Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Dat ziet er al goed uit Ton. Alleen volgens mij heb je de webbing verkeerd geplaatst. De vezelrichting van het hout vd webbing moet van de bovenliggende naar de onderliggende ligger lopen en niet parallel aan de liggers.
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Hoi Tonnie,
Ik twijfelde toen ik er aan begon.
Daarom heb ik de PDF die ik gemaakt heb van de trainer van Johan Plotterwelt er even bij gepakt.
http://www.modelbouwforum.nl/attachment ... df.197384/
Die heeft ze horizontaal maar ik zie op het net ook verticaal.
Voor de zekerheid zet ik er nog een paar verticale bij.
Voor de vleugel ga ik nog eens goed op zoek wat het nu echt moet zijn.
Ik twijfelde toen ik er aan begon.
Daarom heb ik de PDF die ik gemaakt heb van de trainer van Johan Plotterwelt er even bij gepakt.
http://www.modelbouwforum.nl/attachment ... df.197384/
Die heeft ze horizontaal maar ik zie op het net ook verticaal.
Voor de zekerheid zet ik er nog een paar verticale bij.
Voor de vleugel ga ik nog eens goed op zoek wat het nu echt moet zijn.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
De shear webs moeten altijd vertikaal geplaatst zijn. De functie is om de onderlinge afstand tussen de liggers vast te houden. Dit voorkomt doormailen van de liggers. Als de draad van het hout dwars op de liggers staat is dit makkelijk in elkaar te drukken of uit elkaar te trekken. Haaks op de vezelrichting kan hout veel meer kracht opnemen
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Oke Tonnie klinkt heel aannemelijk.
Is inmiddels met een extra staande webbing al weer opgelost.
Bedankt.
Is inmiddels met een extra staande webbing al weer opgelost.
Bedankt.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
En om nog even terug te komen op jou verhaal van de verlengas op de motor. Een as van 5mm en 45cm lang weegt ongeveer 80 gram. Voeg daar nog een lager aan toe aan het einde van de as en je zit al snel aan een gewicht achter cg groter dan het gewicht van een vergelijkbare motor voor het zwaartepunt denk ik.
Misschien kan je dan beter kijken naar een lichtere motor met vertraging?
Misschien kan je dan beter kijken naar een lichtere motor met vertraging?
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Goed meegedacht maar ik denk dat dit hier niet op gaat.
Een beetje motor met vertraging is toch ook gauw een paar honderd gram.
Als ik je goed begrijp dan bedoel je monteer die bij de prop zodat het gewicht van de verleng as weg valt.
Volgens mij slaat de weegschaal achter het CG dan helemaal gauw door naar de verkeerde kant.
Volgens de tekening is de (zware) motor gemonteerd voor het CG zodat die weer een beetje balans brengt voor de verleng as.
Of zie ik het toch verkeerd?
Een beetje motor met vertraging is toch ook gauw een paar honderd gram.
Als ik je goed begrijp dan bedoel je monteer die bij de prop zodat het gewicht van de verleng as weg valt.
Volgens mij slaat de weegschaal achter het CG dan helemaal gauw door naar de verkeerde kant.
Volgens de tekening is de (zware) motor gemonteerd voor het CG zodat die weer een beetje balans brengt voor de verleng as.
Of zie ik het toch verkeerd?
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- Tonnie78
- Berichten: 974
- Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Nee je ziet het niet verkeerd maar ik vroeg mij even af of een lichte motor met vertraging en eventueel wat lood in de neus niet net zo zwaar uitvalt als de motor voorin met een stalen as naar achteren
- frahati
- Berichten: 824
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Hoi
even een vraag hoeveel gewicht wil je op plek waar de motor
komt ongeveer 100 gram of heb je daar juist gewicht nodig
bijvoorbeeld http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1476
groet Frans.
even een vraag hoeveel gewicht wil je op plek waar de motor
komt ongeveer 100 gram of heb je daar juist gewicht nodig
bijvoorbeeld http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1476
groet Frans.
happy landings
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Mooie motor Frans hoog vermogen en licht dat wel.
Echter ondanks die maar ca. 100 gram moet er toch al gauw een veelvoud aan gewicht in de neus.
Ook past hij niet in mijn low budget Fauvel.
Ik heb nog een G46 van HK liggen en die ga ik gebruiken.
Echter ondanks die maar ca. 100 gram moet er toch al gauw een veelvoud aan gewicht in de neus.
Ook past hij niet in mijn low budget Fauvel.
Ik heb nog een G46 van HK liggen en die ga ik gebruiken.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Fauvel AV 45 Nurflugel 3,5 m span
Met die warmte toch nog wat vooruitgang geboekt, de rudders/ kielvlakken.
Het zijn er 2 en ze hebben een Clark Y profiel waarvan een zijde bijna vlak en de andere iets gebold.
De vlakke zijdes wijzen naar de tip dus er moet er 1 in spiegelbeeld gemaakt worden.
De nummering op tekening van de diverse ribbetjes kloppen niet en de afmetingen ook niet.
Omdat ik ze met folie afwerk moet het ook mogelijk zijn om rechtstreeks op de ribben te plakken.
Daarom de ribben per stuk goed meten, veel geduld weer over doen dan komt het goed.
Omdat de Fauvel straks ook nog vervoerd moet kunnen worden maak ik ze afneembaar.
Het origineel is allemaal gelijmd maar dan steken ze te ver uit en zijn daardoor met vervoer en opslag erg kwetsbaar.
Dit zijn de afmetingen dus dat moet afneembaar worden.
Dat kostte toch wat denkwerk temeer omdat er ook een servo in moet die ik weer zo dicht mogelijk bij het CG wil hebben.
Ik heb dus een apart bovendeel gemaakt waar het kielvlak met rudder op zit wat weer simpel is in te schuiven.
Het onderste deel lijm ik straks wel vast dat steekt niet zo veel uit er moet ook een stabiel punt zijn om het bovendeel te borgen.
Eerst heb ik een afdekking op beide uiterste 2 ribben gemaakt met een doosje tussen de ribben waarin de servo komt.
Deze afdekking komt straks weer overeen met de gab strips voor de folie.
Daardoor ontstaat er ook een mooi lijm vlak om straks de folie op te plakken.
Hier op de foto met op de achtergrond een nog oudere vreemde vogel de Pou Du Ciel.
Het lijkt heel simpel als alles zit maar het was wel passen en meten en sommige delen een paar keer over doen.
Maar geduld wordt beloond en dit is het resultaat 2 (bijna) gelijke kiel/ rudder vlakken.
Ook zijn de hoogte roeren er even op gezet.
Het zijn er 2 en ze hebben een Clark Y profiel waarvan een zijde bijna vlak en de andere iets gebold.
De vlakke zijdes wijzen naar de tip dus er moet er 1 in spiegelbeeld gemaakt worden.
De nummering op tekening van de diverse ribbetjes kloppen niet en de afmetingen ook niet.
Omdat ik ze met folie afwerk moet het ook mogelijk zijn om rechtstreeks op de ribben te plakken.
Daarom de ribben per stuk goed meten, veel geduld weer over doen dan komt het goed.
Omdat de Fauvel straks ook nog vervoerd moet kunnen worden maak ik ze afneembaar.
Het origineel is allemaal gelijmd maar dan steken ze te ver uit en zijn daardoor met vervoer en opslag erg kwetsbaar.
Dit zijn de afmetingen dus dat moet afneembaar worden.
Dat kostte toch wat denkwerk temeer omdat er ook een servo in moet die ik weer zo dicht mogelijk bij het CG wil hebben.
Ik heb dus een apart bovendeel gemaakt waar het kielvlak met rudder op zit wat weer simpel is in te schuiven.
Het onderste deel lijm ik straks wel vast dat steekt niet zo veel uit er moet ook een stabiel punt zijn om het bovendeel te borgen.
Eerst heb ik een afdekking op beide uiterste 2 ribben gemaakt met een doosje tussen de ribben waarin de servo komt.
Deze afdekking komt straks weer overeen met de gab strips voor de folie.
Daardoor ontstaat er ook een mooi lijm vlak om straks de folie op te plakken.
Hier op de foto met op de achtergrond een nog oudere vreemde vogel de Pou Du Ciel.
Het lijkt heel simpel als alles zit maar het was wel passen en meten en sommige delen een paar keer over doen.
Maar geduld wordt beloond en dit is het resultaat 2 (bijna) gelijke kiel/ rudder vlakken.
Ook zijn de hoogte roeren er even op gezet.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden