Spectra

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door Jan Jaap » di mar 04, 2014 7:52 pm

Het zwaartepunt zou ergens tussen de 70 en 88mm moeten zitten. Als je de motor verder naar voren zet dan zal de lipo verder naar achteren moeten. De vraag is of je die ruimte hebt?
  • We are constantly trying to improve the quality of our kits and to help our customers increase their success rate. For this reason some changes have been made to the manual of the Great Planes® Spectra Select™. This product improvement sheet will explain those changes. Please read thoroughly before starting construction.
    On page 6 and 7 of the manual, we explain that the C.G. of this
    airplane should be located at a point 3-1/8" [79.4 mm] back from
    the leading edge of the wing with a range of 3/8" [9.5 mm]
    forward and back.Your Spectra Select has a wide C.G. range and
    its flying performance does not change much as long as the C.G.
    is within the recommended range (2-3/4" to 3-1/2" [70mm to 88
    mm] from L.E.). If your model is slightly nose heavy as it comes
    out of the box, you can move the speed control back into the
    battery compartment
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door Theo » di mar 04, 2014 8:09 pm

Als ik het vergelijk met de motor die er bij zat heb ik wat gewicht betreft geen probleem.
We gingen er al van uit dat de lipo verder naar voren moest.
Ik kan de motor dan gelijk voorop monteren als ik de motor naar binnen moet plaatsen, dan moet ik een andere montageplaat er in lijmen.
Maar dan heb ik denk ik weinig aan een klapprop.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door ph-svv » di mar 04, 2014 9:51 pm

Zoals JJ al schreef, plaats even een foto Theo. Dan kunnen we je beter van advies dienen.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door Theo » di mar 04, 2014 10:12 pm


Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door ph-svv » di mar 04, 2014 10:17 pm

Ik denk dat je het beste je motor as omkeert, dat kunnen we vast op de club wel doen.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door Theo » di mar 04, 2014 10:21 pm

Maar dan kan ik volgens mij geen klapprop nemen Sander.
En de borging is dan ook alleen met het inbus boutje en niet meer met de clip.

raymon
Berichten: 254
Lid geworden op: di feb 11, 2014 11:27 pm
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door raymon » di mar 04, 2014 10:41 pm

Ik zou hem zo monteren en met balsa er een verdere neus aan maken
Dan kan je hem mooi passend maken op de spinner

Gezien hier normaal zware borstelmotor in zit

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door Jan Jaap » wo mar 05, 2014 8:07 am

Theo, als ik me goed herinner dan gaf Max aan dat de as omgedraaid kon worden en dat hij je daarbij zou helpen.
Als het niet lukte dan zou Max de motor terugnemen. De oplossing zoals je op de foto aangeeft, zou ik niet doen en lijkt me ook veel meer werk.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door ph-svv » wo mar 05, 2014 8:09 am

Ik antwoorde gister via Tapatalk (lag al op bed), het plaatje was voor mij niet al te duidelijk namelijk.

Het hangt een beetje af van de diameter aan de neus, Het motortje ziet er wat klein uit voor deze kist (maar dat is mijn smaak)
Houd rekening met het origineel, daar ging een 8x4.5 prop met spinner op dacht ik.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Spectra

Bericht door Jan Jaap » wo mar 05, 2014 8:35 am

De grootte van de motor doet toch niets ter zake, mits deze goed is gedimensioneerd?
Die motor zit er ook niet voor de smaak maar alleen om die kist de lucht in te sleuren. Dat het origineel een 8x4,5 klapprop heeft is ook niet interessant. Wel dat de lengte van de prop niet te groot is.
Als deze motor een 12x6,5 prop nodig heeft om de kist naar boven te brengen, so be it.
Theo, wat is de maat van het motorschot. Zal ergens rond de 40-45 mm liggen?
Dan past er toch altijd een spinner met klapprop op?

Op onze f5b kist zit volgens mij een 32mm spinner op.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Plaats reactie