plezier heb je daarvan zeg.
Dus mijn advies aan allen. Niet direkt zo'n setje kopen maar eerst een paar keer flink prutsen om het zonder te doen. Je kan dit stukje gereedschap daarna nog veel meer waarderen.
Maar goed. Scharnierslotjes geplaatst en intussen was de lijm van de rompdelen alweer droog. Tijd om de aan de achterzijde van de romp de boven en onderkant te plaatsen.
Ook hier zitten weer uitsparingen in de zijdelen en overstekken in de boven en onderkant waardoor alles precies op zijn plek valt. Niks te meten en te controleren op haaksheid. Gewoon lijm eraan en plakken.
Daarna het kielvlak met stabilo op de romp gelijmd. Tussendoor natuurlijk even thee drinken anders was de lijm van de boven en onderkant nog niet droog.
Met vier Tigers op de bouwplank begint het al aardig op een productie werkplaats te lijken.
Tot slot nog even de verstevigings-latjes in het stabilo en kielvlak gelijmd en daarmee was het voor vandaag wel genoeg vond ik.
Het laatste wat nu nog aan de rompen moet gebeuren is twee afdekplaatjes aan de voor en achterzijde van de cockpit en een dekseltje boven de brandstoftank. Ik wil dit demontabel maken zodat je altijd nog toegang hebt tot de tank.
Verder heb ik intussen al een vacuüm tafeltje gemaakt om de cockpit kappen te kunnen vacuüm trekken. Helaas is deze cockpitkap te groot om uit een PET fles te trekken.
De mal voor de cockpit heb ik gemaakt van een aantal lagen MDF. Dit heb ik afgewerkt met Glitsa parket lak om een glad oppervlak te krijgen. Je houdt bij MDF toch een vrij grof oppervlak over na het schuren en na het aflakken en schuren is hij een stuk gladder geworden. Ik had al een paar proefstukjes gedaan zonder lak en je ziet hierin lichte strepen door deze oneffenheden. Nu even wachten tot mijn bestelde plaatjes PET binnenkomen dan kan ik cockpitkapjes maken.
Verder komt morgen de tekening van de vleugel binnen dus kan kan ik verder gaan bouwen aan de vleugels. De rompen heb ik tot nu toe zonder tekening gebouwd omdat alles eigenlijk door de constructie al haaks wordt, maar de vleugel bouw ik liever op de tekening. Helaas is het beeldscherm van mijn laptop te klein om de vleugel op ware grootte te laten zien dus moest ik het wel laten printen op A0.
Omdat ook Jacco, Dirk, Joris en Klaas wel belang hadden bij een Tiger 2 heb ik dus voor 5 Tigers aan hout laten laseren.
Verder heb ik helaas op dit moment alle tijd dus aangeboden om ze dan ook maar direct in elkaar te zetten voor iedereen.
Ik wil hier dus even een bouwverslag bij houden van de vorderingen van de Tigers.
De romp is volledig opgebouwd uit 3mm Triplex. Daar waar extra stevigheid nodig is zoals bij de vleugelbevestiging en de voorste rompdelen langs de motor wordt een tweede laag aangebracht. Ook het motorschot en de plaat waar de vleugelbouten in bevestigt worden zijn opgebouwd uit twee lagen 3mm triplex.
Ik ben dus begonnen met het lijmen van deze verstevigingen aan de romp zijkanten en het samenvoegen van de twee motorschot delen en vleugelbout plaatjes.
Omdat het allemaal zo lekker past en het wachten tot de lijm droog is de meeste tijd kost werk ik met snelle houtlijm.
In de tijd dat deze delen drogen dus alvast begonnen aan het staartvlak. Deze delen zijn ook allemaal gelaserd, maar nu uit 6mm balsa.
Na het in elkaar lijmen van de staartdelen was de lijm van de romphelften en het motorschot en dergelijke droog.
Tijd dus om de voorzijde van de romp in elkaar te zetten. Door de doosconstructie en het feit dat alles zo netjes past wordt het eind resultaat vanzelf haaks.
Vooral het triplexplaatje wat onder de cockpit komt houdt alles lekker haaks.
Terwijl dit aan het drogen was heb ik de hoogteroeren uitgezaagd uit een stuk 8 x 40 driehoeklijst. Meteen even de scharniersleufjes erin gestoken voor hoogte en richtingsroer. Dat gaat nu alles nog los op de werkbank ligt een stuk makkelijker als straks als het aan de romp gelijmd is. De hoogteroeren staan stiekem al op een eerdere foto
Voor diegene die nog nooit scharniersleufjes gemaakt heeft. Probeer het eens met een gewoon hobby mesje. Preceis goed in de midden en ook nog zodat er een beetje ruimte ontstaat en je hout niet bol gaat staan of scheurt waar het scharniertje komt. Ik heb daar bij mijn piper een eeuwigheid op zitten prutsen om dat goed te krijgen. Uiteindelijk toch maar een scharnier snijsetje gekocht bij Peter. Wat een plezier heb je daarvan zeg.
Dus mijn advies aan allen. Niet direkt zo'n setje kopen maar eerst een paar keer flink prutsen om het zonder te doen. Je kan dit stukje gereedschap daarna nog veel meer waarderen.
Maar goed. Scharnierslotjes geplaatst en intussen was de lijm van de rompdelen alweer droog. Tijd om de aan de achterzijde van de romp de boven en onderkant te plaatsen.
Ook hier zitten weer uitsparingen in de zijdelen en overstekken in de boven en onderkant waardoor alles precies op zijn plek valt. Niks te meten en te controleren op haaksheid. Gewoon lijm eraan en plakken.
Daarna het kielvlak met stabilo op de romp gelijmd. Tussendoor natuurlijk even thee drinken anders was de lijm van de boven en onderkant nog niet droog.
Met vier Tigers op de bouwplank begint het al aardig op een productie werkplaats te lijken.
Tot slot nog even de verstevigings-latjes in het stabilo en kielvlak gelijmd en daarmee was het voor vandaag wel genoeg vond ik.
Het laatste wat nu nog aan de rompen moet gebeuren is twee afdekplaatjes aan de voor en achterzijde van de cockpit en een dekseltje boven de brandstoftank. Ik wil dit demontabel maken zodat je altijd nog toegang hebt tot de tank.
Verder heb ik intussen al een vacuüm tafeltje gemaakt om de cockpit kappen te kunnen vacuüm trekken. Helaas is deze cockpitkap te groot om uit een PET fles te trekken.
De mal voor de cockpit heb ik gemaakt van een aantal lagen MDF. Dit heb ik afgewerkt met Glitsa parket lak om een glad oppervlak te krijgen. Je houdt bij MDF toch een vrij grof oppervlak over na het schuren en na het aflakken en schuren is hij een stuk gladder geworden. Ik had al een paar proefstukjes gedaan zonder lak en je ziet hierin lichte strepen door deze oneffenheden. Nu even wachten tot mijn bestelde plaatjes PET binnenkomen dan kan ik cockpitkapjes maken.
Verder komt morgen de tekening van de vleugel binnen dus kan kan ik verder gaan bouwen aan de vleugels. De rompen heb ik tot nu toe zonder tekening gebouwd omdat alles eigenlijk door de constructie al haaks wordt, maar de vleugel bouw ik liever op de tekening. Helaas is het beeldscherm van mijn laptop te klein om de vleugel op ware grootte te laten zien dus moest ik het wel laten printen op A0.