Swing wing jet
Geplaatst: wo apr 09, 2014 11:49 pm
Mijn X41 heeft een verbrande motor en na installatie van een nieuwe motor blijkt ook de regelaar overleden. Mijn PAK FA T50 is ook gecrashed dus ik heb genoeg reden om een nieuwe jet te maken.
Setup is één motor uit de pak fa (die had er twee) namelijk een turnigy 2836 2350kv met ongeveer 800W vermogen op 4S.
De inspiratiebron voor dit projectje is een plaatje dat ik ergens tegen kwam.
Natuurlijk word hij wel anders als het plaatje maar het idee van een vleugel die naar achteren kan klappen vond ik wel een leuke uitdaging. Natuurlijk weet je dat van tevoren dat dit zwaar, kwetsbaar en onbetrouwbaar gaat worden maar dat is natuurlijk geen reden om het toch te proberen
Eerst maar eens een kleine schets gemaakt en die schets heb ik uitvergroot naar het gewenste formaat. Even de motor en accu er op voor schaalcontrole.
En dan kom je al snel op het probleem van het zwaartepunt... Ik heb de maximale vleugel uitslagen door een CG calculator gedaan maar ik kom elke keer heel dicht op het zelfde punt uit. Dit zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt niet verschoven hoeft te worden bij het veranderen van de vleugel???
Hier een zwaartepunt controle voor de bouw.
De constructie voor de vleugel heb ik al bouwend verzonnen maar eerst op papier wat geprobeerd.
in schuim krijg je dan dit.
Hier 1 van de 2 plaatjes waartussen de vleugel moet gaan draaien. Deze is groot want hij moet sterk zijn om de krachten van de vleugel te houden.
De servo die de vleugel gaat bedienen is een goedkope maar sterke HK standaard servo. Ik heb in de servo twee weerstanden aan de potmeter gesoldeerd om de uitslag te vergroten zodat de vleugel volledig uit/in klapt.
Het resultaat is een goed werkende vleugel die veel te zwaar is.
http://youtu.be/c6cdytWYyP0
Setup is één motor uit de pak fa (die had er twee) namelijk een turnigy 2836 2350kv met ongeveer 800W vermogen op 4S.
De inspiratiebron voor dit projectje is een plaatje dat ik ergens tegen kwam.
Natuurlijk word hij wel anders als het plaatje maar het idee van een vleugel die naar achteren kan klappen vond ik wel een leuke uitdaging. Natuurlijk weet je dat van tevoren dat dit zwaar, kwetsbaar en onbetrouwbaar gaat worden maar dat is natuurlijk geen reden om het toch te proberen
Eerst maar eens een kleine schets gemaakt en die schets heb ik uitvergroot naar het gewenste formaat. Even de motor en accu er op voor schaalcontrole.
En dan kom je al snel op het probleem van het zwaartepunt... Ik heb de maximale vleugel uitslagen door een CG calculator gedaan maar ik kom elke keer heel dicht op het zelfde punt uit. Dit zou kunnen betekenen dat het zwaartepunt niet verschoven hoeft te worden bij het veranderen van de vleugel???
Hier een zwaartepunt controle voor de bouw.
De constructie voor de vleugel heb ik al bouwend verzonnen maar eerst op papier wat geprobeerd.
in schuim krijg je dan dit.
Hier 1 van de 2 plaatjes waartussen de vleugel moet gaan draaien. Deze is groot want hij moet sterk zijn om de krachten van de vleugel te houden.
De servo die de vleugel gaat bedienen is een goedkope maar sterke HK standaard servo. Ik heb in de servo twee weerstanden aan de potmeter gesoldeerd om de uitslag te vergroten zodat de vleugel volledig uit/in klapt.
Het resultaat is een goed werkende vleugel die veel te zwaar is.
http://youtu.be/c6cdytWYyP0