K8 Bis
Geplaatst: zo nov 30, 2014 10:43 pm
Ik zal proberen de komende tijd de reparatie van de K8 van Han in beeld te brengen.
Zoals bekend kwam deze kist niet helemaal goed neer en kon bijna in een schoenendoos afgevoerd worden. Voor Han was er maar één oplossing en wel direct een nieuwe halen. Tja en het wrak? Dat stond op de nominatie voor het Paasvuur.
Afgelopen maandag heb ik de brokstukken in ontvangst genomen en gelukkig...de stukken waren nog heel
Uiteraard was bij thuiskomst de opmerking van de Directie: de container is al vol!!. Ik heb uit kunnen leggen dat er slechts één pot lijm van de Action nodig is om er weer een vliegende kist van te maken. Denk niet dat ze de smoes geloofd.
De schade aan roer, kielvlak, stabilo, hoogte roeren, rolroeren en vleugel tipdelen viel wel mee ( in mijn optiek). Het linker vleugel binnendeel was wat ernstiger aangedaan en het rechter binnendeel was geheel gebroken en een behoorlijke ravage. De romp is helemaal een uitdaging maar ach...het wiel was nog goed.
Eerst alle bekleding verwijdert en voor elk onderdeel een schriftelijk plan van aanpak gemaakt. Na een kleine week ligt het slechtste (de rechter) vleugel binnendeel uitgelijnd op de bouwplank en de rest ( ex romp) is gereed om te bekleden. De reparatie van die delen is niet het vermelden waard. Het waren wel heel wat uurtjes en bovenal heb ik niet te klagen over de inrichting van mijn werkplaats en staan er alle benodigde machines voor hout en metaal bewerking ter beschikking. En 60 jaar modelbouwervaring is natuurlijk ook nooit weg.
Kijken we eerst maar eens naar dat rechter vleugel binnendeel:
Alle losse stukken verwijdert en zowel het worteldeel als het andere stuk geinspecteerd en diverse scheuren gelijmd en bij de indekking aan binnenzijde versterkingslagen aangebracht. De hoofd buisligger stond 30 graden krom en deze afgezaagd en een recht stuk( van de vleugelkoppelbuis welke niet hergebruikt kunnen worden) dmv een inwendige stalen sok welke met alu 2k lijm vastgezet is weer op lengte gemaakt.
Alle liggers en lijsten scheef afgekort zodat er een koppelstuk aan kan en vervolgens een extra verbinding. Maar dat zien we later.
Eerst een paar foto's.:



Het belangrijkste is nu om de sterkte in langsrichting te herstellen. Dat daarvoor een aantal ribben doorgezaagd moeten worden (om de benodigde ruimte voor de lasplaten op de webbing en lasstrippen op de liggers te maken) is niet erg. Een rib is eenvoudig qua sterkte te herstellen door de capstrips van sterker materiaal te maken en deze waar nodig een stukje in de indekking te laten vallen. Ook dat zien we later.
Op de foto's kun je zien dat de twee delen dmv de originele koolstof staven ( even geleend van m,n andere K8) uitgelijn zijn en geheel gefixeerd dmv op de bouwplank gelijmde klosjes. Een paar gewichten doen de rest.
Wordt vervolgd.
Zoals bekend kwam deze kist niet helemaal goed neer en kon bijna in een schoenendoos afgevoerd worden. Voor Han was er maar één oplossing en wel direct een nieuwe halen. Tja en het wrak? Dat stond op de nominatie voor het Paasvuur.
Afgelopen maandag heb ik de brokstukken in ontvangst genomen en gelukkig...de stukken waren nog heel

Uiteraard was bij thuiskomst de opmerking van de Directie: de container is al vol!!. Ik heb uit kunnen leggen dat er slechts één pot lijm van de Action nodig is om er weer een vliegende kist van te maken. Denk niet dat ze de smoes geloofd.
De schade aan roer, kielvlak, stabilo, hoogte roeren, rolroeren en vleugel tipdelen viel wel mee ( in mijn optiek). Het linker vleugel binnendeel was wat ernstiger aangedaan en het rechter binnendeel was geheel gebroken en een behoorlijke ravage. De romp is helemaal een uitdaging maar ach...het wiel was nog goed.
Eerst alle bekleding verwijdert en voor elk onderdeel een schriftelijk plan van aanpak gemaakt. Na een kleine week ligt het slechtste (de rechter) vleugel binnendeel uitgelijnd op de bouwplank en de rest ( ex romp) is gereed om te bekleden. De reparatie van die delen is niet het vermelden waard. Het waren wel heel wat uurtjes en bovenal heb ik niet te klagen over de inrichting van mijn werkplaats en staan er alle benodigde machines voor hout en metaal bewerking ter beschikking. En 60 jaar modelbouwervaring is natuurlijk ook nooit weg.
Kijken we eerst maar eens naar dat rechter vleugel binnendeel:
Alle losse stukken verwijdert en zowel het worteldeel als het andere stuk geinspecteerd en diverse scheuren gelijmd en bij de indekking aan binnenzijde versterkingslagen aangebracht. De hoofd buisligger stond 30 graden krom en deze afgezaagd en een recht stuk( van de vleugelkoppelbuis welke niet hergebruikt kunnen worden) dmv een inwendige stalen sok welke met alu 2k lijm vastgezet is weer op lengte gemaakt.
Alle liggers en lijsten scheef afgekort zodat er een koppelstuk aan kan en vervolgens een extra verbinding. Maar dat zien we later.
Eerst een paar foto's.:



Het belangrijkste is nu om de sterkte in langsrichting te herstellen. Dat daarvoor een aantal ribben doorgezaagd moeten worden (om de benodigde ruimte voor de lasplaten op de webbing en lasstrippen op de liggers te maken) is niet erg. Een rib is eenvoudig qua sterkte te herstellen door de capstrips van sterker materiaal te maken en deze waar nodig een stukje in de indekking te laten vallen. Ook dat zien we later.
Op de foto's kun je zien dat de twee delen dmv de originele koolstof staven ( even geleend van m,n andere K8) uitgelijn zijn en geheel gefixeerd dmv op de bouwplank gelijmde klosjes. Een paar gewichten doen de rest.
Wordt vervolgd.